Fotoshoot bij de NDSM-werf in Amsterdam

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Fotoshoot bij de NDSM-werf in Amsterdam

Bericht door Skippy » zo jan 11 2009 9:19 pm

Maud schreef:@skippy, heerlijk om weer wat beelden van je te zien. Leuk de vierkante uitsnede, heb je de uitsnede vast gezet in bewerkingsprogramma?
Dank je Maud. Ik heb inderdaad heel weinig gefotografeerd/geplaatst de laatste maanden.
Ik vind vierkant een mooi, uitdagend en moeilijk formaat. Je hebt nml. niet het houvast voor je compositie zoals je wel bij 2:3 hebt, op de snijpunten van je grid in de zoeker.
Op mijn Ricoh kan ik 1:1 instellen in live view, op mijn Nikon niet. Maar sowieso moet je als basis "vierkant" leren kijken, dat vraagt tijd en gewenning.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 11 2009 9:21 pm

Frederix,

hele mooie beelden. Nummer 1 en 3 in hun eenvoud voor mij de allermooiste. De ijzeren boom heb ik ook gefotografeerd maar jouw "draai" en resultaat heb ik niet overtroffen.
Laatst gewijzigd door Skippy op zo jan 11 2009 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 11 2009 9:46 pm

Geweldige platen heren. Erg prettig om naar te kijken zonder een specifieke voorkeur te hebben. Jullie hadden mooi weer ook !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Frederix

Bericht door Frederix » zo jan 11 2009 10:00 pm

Skippy,

Het is frappant hoe verschillend je naar zaken kan kijken. Ik zie bij jou zaken die ik niet eens gezien heb . . .

Wat mij opvalt in jouw serie is dat je details uit hun omgeving los weekt en als detail op zich laat zien. Daar zitten echt fraaie voorbeelden bij. Zo vind ik foto 2, 3, 5, 12 en zeker foto 13 echt heel gaaf. Foto 13 steekt er echt boven uit.

Foto 3 uit jouw 2e serie is ook fraai.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 11 2009 10:30 pm

Frederix schreef:Het is frappant hoe verschillend je naar zaken kan kijken. Ik zie bij jou zaken die ik niet eens gezien heb . . .
Zeker is dat leuk. Opvallend ook dat we alletwee na een paar minuten al ons eigen gang gingen. Dat helpt zeker om met een eigen blik te fotograferen.
Niet dat ik je niet wil tegenkomen tijdens een shoot, integendeel, maar het werkt wel zo prettig en komt het resultaat ten goede.

Frederix schreef:Wat mij opvalt in jouw serie is dat je details uit hun omgeving los weekt en als detail op zich laat zien.
Dat vind ik inderdaad heel leuk om te doen en is een bewuste keuze sinds ik mijn Ricoh veel gebruik. Met zo'n 28mm was ik een tijdlang geneigd
min of meer standaard groothoek foto's te maken met lijnen die netjes volgens de regels der compositie in de hoeken het beeld uit lopen.
Dat was ik op een gegeven moment zat, toen heb ik bewust gekozen voor het vierkante formaat en detailopnames om mezelf te dwingen creatiever te zijn.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 11 2009 10:38 pm

a90 schreef:Jullie hadden mooi weer ook !
Zeker hadden we mooi weer maar wat wellicht nog belangrijker is, we waren vroeg genoeg daar om van het mooie ochtendlicht en de vorst en rijp te kunnen profiteren.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo jan 11 2009 10:59 pm

Tjonge wat een hoop foto's maar de moeite waard om naar te kijken.
Is die ricoh analoog?

Frederix

Bericht door Frederix » zo jan 11 2009 11:02 pm

Skippy schreef:
Frederix schreef:Wat mij opvalt in jouw serie is dat je details uit hun omgeving los weekt en als detail op zich laat zien.
Dat vind ik inderdaad heel leuk om te doen en is een bewuste keuze sinds ik mijn Ricoh veel gebruik. Met zo'n 28mm was ik een tijdlang geneigd
min of meer standaard groothoek foto's te maken met lijnen die netjes volgens de regels der compositie in de hoeken het beeld uit lopen.
Dat was ik op een gegeven moment zat, toen heb ik bewust gekozen voor het vierkante formaat en detailopnames om mezelf te dwingen creatiever te zijn.
Ikzelf maak detailopnamen, maar laat de relatie met de omgeving daarbij bewust juist wel intact. Ik trek mij overigens nooit wat aan van regels der compositie. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn compositie in mijn zoeker te bepalen. Ik gebruik daarom vrijwel altijd het gehele negatiefformaat. Ik maak van een kleinbeeldnegatief eigenlijk nooit een vierkante scan. Vierkante foto's maakte ik eerst met mijn Agfa Click, nu eigenlijk alleen nog maar met mijn Rolleicord.

Hieronder staan nog een viertal opnamen die ik nog niet gescand had.

Afbeelding
Foto 17

Afbeelding
Foto 18

Afbeelding
Foto 19

Afbeelding
Foto 20

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 11 2009 11:05 pm

Foto 19 met dat windmolentje, ik hoor 'm bijna piepen ...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”