Dag Hans,
Deze link zocht ik over mijn flitserkeuze. Bedankt voor de uitleg en de tip!
Metz 48 AF-1 of Nikon SB 600
- Freaky87
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Metz 48 AF-1 of Nikon SB 600
Denk je dat nu het juist moment is voor een SB-600 aan te kopen?Hans Braakhuis schreef: Advies: zo snel mogelijk een SB-600 aanschaffen. De SB-700 is binnenkort te koop.
Of beter wachten tot de SB-700 uitkomt?
Want ik ben op zoek naar een 2de flitser voor bij te kopen...

Mijn website: http://www.freakyphoto.be --- http://www.freakyparty.be
Ik heb de Metz en die bevalt prima. Hij ondersteunt wel degelijk CLS!Hans Braakhuis schreef:... Een lager richtgetal is overheen te komen, je betaald kennelijk ook minder. maar bij de data van Metz kan ik niks vinden over CLS. In het Engels staat er:
Slave modi
Servo function without preflash –
Servo function with preflash –
En laat de CLS functie van de Nikon nu voor mij net het leukste en meest gebruikte zijn.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik heb een jaar geleden ook op de Metz website gezocht, maar omdat ik daar niets over het Nikon Creative Lighting System kon vinden heb ik (met het oog op de toekomst) uiteindelijk toch voor de SB-600 gekozen. Ik heb er nu opnieuw gezocht maar er staat nog steeds niets.whvg schreef: Ik heb de Metz en die bevalt prima. Hij ondersteunt wel degelijk CLS!
Dus ik ben benieuwd waar je dat op baseert. Ik zie in je onderschrift geen andere flitsers dan de Metz. Heb je het getest met meerdere flitsers in groepen A en B (en eventueel C)?
Of bedoel je misschien de automatische invulflits die bij Nikon TTL-BL heet?
EDIT: Ik twijfelde weer en ik ben nog maar eens gaan kijken. Ik lees nu de gebruiksaanwijzing van de Nikon-versie van de Metz 48. Op pagina 57 t/m 59 staat inderdaad uitgebreid de werking van CLS in groepen A, B en C beschreven! Dom van Metz om hier geen reclame mee te maken!
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- gongon
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De SB-700 is bij KE wel 336 euro, de SB-900 is daar 336 euro.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De SB-700 zal nog wel wat in prijs zakken. € 3,00 duurder dan de SB-900 die groter en sterker is, kunnen ze niet echt waarmaken.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Tony D
- Moderator
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bij CameraTools staat de SB700 voor € 299 en de SB900 voor € 329
De SB 700 lijkt me praktischer voor lichtere/kleinere camera's als de D90 die ik heb. De SB900 is een groot ding!
Tony D
De SB 700 lijkt me praktischer voor lichtere/kleinere camera's als de D90 die ik heb. De SB900 is een groot ding!
Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie