Focus-shift

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Focus-shift

Bericht door Léon Obers » zo nov 09 2008 2:54 pm

Marten schreef: Is het mogelijk dat reeds nu in de firmware van bv. D300, D700 en de D3 een automatische correctie voor focus shift per herkend Nikkor objectief opgenomen is?.....
.....Interessant zou zijn de focusshift van Nikon objectieven op moderne Nikon body's te testen.
Ik denk niet dat het nu reeds automatisch wordt gecorrigeerd. De opties in die 3 cameramodellen zijn nu juist dat je het zelf handmatig nog per objectief in moet stellen. Die correctie geldt dan nog als één enkele waarde ongeacht het gebruikte diafragma en de afstand. Zelfs wordt er ook nog geen verschil gemaakt in de verschillende zoom-instellingen van zoomlenzen. Als het al wel was opgenomen in de CPU versus firmware camera, was de instelling die nu wordt gebruikt beslist anders van opzet en wellicht in de gebruiksaanwijzing gedocumenteerd. Mogelijk heb je dan helemaal geen extra correctie-instelling meer nodig.

Maar op zichzelf is het aardig natuurlijk ook testen te doen op een D300, D700 en de D3. Bedenk wel dat de resolutie een stuk lager is als van de Canon 1Ds III. Waarbij verschillen mogelijk ietsje minder sterk zullen opvallen.
Overigens heeft de Voigtländer 50mm/1.4 ook geen focus-shift. Terwijl dat geen Canon-objectief is.
Eveneens de Zeiss Sonnar T* 135mm/1.8 voor de Sony heeft geen focus-shift van betekenis.

Dat het bij de Canon objectieven al wel CPU gestuurd is, en er om die reden daar mooie waarden uitkomen, betwijfel ik. De correctiemogelijkheden werken vergelijkbaar als die bij Nikon. Bovendien zijn er ook lenzen (50mm/1.2) die wel degelijk een merkbare focus-shift hebben. De andere lenzen hebben het ook, maar de waarden daarvan zijn zodanig weinig dat je daar praktisch gezien geen nadelen van ondervindt. Je zou de voorbeelden (100% crops) zelf moeten zien. Als je goed kijkt zijn er ook lenzen waarbij de focus-shift ietsje toeneemt en later bij nog kleinere diafragmawaarden weer iets afneemt.

Opvallend is het wel dat in hetgeen Zeiss als reactie geeft op de Diglloyd website, dat ze onderscheid maken voor lenzen met floating elements, zoals de Nikon 85/1.4, Canon 85/1.2 (en ook de Zeiss Sonnar T* 135mm/1.8 voor de Sony).
Die zouden daarin betere waarden hebben. Interne scherpstelling zoals bij deze lenzen gebruikt geeft in zijn algemeenheid echter weer grotere waarden voor LoCA (ander kleurkarakter in voorgrond- en achtergrond onscherpte).

Wat LoCA betreft,
lees ook mijn reactie m.b.t. een Voigtländer 125mm/2.5 objectief versus die Zeiss Sonnar T* 135mm/1.8
waarbij de Voigtländer overigens wel degelijk floating elementen heeft. Die zijn echter volledig afgestemd om de optische prestaties over een groter bereik te optimaliseren. De floating elements in de hierboven genoemde AF lenzen zijn bedoeld om zo licht en snel mogelijk een autofocus te bewerkstelligen. Dat is een heel ander ander optisch uitgangspunt.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48#p200948
Vriendelijke groet, Léon Obers

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Focus-shift

Bericht door johan1967 » ma nov 10 2008 7:58 pm

Ik heb de vrijheid genomen om dit topic ook te vermelden op een ander forum (nikoncafe.com) waarvan ik weet dat er diverse uitstekende fotografen erg actief zijn met Zeiss ZF-objectieven (en Nikon-objectieven uiteraard :) ):

http://www.nikoncafe.com/vforums/showth ... p?t=197008

Ik heb daar de vraag gesteld of men in de praktijk iets heeft gemerkt van een focus-shift met de ZF 85/1.4. Het antwoord daarop was een duidelijk nee. Men heeft dit ook proberen aan te geven met concrete foto's.

Nu is natuurlijk de vraag waar de resultaten van Diglloyd door veroorzaakt worden.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”