Hans Braakhuis schreef:De truuk zit niet alleen in een Coolscan, de veel grotere truuk zit in de ICE4, SIE, Digital DEE en ICE Post Processing: ROC en GEM software. Hiermee kun je tijdens en na het scannen zaken instellen zodat er een veel beter resultaat uit komt.
Een klein citaat uit een clubblad (lente 2008) eerder dit jaar:
Bij de eerste foto’s met strakke blauwe luchten begon mij de korreligheid van die vlakken op te vallen. Tip: vink de “Post processing” functies van ICE aan, zet ROC (voor automatische correctie van vergeelde negatieven) op 0 en GEM op 3 (standaard waarde). En voila, korreligheid wordt softwarematig automatisch na afloop van de fysieke scan zelf ver teruggebracht. Scan duurde wel weer wat langer (30-60 seconden).
Zelf een totaal blauwe dia van 40 jaar geleden komt er weer als nieuw uit te zien.
De Coolscan is een prima scanner, ik gebruik hem al jaren naar volle tevredenheid. Als je al die "truuks" van de scanner wilt gebruiken, wordt het scannen van al die dia's een tijdrovende zaak. Bij mij duurt een scan met alleen Digital ICE véél langer dan 30-60 seconden, je moet dan denken aan enkele minuten per scan. Voor mijn fotowerk maakt het mij niet uit, het resultaat is prima, maar 800 scans op deze manier maken schiet niet op.
Ik heb mijn hele negatievenbestand (kleur en zwartwit) gescand (enkele 10.000-den negatieven) op 200x300 pixels. Zonder ICE (kan niet bij zwartwit) duurde dit 60 seconden per scan. Ik ben echt jaren bezig geweest. Mijn omgeving heeft mij voor gek verklaard . . . .
ROC werkt overigens niet automatisch, er zijn verschillende standen in te stellen. Voor elke scan kan die stand verschillen, moet je gewoon per scan uitproberen. Bij de juiste stand werkt het overigens erg goed. GEM gebruik ik in het geheel niet, gaat -voor zover ik het kan bekijken- ten koste van de scherpte. Als "analoog" fotograaf heb ik geen probleem met korrel, dat hoort er gewoon bij, maar dat ter zijde.