Goedkope Beginner-Ringflash

Discussies over flitsers
Marinus84

Re: Goedkope Beginner-Ringflash

Bericht door Marinus84 » ma dec 01 2008 3:13 pm

Kijk, dat is een goeie. Heb op marktplaats een Nikkor 55mm AutoFocus macrolens gevonden. Zou dat dan wat zijn icm de ringflitser van Marumi?

N0MAD

Bericht door N0MAD » ma dec 01 2008 9:47 pm

Die Macro converter die je noemde bestaat ook voor Nikon ik heb er zelf namelijk ook eentje liggen maar zoals gezegd is het wel een oud ding.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma dec 01 2008 10:20 pm

Marinus:
"Heb op marktplaats een Nikkor 55mm AutoFocus macrolens gevonden."

Ik heb ook even snel gekeken op Marktplaats, en ik vond:

a. een 3,5/55mm Micro Nikkor Ai. Dat is nog steeds een uitstekend objectief, maar geen AF. Hij heeft dus geen microprocessor, wat inhoudt dat je op een moderne camera wat functies zult missen.

b. een Elicar 55mm macro-objectief, weliswaar AF, maar ik zou geen Elicar kopen.

Of ik moet ergens overheen hebben gekeken? Er is inderdaad korte tijd een 2,8/55mm AF Micro-Nikkor geweest, en ik geloof dat die nu een collector's item is geworden. Werd al heel snel opgevolgd door de 2,8/60mm.

Groet, E.M. de Klerk

Marinus84

Bericht door Marinus84 » ma dec 01 2008 10:46 pm

Het ging om de AF ;)
Yep, die ene die eerst manual was, en toen met een AF werd uitgebracht. Kan hem helaas niet meer vinden, maar de verkoper stuurde me wat foto's, en ik vertrouwde de kwaliteit niet helemaal van het objectief. Of de fotograaf kon er niks van :oops: Maar dat kan ik niet zien door de computer.

En is deze goed?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 01 2008 10:50 pm

Marinus84 schreef:Het ging om de AF ;)
Yep, die ene die eerst manual was, en toen met een AF werd uitgebracht. Kan hem helaas niet meer vinden, maar de verkoper stuurde me wat foto's, en ik vertrouwde de kwaliteit niet helemaal van het objectief. Of de fotograaf kon er niks van :oops: Maar dat kan ik niet zien door de computer.

En is deze goed?
Ik meen deze ooit eens in handen gehad te hebben. Dat ding is echt van plastic. En dat vond ik al toen ik nog helemaal geen du(urde)re objectieven had. NIET NEMEN! :|
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma dec 01 2008 10:51 pm

Die Marumi flitser die KE aanbiedt is niet een DFR14-N maar een DRF14-N. Beetje stom van ze om dat verkeerd te doen, maar ja. Als je op het goede type googelt zal je er meer over kunnen vinden!
Lijkt mij overigens best een leuk ding.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Marinus84

Bericht door Marinus84 » ma dec 01 2008 11:17 pm

Eeuw schreef:Die Marumi flitser die KE aanbiedt is niet een DFR14-N maar een DRF14-N. Beetje stom van ze om dat verkeerd te doen, maar ja. Als je op het goede type googelt zal je er meer over kunnen vinden!
Lijkt mij overigens best een leuk ding.
Thanks voor de waardevolle tip! Meteen doorzoeken :)
En ok, die plastic lens laat ik dan maar voorbij gaan.
Met mijn oude macro-converter heb ik erg veel mooie foto's geschoten ook al was hij manual en OUD. Heb hem van mijn lieve opa gekregen voor op mijn Pentax, nu ga ik al zijn spulletjes verkopen. Dat doet wel een beetje pijn, maar van hem mocht het :oops:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma dec 01 2008 11:42 pm

De eerste generatie Nikon AF-objectieven was inderdaad nogal plastiekerig, de scherpstelring was veel te smal, en de vergrendeling van de diafragmaring was nog geen schuifje maar een soort mini-paddestoelknopje dat je moest indrukken en draaien. Ik was en ben er dan ook geen fan van, maar toch is dat "plastic" (macrolon?) heel sterk gebleken. Wat belangrijker is: de optische kwaliteit lijdt er niet onder, die blijft prima. Als een dergelijk objectief niet te duur is, zeker overwegen.

Dat Cosina-objectief ken ik niet, maar het boezemt mij iets meer vertrouwen in dan bijvoorbeeld Elicar. Cosina maakt nu de Zeiss-objectieven met Nikon-F vatting en maakte naar het schijnt in het verleden de Nikon FG-10 camera. Als het niet duur is: zeker ook te overwegen. Let even op of de filtervatting compatibel is met die wellicht aan te schaffen ringflitser. Ook de brandpuntafstand van 105mm is vaak prettiger werken dan 55mm, je kunt wat meer afstand houden.

Groet, E.M. de Klerk

Later aangevuld: ook die Cosina is natuurlijk geen AF-objectief, heeft dus ook geen microprocessor. Ondanks dat de verkoper zegt: "Voor Nikon AF". En hij is 100mm, geen 105mm zoals ik per ongeluk hierboven schreef. Toch maar iets minder overwegen...

Groet nr. twee, E.M. de Klerk

Teun

Bericht door Teun » di dec 02 2008 2:12 am

Marinus84 schreef:Met mijn oude macro-converter heb ik erg veel mooie foto's geschoten ook al was hij manual en OUD. Heb hem van mijn lieve opa gekregen voor op mijn Pentax, nu ga ik al zijn spulletjes verkopen. Dat doet wel een beetje pijn, maar van hem mocht het :oops:
Zou je dat nu wel doen, lijkt mij echt iets om 'later' spijt van te krijgen. Hoeveel leveren die spullen nu nog op dan?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di dec 02 2008 6:29 am

Er is bijna niks mis met de AF 55 Micro f/2,8 uit 1986 - 1989. Het enige nadeel was dat je boven op je onderwerp zat in het 1:1 bereik. Vandaar dat daarna de 55 vervangen is door de 60. Er mag dan wat meer plastic inzitten, daar is niks mis mee. Velen gebruiken hem nog steeds. In m'n onderzoek naar de kwaliteit van vele Nikkors krijgt de AF 55 Micro f/2,8 een 8,8, en dat is heel veel voor een objectief dat gebruikt tussen 55 en 200 euro gaat.

Marinus84

Bericht door Marinus84 » di dec 02 2008 9:35 am

Hans Braakhuis schreef:Er is bijna niks mis met de AF 55 Micro f/2,8 uit 1986 - 1989. Het enige nadeel was dat je boven op je onderwerp zat in het 1:1 bereik. Vandaar dat daarna de 55 vervangen is door de 60. Er mag dan wat meer plastic inzitten, daar is niks mis mee. Velen gebruiken hem nog steeds. In m'n onderzoek naar de kwaliteit van vele Nikkors krijgt de AF 55 Micro f/2,8 een 8,8, en dat is heel veel voor een objectief dat gebruikt tussen 55 en 200 euro gaat.
Jep, ik heb op bythom (of was het kenrockwell? ik haal ze altijd door de war...) een review gelezen. De proeffoto's die ik opgestuurd kreeg, waren absoluut niet goed dus ik heb de lens voorbij laten schuiven. Er werd 160 euro voor gevraagd, en hij wou niet onderhandelen over de prijs. Dus ik wacht nog even af :)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di dec 02 2008 4:33 pm

Die 55 euro is een grapje: 1 euro per millimeter. Tot 200 is het te doen. Tot 300 kun je ook wel gaan voor de Nikkor 60f2,8 macro D

Marinus84

Bericht door Marinus84 » wo dec 03 2008 12:50 am

Hans Braakhuis schreef:Die 55 euro is een grapje: 1 euro per millimeter. Tot 200 is het te doen. Tot 300 kun je ook wel gaan voor de Nikkor 60f2,8 macro D
Hans, bedankt tot nu voor al je goede tips! En je macro-pdf was ook goed om even door te lezen!
Nu heb ik toch nog contact weten te krijgen met de verkoper van de "Nikon af micro Nikkor 55mm 1:2.8".

Zijn uiterste prijs is 160 euro. Wat kan ik doen om zeker te maken dat dit geen miskoop wordt? Foto's opvragen? Is 160 een goed prijsje, etc?
Ik moet toch ergens aan kunnen zien of de lens in orde is of niet?

mvg,
Marinus de Beer

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo dec 03 2008 7:43 am

Als je een gebruikt objectief koopt kijk dan even of het er nog goed uit ziet. Kijk er doorheen, iets stof zul je altijd zien. Er mag geen fungus zichtbaar zijn. Zet het objectief ook even op je eigen camera en maak er opnamen mee. Als dat goed is, vraag je een week of een maand omruil garantie en een aanschaf bewijsje voor je verzekering. Een particulier heeft vast wel een pen en papier voor een briefje. Datum, plaats, bedrag, wat, z'n naam en adres.

Er is in dit forum regelmatig een Duitse site geshowd met tweedehands richtprijzen. Die heb ik niet bewaard.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo dec 03 2008 10:06 am

Hans Braakhuis schreef:Er is in dit forum regelmatig een Duitse site geshowd met tweedehands richtprijzen. Die heb ik niet bewaard.
Ik denk dat je Nikonpoint bedoelt, * KLIK *
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”