Terug in de tijd

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Terug in de tijd

Bericht door George Fennes » di dec 30 2008 10:12 am

Nou Bug, genoeg tips om je dia's er beter uit te laten zien.
Maar zoals Cees al zei is de geschiedkundige waarde, de belangrijkste en het technische gedeelte toch iets minder.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je een zo goed mogelijk resultaat probeer te scooren.
Ben benieuwd naar de andere 799 exemplaren :huh:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Frederix

Bericht door Frederix » di dec 30 2008 10:34 am

Hans Braakhuis schreef:De truuk zit niet alleen in een Coolscan, de veel grotere truuk zit in de ICE4, SIE, Digital DEE en ICE Post Processing: ROC en GEM software. Hiermee kun je tijdens en na het scannen zaken instellen zodat er een veel beter resultaat uit komt.

Een klein citaat uit een clubblad (lente 2008) eerder dit jaar:
Bij de eerste foto’s met strakke blauwe luchten begon mij de korreligheid van die vlakken op te vallen. Tip: vink de “Post processing” functies van ICE aan, zet ROC (voor automatische correctie van vergeelde negatieven) op 0 en GEM op 3 (standaard waarde). En voila, korreligheid wordt softwarematig automatisch na afloop van de fysieke scan zelf ver teruggebracht. Scan duurde wel weer wat langer (30-60 seconden).

Zelf een totaal blauwe dia van 40 jaar geleden komt er weer als nieuw uit te zien.
De Coolscan is een prima scanner, ik gebruik hem al jaren naar volle tevredenheid. Als je al die "truuks" van de scanner wilt gebruiken, wordt het scannen van al die dia's een tijdrovende zaak. Bij mij duurt een scan met alleen Digital ICE véél langer dan 30-60 seconden, je moet dan denken aan enkele minuten per scan. Voor mijn fotowerk maakt het mij niet uit, het resultaat is prima, maar 800 scans op deze manier maken schiet niet op.

Ik heb mijn hele negatievenbestand (kleur en zwartwit) gescand (enkele 10.000-den negatieven) op 200x300 pixels. Zonder ICE (kan niet bij zwartwit) duurde dit 60 seconden per scan. Ik ben echt jaren bezig geweest. Mijn omgeving heeft mij voor gek verklaard . . . .

ROC werkt overigens niet automatisch, er zijn verschillende standen in te stellen. Voor elke scan kan die stand verschillen, moet je gewoon per scan uitproberen. Bij de juiste stand werkt het overigens erg goed. GEM gebruik ik in het geheel niet, gaat -voor zover ik het kan bekijken- ten koste van de scherpte. Als "analoog" fotograaf heb ik geen probleem met korrel, dat hoort er gewoon bij, maar dat ter zijde.

BUG322

Bericht door BUG322 » di dec 30 2008 2:31 pm

Waar zitten die functies ?
Kan ik ze in photoshop vinden?

Ik snap er de ballen niet van

overigens nu kreeg ik die ene dia wel goed maar anderen weer juist niet.

800 dia's word een drama maar het hoeft dit jaar niet af denk ik.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » di dec 30 2008 2:35 pm

Dit draadje gaat volgens mij over de geplaatste foto's.
Indien er vragen zijn over de gebruikte scanner en de werkwijze ervan gaan we dit draadje verplaatsen naar een andere topic.

De geplaatste foto's vind ik best mooi om te zien.
Kwaliteit is niet best maar de historische waarde is groot.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 30 2008 3:02 pm

Ik heb gezien de inhoud van het draadje tot nu toe het geheel toch maar even verhuisd. Als de TS het er niet mee eens is, dan hoor ik het wel...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

BUG322

Bericht door BUG322 » wo dec 31 2008 10:45 am

Ja het topic is nu zo onvindbaar dat ik vast nog wel een antwoord krijg op mijn laatste vragen.

:cry:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 01 2009 8:16 pm

BUG322 schreef:Ja het topic is nu zo onvindbaar dat ik vast nog wel een antwoord krijg op mijn laatste vragen.

:cry:
Lastig geval. Zo'n vraag hoort in "Fotobewerking en archievering". Maar ja, daar hoort het gehele draadje natuurlijk duidelijk niet in.

Waarom stel je de vraag niet opnieuw in de bovengenoemde sectie en verwijs je naar dit draadje?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”