De eerste en derde opname zijn daarin het sterkst "voor op het puntje" scherp.
Die eerste opname met al die bloemknoppen is die rechter grote knop net op het meest nabije punt scherp. De rest van de knop loopt de scherpte meer en meer naar achteren weg. Idem bij 2 andere knoppen. De rest van de knoppen zitten alleen in een onscherpte.
Die derde opname is ook erg duidelijk daarin. Het meest uiterste puntje is scherp.
De rest van de opname loopt weg in onscherpte.
Met scherptediepte en ook naar het geheel van de opname kijkend maak je geen gebruik van de scherptediepte vóór het scherpstelpunt. Door de scherpstelpunt iets naar achteren te leggen komen andere delen ook meer in een scherptezone te liggen, zonder dat het puntje van bloemknoppen zodanig onscherp worden dat je dat als storend ervaart, omdat het dan nog steeds binnen de grenzen van een scherptedieptezone ligt.
Vergelijk het met een portretopname. Je stelt niet scherp op het puntje van de neus maar op de ogen. OK, het is ook omdat die ogen het meest belangrijke zijn. Maar de neus loopt nog steeds niet zodanig weg uit de scherpte naar onscherpte dat je dat als storend gaat ervaren. De onscherpte loopt feitelijk op richting neus, en naar achteren richting oren. Een mooie balans tussen neus en oren. (Dat wordt ook wel eens gezegd, scherp tussen neus en oren).
Het is ook zoiets als de hyperfocale afstand waar mensen het wel eens over hebben bij landschapsopnamen. Als ze iets redelijk dichtbij scherp willen hebben, en tevens onderwerpen op oneindig. De optimale scherpstelling ligt dan niet op het voorste punt wat je scherp wilt hebben, ook niet op het oneindig-punt maar ergens er tussenin, de hyperfocale afstand.
Bij macro ook, je legt dat scherptegebied zodanig dat zowel delen meer naar achteren nog aan een redelijke scherpte komen als delen die het dichtste bij liggen met de "grenzen" van nog steeds redelijk scherp van de scherptediepte-zone.
Het scherptelpunt ligt er ergens tussenin. Van daaruit de veel gebruikte manuele scherpstelling bij macro en niet de AF.
SP AF 90mm F/2,8 Di MACRO 1:1 - 272ENII (update!! 30-03)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: SP AF 90mm F/2,8 Di MACRO 1:1 - 272ENII (update!! 30-03)
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hartstikke bedankt voor deze uitleg!
Groetjes Marileen
Groetjes Marileen
- Léon Obers
- Forumlid
OK.
Verschillen waar je het scherptepunt dan wel gaat leggen zijn bij macro overigens zeer subtiel.
Het is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, en per situatie kan het anders zijn en maak je andere afwegingen.
Dat maakt dat er nog iets meer bij komt kijken dan vlug even schieten. Misschien moet je soms wel eens meerdere variaties maken in scherpte om achteraf dan een keus te maken welke versie het meest aangenaam is om naar te kijken.
Als je er meer mee vertrouwd raakt (dus gewoon lekker veel doen) ga je wellicht ook iets anders tegen de onderwerpen aankijken en kies je net een andere benadering van het onderwerp en compositie.
Terug naar voorbeelden.
Voor die 1e en 3e opname, zou je een meer aangenamer beeld kunnen krijgen door de scherpte op die knoppen op de rondingen net achter die voorste punten van die bloemknoppen te leggen.
1.

3.

Je 2e opname laat iets meer zien wat de bedoeling is. De scherpte ligt op de licht gekleurde stampertjes in het centrum van die grote bloem en de bloemblaadjesaan de rechterkant ervan. Blaadjes dichterbij in het midden lopen al wat meer in de onscherpte weg, zonder dat dit echter een storend beeld oplevert.
2.

Ik heb nog naar een paar goede voorbeelden op het web gezocht:
http://www.flickr.com/photos/nimou/2273731027/
Klik je een grotere versie aan (met ALL SIZES net boven de afbeelding), ligt de scherpte niet op die oranje/gele stampertjes, maar net erachter bij de meeldraden zelf. Vooral te zien aan de rechteronderkant van de bloem waar tevens dat groene blad wat meer scherp is. Het gaat om subtiele verschillen in scherpstelling wat als geheel dan toch een beter beeld oplevert wat meer in balans is.
Idem dit fraaie voorbeeld (bekijk tevens grotere versies ervan):
http://www.flickr.com/photos/martin_heigan/425579706/
En hier een knappe foto waar de korte scherptediepte toevallig heel fraai uitkomt met de kop van de slang, maar waarbij een belangrijke bocht van de slang op de voorgrond duidelijk heel onscherp is, maar mooi in balans met de bocht op de achtergrond:
http://www.flickr.com/photos/lifeoncanvas/2880598700/
Succes met het oefenen en maken van nieuwe opnamen.
Verschillen waar je het scherptepunt dan wel gaat leggen zijn bij macro overigens zeer subtiel.
Het is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, en per situatie kan het anders zijn en maak je andere afwegingen.
Dat maakt dat er nog iets meer bij komt kijken dan vlug even schieten. Misschien moet je soms wel eens meerdere variaties maken in scherpte om achteraf dan een keus te maken welke versie het meest aangenaam is om naar te kijken.
Als je er meer mee vertrouwd raakt (dus gewoon lekker veel doen) ga je wellicht ook iets anders tegen de onderwerpen aankijken en kies je net een andere benadering van het onderwerp en compositie.
Terug naar voorbeelden.
Voor die 1e en 3e opname, zou je een meer aangenamer beeld kunnen krijgen door de scherpte op die knoppen op de rondingen net achter die voorste punten van die bloemknoppen te leggen.
1.

3.

Je 2e opname laat iets meer zien wat de bedoeling is. De scherpte ligt op de licht gekleurde stampertjes in het centrum van die grote bloem en de bloemblaadjesaan de rechterkant ervan. Blaadjes dichterbij in het midden lopen al wat meer in de onscherpte weg, zonder dat dit echter een storend beeld oplevert.
2.

Ik heb nog naar een paar goede voorbeelden op het web gezocht:
http://www.flickr.com/photos/nimou/2273731027/
Klik je een grotere versie aan (met ALL SIZES net boven de afbeelding), ligt de scherpte niet op die oranje/gele stampertjes, maar net erachter bij de meeldraden zelf. Vooral te zien aan de rechteronderkant van de bloem waar tevens dat groene blad wat meer scherp is. Het gaat om subtiele verschillen in scherpstelling wat als geheel dan toch een beter beeld oplevert wat meer in balans is.
Idem dit fraaie voorbeeld (bekijk tevens grotere versies ervan):
http://www.flickr.com/photos/martin_heigan/425579706/
En hier een knappe foto waar de korte scherptediepte toevallig heel fraai uitkomt met de kop van de slang, maar waarbij een belangrijke bocht van de slang op de voorgrond duidelijk heel onscherp is, maar mooi in balans met de bocht op de achtergrond:
http://www.flickr.com/photos/lifeoncanvas/2880598700/
Succes met het oefenen en maken van nieuwe opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:

Ga er binnenkort eens rustig mee aan de slag en zal de tips zeker meenemen bij t oefenen. Je voorbeelden maken het nog eens extra duidelijk.
Echt een vak apart maar heerlijk om me er eens in te verdiepen.
Nogmaals hartstikke bedankt.
Groetjes
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Mooi objectief, ik ben ook erg blij met mijn eigen exemplaar, nu een halve maand in bezit. Ik kocht 'm op 17 maart 2009 voor € 319 bij digicamshop.nl, de 272ENII versie, dus ook met eigen AF-motor. Dat lijkt een duur foutje van die shop want hij staat nu voor € 429 op de site
De - volgens mij - goedkoopste tot nu toe is cameranu.nl met € 379.
Maar dat allemaal terzijde.
Je hebt mooie eerste foto's gemaakt hoor! De tips van Léon zijn zonder meer waarvol. Waarbij ik wil aanvullen dat bij dit objectief de grens tussen scherp en onscherp heel dun is, dus een (mini)statief is wel aan te raden bij macrofotografie, zeker als je handmatig wil scherpstellen.
Dit objectief is ook erg geschikt voor portretwerk, na wat probeerfoto's was mijn eerste actie met dit objectief een model-shoot. Daar heeft mijn Tamron ook uitstekend mee gepresteerd!

De - volgens mij - goedkoopste tot nu toe is cameranu.nl met € 379.
Maar dat allemaal terzijde.
Je hebt mooie eerste foto's gemaakt hoor! De tips van Léon zijn zonder meer waarvol. Waarbij ik wil aanvullen dat bij dit objectief de grens tussen scherp en onscherp heel dun is, dus een (mini)statief is wel aan te raden bij macrofotografie, zeker als je handmatig wil scherpstellen.
Dit objectief is ook erg geschikt voor portretwerk, na wat probeerfoto's was mijn eerste actie met dit objectief een model-shoot. Daar heeft mijn Tamron ook uitstekend mee gepresteerd!
- dendoor
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Marileen,
gefeliciteerd met je aankoop van deze prachtige macro lens. Zelf bezit ik deze al jaren ( dus de oudere versie ervan ) en steeds sta ik verwonderd van de scherpte.
Nu is dit wat ik hier een beetje mis in je testfoto's. Diafragmakeuze is OK, doch naar 22 kan en mag om een heel scherpe foto te krijgen.
Nog verdere tips :
- gebruik altijd een statief
- maak gebruik (indien mogelijk) van de spiegel op te klappen voor je een foto neemt.
- iedere kleinste beweging wordt afgestraft door minder scherpe foto's
- maak gebruik van een flits ( uiteraard niet die op je toestel maar bvb sb600 - sb800 - sb900 ) in master-slave modus.
- ringflits is de max !
Hieronder een snapshot van een spin op een wasdraad, genomen met deze lens en gebruik gemaakt van de ringflits.
Was enkel voor de scherpte ervan uit te testen....

Veel succes en plezier ermee en laat ons meegenieten van je resultaten hé !
Mvg,
Den Door.
gefeliciteerd met je aankoop van deze prachtige macro lens. Zelf bezit ik deze al jaren ( dus de oudere versie ervan ) en steeds sta ik verwonderd van de scherpte.
Nu is dit wat ik hier een beetje mis in je testfoto's. Diafragmakeuze is OK, doch naar 22 kan en mag om een heel scherpe foto te krijgen.
Nog verdere tips :
- gebruik altijd een statief
- maak gebruik (indien mogelijk) van de spiegel op te klappen voor je een foto neemt.
- iedere kleinste beweging wordt afgestraft door minder scherpe foto's
- maak gebruik van een flits ( uiteraard niet die op je toestel maar bvb sb600 - sb800 - sb900 ) in master-slave modus.
- ringflits is de max !
Hieronder een snapshot van een spin op een wasdraad, genomen met deze lens en gebruik gemaakt van de ringflits.
Was enkel voor de scherpte ervan uit te testen....

Veel succes en plezier ermee en laat ons meegenieten van je resultaten hé !
Mvg,
Den Door.
My site : http://www.photografie.be