Foutmelding d70 CHA en FOR

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
ydiver

Re: Foutmelding d70 CHA en FOR

Bericht door ydiver » za jan 09 2010 1:26 pm

Wat ik gister hoorde (toen ik een 2de hands d70 kocht als extra body) is dat je geen kaarten groter dan 2gb/extreme 3 kaarten kan gebruiken omdat de camera dat niet aan kan. ik stopte er namelijk ook 1 in en kreeg gelijk een cha melding. vervolgens een oudere 1 gb kaart er in en nergens last van.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » za jan 09 2010 7:08 pm

heb dit ooit een keer gehad met een geheugenkaart van extreme memory van 2 gb, al mijn overige (op dat moment 5 cf kaarten ) waren vol ik had nog een kaart ultra van 1 gb over , na 20x format herkende de camera de kaart (van extreme memory) na 2 foto's cha als fout en weer cha .

toen ik de camera vervolgens de kaart verwijderde en de 1gb ultra kaart aanbracht geen probleem daar na nooit meer gehad werk nu meestal met 4gb kaart 80x en 200x kaarten van silicon power . :mrgreen:

Stillekracht

Bericht door Stillekracht » za feb 06 2010 9:34 pm

Voor de D70 en de D70S is dit echt een kwaal die vaker voorkomt.
Het slot waarin de kaart wordt geduwd is de veroorzaker van dit probleem, ik probeer mijn kaart eigenlijk nooit te verwisselen.
en hoop hierdoor dat 't slot gespaard blijft.

Evert Zandbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Evert Zandbergen » zo feb 07 2010 12:51 pm

Stillekracht schreef:Voor de D70 en de D70S is dit echt een kwaal die vaker voorkomt.
Het slot waarin de kaart wordt geduwd is de veroorzaker van dit probleem, ik probeer mijn kaart eigenlijk nooit te verwisselen.
en hoop hierdoor dat 't slot gespaard blijft.
En d'r vanuitgaande dat jij zegt dat het kaarslot de boosdoenner is kan men er wel vanuit gaan dat het niet voor €120 gefixt wordt toch?

Evert
[Nikon gear]
-- Nikon D300s, Nikon 50mm 1.4, Nikon 28-80, Sigma 70-200 2.8, Sigma 400 f5.6, SB-800 en nog wat batterijen meuk ---

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo feb 07 2010 2:39 pm

@ evert

Het zou de kaart lezer in de camera kunnen zijn als hij het met alle kaarten niet doet en die kaarten het in andere camera's wel doen , dan denk ik ook dat je met het door jou genoemde bedrag niet klaar bent (zeker niet incl btw)

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » zo feb 07 2010 11:15 pm

ydiver schreef:Wat ik gister hoorde (toen ik een 2de hands d70 kocht als extra body) is dat je geen kaarten groter dan 2gb/extreme 3 kaarten kan gebruiken omdat de camera dat niet aan kan. ik stopte er namelijk ook 1 in en kreeg gelijk een cha melding. vervolgens een oudere 1 gb kaart er in en nergens last van.
Hier: 1 SANDISK 4 GB Extreme III
en 1 kingson (?) 4 GB 133x
en nog wat kleinere kaartjes van 2 GB.
Geen problemen met één van deze kaartjes. Eigenlijk zit de eerste er altijd in zolang ik niet meer dan 600 foto's per dag maak.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

flip

Bericht door flip » zo feb 14 2010 2:20 pm

Die CHA-error gebeurd idd op de meest vervelende momenten zoals nu op vakantie. jaren geleden ook eens gehad toe gefixed dmv kaartje er uit en erin en klaar het werkte weer. later toch een nieuw kaartje gekocht want daar zou het aan liggen volgens de pro's.

Nu in dit geval zijn ook een groot geeelte van de foto's verdwenen of onleesbaar na het cf-kaartje eruit en erin is geweest. Middels Image Rescue zijn de verdwenen foto's weer terecht. Echter een deel van de foto's is verminkt, gedeelte zichtbaar of op een foto staan verschillende delen van foto's erg vreemd. Alsof het rolletje niet goed doordraait. Iemand dit weleens meegemaakt?

Ik zal een aantal foto's up loaden

Molenaar

Bericht door Molenaar » zo feb 14 2010 3:29 pm

Inmiddels is het 15 februari en het probleem is sinds gisteren weer terug. :evil:
Het vreemde is dat het probleem zich niet voordoet bij een ander merk kaart. Maar ik las eerder dat het niet aan de kaart kon liggen.
Ik zal Nikon gaan mailen.

Groet, Molenaar

Molenaar

Bericht door Molenaar » di feb 23 2010 10:15 am

op de valreep las ik dat het kan helpen om de kaart een naam te geven. Dat heb ik gedaan en het gaat nu al weer ruim een week goed.
Maar eigenlijk vind ik dat als een probleem zich zo vaak voordoet, de fabrikant het gratis moet repareren, net zoals dat bij auto's gebeurt.
Je leven loopt weliswaar geen gevaar maar ik ben ook een paar hele mooie foto's kwijt geraakt door dit gezeur.
Ik kijk het nog even aan.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 23 2010 11:25 am

Molenaar schreef:op de valreep las ik dat het kan helpen om de kaart een naam te geven. Dat heb ik gedaan en het gaat nu al weer ruim een week goed.
Maar eigenlijk vind ik dat als een probleem zich zo vaak voordoet, de fabrikant het gratis moet repareren, net zoals dat bij auto's gebeurt.
Je leven loopt weliswaar geen gevaar maar ik ben ook een paar hele mooie foto's kwijt geraakt door dit gezeur.
En hoe lang moet een fabrikant dat dan doen? De D70 wordt al een hele tijd niet meer verkocht. Garantie is natuurlijk niet oneindig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di feb 23 2010 11:33 am

Patrick schreef:
Molenaar schreef:op de valreep las ik dat het kan helpen om de kaart een naam te geven. Dat heb ik gedaan en het gaat nu al weer ruim een week goed.
En hoe lang moet een fabrikant dat dan doen? De D70 wordt al een hele tijd niet meer verkocht. Garantie is natuurlijk niet oneindig!
Als je hard kunt maken dat het een fabrieksfout is...

Ik heb vorig jaar een Canon Powershot A70 uit 2003 onder garantie laten repareren omdat de sensor kapot was, en dat duidelijk een ontwerpfout was. Heeft geen cent gekost, zelfs geen verzendkosten.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 23 2010 12:33 pm

Heel netjes van C@non. Maar de economische waarde van een D70 is natuurlijk relatief laag. het moet een keer stoppen.

Het wordt trouwens wel erg interessant om producten aan te schaffen waarvan bekend is dat er iets mis mee is als dit de regel zou zijn. :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Aviaspotters.nl

Bericht door Aviaspotters.nl » za mei 29 2010 1:44 pm

Goedenmiddag,

Ik heb de FOR en CHA foutmeldingen ook al sinds jaar en dag maar de laatste tijd lijkt het erger te zijn geworden. Ik moet nu wel heel erg vaak het CF-kaartje eruit en erin doen. En daar heb je niet altijd even veel tijd voor bij het fotograferen van vliegtuigen.
Ik ben er van overtuigd dat het bij mij niet aan het kaartje (Sandisk Extreme III 2Gb) ligt. Ik heb 2 D70S'en en bij 1 van de 2 komen de foutmeldingen voor. Ik heb mijn kaartjes ook regelmatig van camera gewisselt, zonder succes. Het formatteren van het kaartje op de pc lijkt mij dan ook niet zo veel zin hebben. Bij de ene body werkt het kaartje immers prima.
Nu heb ik dus 1 van de 2 D70s'en die niet meer naar behoren functioneert.
Heeft iemand ervaring met reparatie van dit probleem? Is dat überhaupt mogelijk, hoeveel kost het, is het probleem na reparatie ook echt verholpen?
Voor een camera die ik voor 200 euro heb gekocht zit ik niet op dure reparatiekosten te wachten (hooguit een paar tientjes).
Ik heb nog een derde D70s als reserve in de kast hier liggen. Wat denken jullie, is het verstandig om mijn reserve in te zetten en mijn 'kapotte' body maar weg te doen, of valt er nog iets aan te repareren? De maat is voor mij zo langzaamaan wel een beetje vol.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Met vriendelijke groet,

Joost de Wit

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 29 2010 2:02 pm

Aviaspotters.nl schreef: Voor een camera die ik voor 200 euro heb gekocht zit ik niet op dure reparatiekosten te wachten (hooguit een paar tientjes).
Ik heb nog een derde D70s als reserve in de kast hier liggen. Wat denken jullie, is het verstandig om mijn reserve in te zetten en mijn 'kapotte' body maar weg te doen, of valt er nog iets aan te repareren? De maat is voor mij zo langzaamaan wel een beetje vol.
Nou ja, je geeft min of meer zelf het antwoord al. Camera repareren is geen optie (kost meer dan je ervoor betaald hebt), en omdat je van het gemekker af wilt zijn met die foutmeldingen dus gewoon een kwestie van niet meer gebruiken en je reserve camera uit de kast halen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

WouterN

Bericht door WouterN » wo aug 25 2010 11:14 pm

Hallo,

Na een zoektocht op het Internet lees ik met grote interesse dit topic. Dit is exact het probleem dat ik ook heb met mijn D70! Ik vind het verbazingwekkend dat het probleem zo vaak voor komt bij dit model! Nu ik weet waar ik naar moet zoeken op Internet (D70 CHA FOR bijvoorbeeld) valt het me op dat het kennelijk steeds vaker voorkomt.

Bij mij gaat t als volgt: Af en toe heb ik de melding CHR, FOR of -E- (meestal FOR) in beeld. Ik zet de camera uit als die aan staat, haal de kaart uit de camera en plaats deze opnieuw. Meestal is de melding dan weg. Als ik geluk heb blijft het daar bij, als ik pech heb zijn er foto's onleesbaar. Vorige zomer was de grootste klapper toen ineens een groot deel van mn vakantiefoto's het niet meer deed. Gelukkig konden de meeste met een recoveryprogramma terug worden gehaald, maar niet alles...

Hierboven las ik e.e.a. over verschillende geheugenkaarten, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat het niet aan de kaart zelf ligt. Ik heb het probleem met verschillende kaarten van verschillende formaten en merken. Ik formatteer ook alleen in de camera. Oplossingen over formatteren in specifieke indelingen geloof ik dan ook niet in.

Vorige week was ik bij foto Konijnenberg, waar de verkoper me vertelde dat opsturen sowieso 50,- aan onderzoekskosten zou kosten indien ze niets zouden kunnen vinden. Reparatie zou volgens hem waarschijnlijk minstens 130 euro kosten. Dit is tevens de 2ehandswaarde van een D70 op het moment, wat betekent dat reparatie zeker evenveel zou kosten als de camera waard is. (erg eigenlijk, heb ooit het 10-voudige betaald voor t ding)

Het lijkt mij, gezien hoevaak het probleem voorkomt, dat dit misschien wel een productiefout te noemen valt. Nou snap ik best dat garantie een keer ophoudt, maar ik heb verdorie 1275,- betaald voor mn D70 kit en dan mag ik toch verwachten dat het apparaat het een paar jaar doet. Ik zit ook nog lang niet over de 10k aan foto's... Wat denken jullie, wat zou zin hebben om te doen?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”