Is dit voor extra vergroting?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Is dit voor extra vergroting?
Tweedehands zijn de Nikon Close-up lenzen misschien nog wel te verkrijgen.
Een citaat uit eigen werk:
De voorzetlens of te wel close-up lens. (Na 2006 niet meer leverbaar bij Nikon)
Een voorzetlens is te vergelijken met een vergrootglas. Met dat vergrootglas op je objectief kun je met je eigen objectief dichter bij het onderwerp komen dan zonder dat vergrootglas. Door gebruik van een voorzetlens wordt de brandpuntsafstand ten opzichte van de beeldafstand verkort. Je kunt dus dichter bij je onderwerp komen, en je krijgt je onderwerp er groter op.
Een eenvoudige en redelijk goedkope oplossing is het gebruik van een positieve voorzetlens of achromaat (achromaat = voor kleurbreking gecorrigeerde lenzen). Deze wordt net als een filter, gewoon op het objectief geschroefd. De goedkope versies van deze voorzetlenzen zijn wel te mijden, omdat deze kwalitatief niet echt optimaal zijn. Vooral bij het gebruik van sterke voorzetlenzen zou je een onscherpte verkrijgen aan de randen van het beeld. Ga dus op zoek naar een achromaat.
Nikon heeft de volgende enkelvoudige voorzetlenzen gemaakt:
52mm Close-Up Lens 0 - 0.7 dioptrie - bedoeld voor objectieven tot 55 millimeter.
52mm Close-Up Lens 1 - 1.5 dioptrie - bedoeld voor objectieven tot 55 millimeter.
52mm Close-Up Lens 2 - 3.0 dioptrie - bedoeld voor objectieven tot 55 millimeter.
Nikon heeft de volgende voorzetlenzen met 2 lenzige achromaten gemaakt:
52mm Close-Up Lens 3T - 1.5 dioptrie - voor objectieven van 85 tot 200 millimeter.
52mm Close-Up Lens 4T - 2.9 dioptrie - voor objectieven van 85 tot 200 millimeter.
62mm Close-Up Lens 5T - 1.5 dioptrie - voor objectieven van 70 tot 210 millimeter.
62mm Close-Up Lens 6T - 2.9 dioptrie - voor objectieven van 70 tot 210 millimeter.
Een voorbeeld met enkele foto’s over de kwaliteit van een ander merk:
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=220083
Het kost niet veel, maar veel heb je ook niet aan.
Omdat de Nikon voorzetlenzen niet meer leverbaar zijn, ga voor de Canon 500D close-up lens in 52, 58, 72 of 77mm. Deze zijn achromatisch.
Een citaat uit eigen werk:
De voorzetlens of te wel close-up lens. (Na 2006 niet meer leverbaar bij Nikon)
Een voorzetlens is te vergelijken met een vergrootglas. Met dat vergrootglas op je objectief kun je met je eigen objectief dichter bij het onderwerp komen dan zonder dat vergrootglas. Door gebruik van een voorzetlens wordt de brandpuntsafstand ten opzichte van de beeldafstand verkort. Je kunt dus dichter bij je onderwerp komen, en je krijgt je onderwerp er groter op.
Een eenvoudige en redelijk goedkope oplossing is het gebruik van een positieve voorzetlens of achromaat (achromaat = voor kleurbreking gecorrigeerde lenzen). Deze wordt net als een filter, gewoon op het objectief geschroefd. De goedkope versies van deze voorzetlenzen zijn wel te mijden, omdat deze kwalitatief niet echt optimaal zijn. Vooral bij het gebruik van sterke voorzetlenzen zou je een onscherpte verkrijgen aan de randen van het beeld. Ga dus op zoek naar een achromaat.
Nikon heeft de volgende enkelvoudige voorzetlenzen gemaakt:
52mm Close-Up Lens 0 - 0.7 dioptrie - bedoeld voor objectieven tot 55 millimeter.
52mm Close-Up Lens 1 - 1.5 dioptrie - bedoeld voor objectieven tot 55 millimeter.
52mm Close-Up Lens 2 - 3.0 dioptrie - bedoeld voor objectieven tot 55 millimeter.
Nikon heeft de volgende voorzetlenzen met 2 lenzige achromaten gemaakt:
52mm Close-Up Lens 3T - 1.5 dioptrie - voor objectieven van 85 tot 200 millimeter.
52mm Close-Up Lens 4T - 2.9 dioptrie - voor objectieven van 85 tot 200 millimeter.
62mm Close-Up Lens 5T - 1.5 dioptrie - voor objectieven van 70 tot 210 millimeter.
62mm Close-Up Lens 6T - 2.9 dioptrie - voor objectieven van 70 tot 210 millimeter.
Een voorbeeld met enkele foto’s over de kwaliteit van een ander merk:
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=220083
Het kost niet veel, maar veel heb je ook niet aan.
Omdat de Nikon voorzetlenzen niet meer leverbaar zijn, ga voor de Canon 500D close-up lens in 52, 58, 72 of 77mm. Deze zijn achromatisch.
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Geen idee of het wat is:
HOYA 58 mm +2
Kaiser 55 mm +3
liggen nog bij mijn oude dokaspulletjes om ooit eens na te kijken.
Heb ik hier iets aan?
Jolanda
HOYA 58 mm +2
Kaiser 55 mm +3
Heb ik hier iets aan?
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb ook zo'n opschroeflens.
Ooit een keer gekocht naar aanleiding van een zeer lovende kritiek.
Het is een Canon 500D. Niet heel goedkoop, maar de lens is goed gecoat en bestaat uit twee elementen en hij past met zijn 72 mm op mijn 18-200 Nikkor. Dus toch behoorlijke kwaliteit, en de 18-200 gebruik ik alleen als ik "licht bepakt" ga. Daar past zo'n voorzetlens wel bij. Geeft heel mooie close-up-opnamen, met relatief weinig extra gewicht.
Als ik een grote tas meeneem, dan gaat de 18-200 sowieso niet mee, en gebruik ik een Tamron 90mm macro voor dichtbijkiekjes.
Ooit een keer gekocht naar aanleiding van een zeer lovende kritiek.
Het is een Canon 500D. Niet heel goedkoop, maar de lens is goed gecoat en bestaat uit twee elementen en hij past met zijn 72 mm op mijn 18-200 Nikkor. Dus toch behoorlijke kwaliteit, en de 18-200 gebruik ik alleen als ik "licht bepakt" ga. Daar past zo'n voorzetlens wel bij. Geeft heel mooie close-up-opnamen, met relatief weinig extra gewicht.
Als ik een grote tas meeneem, dan gaat de 18-200 sowieso niet mee, en gebruik ik een Tamron 90mm macro voor dichtbijkiekjes.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Als ze nog bij je dokaspullen zaten zijn het waarschijnlijk nog simpele één element voorzetlenzen en geen meervoudige achromats als de Nikons hierboven opgenoemd door Hans of de Canon 250D en 500D. Waarschijnlijk is de kwaliteit dan niet geweldig. Maar waarom probeer je het niet? De +2 (=500mm) kun je proberen op een lens van 75-300mm en de +3 op lenzen van 50-75mm.Jolanda schreef:Geen idee of het wat is:
HOYA 58 mm +2
Kaiser 55 mm +3
Heb ik hier iets aan?
Jolanda
Net als Jaap heb ik een Canon 500D (+2 diopter, net in huis) en die neem ik mee als ik zonder macrolens op pad ga.
Ik heb de grootste versie gekocht (77mm) en een aantal verloopringen zodat ik hem niet alleen op mijn 300mm f/4 kan gebruiken, maar ook op mijn 70-300VR en 28-200G.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Ik heb jaren deze combinatie gebruikt, en was best tevreden met de resultaten.

Was??????GdP schreef:Ik heb jaren deze combinatie gebruikt, en was best tevreden met de resultaten.
Angelo schreef:Was??????GdP schreef:Ik heb jaren deze combinatie gebruikt, en was best tevreden met de resultaten.
Ik heb nu deze kanjer. Alleen nog weinig tijd gehad om hem te gebruiken.
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
schuift deze uit tijdens het zoomen?GdP schreef:Angelo schreef:Was??????GdP schreef:Ik heb jaren deze combinatie gebruikt, en was best tevreden met de resultaten.
Ik heb nu deze kanjer. Alleen nog weinig tijd gehad om hem te gebruiken.
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Zoomen gebeurt geheel intern, scherpstellen verandert de lengte.
Groet Hans.
Groet Hans.
dat bedoelde ik eigenlijk ookJ.Hoes schreef:Zoomen gebeurt geheel intern, scherpstellen verandert de lengte.
Groet Hans.

- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com