85mm prime... maar welke?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Arend-ho

Re: 85mm prime... maar welke?

Bericht door Arend-ho » di feb 24 2009 1:05 pm

Peet schreef:Ik vraag mij alleen maar af of ik dat zou willen.

Als ik het goed lees is T S pas drie maanden bezig met fotograferen en zou het zo maar
kunnen dat hij daar nog niet aan had gedacht :idea:
Verder weet ik niets van tangen en of varkens :)
mm oke Peet maar wat jij en ik willen is niet van toepassing op de TS
die geeft juist aan dat hij wel in de bak wil staan cq fotograferen.

het kan inderdaad zijn dat de TS er niet aan gedacht heeft...dat is dan een tip die misschien welkom is
blijft staan het varken en is de tang er vandoor. :D

overigens weinig last van CA op de 85 1.4 hier....en sta zeker niet alle dagen vol open te schieten.

Arend

Peet
Forumlid
Forumlid

Bericht door Peet » di feb 24 2009 4:52 pm

braided schreef:Op dit moment maak ik veel van mijn foto's met mijn Alpha met een Minolta AF 50mm f/1.7 lens.
Dit omdat lens extreem lichtsterk is, je leuk met DOF kan spelen en het bokeh en de kleuren prachtig zijn.

Nu mijn overstap naar Nikon waarheid lijkt te gaan worden moet ik dus vooral voor mijn paardenfoto's een gelijkwaardig "maatje" zien te vinden. De 50mm f/1.8 gaat er sowieso komen (waarom zou ik 'm laten liggen voor die prijs...), maar 50mm op mijn Alpha met sensor in APS-C-formaat is gelijk aan 75mm op de D700. 75mm lenzen zijn er niet dus kom je automatisch bij 85mm uit...

maar welke is dan een goede keus oftewel wat zijn de verschillen? Ik heb de volgende lenzen gevonden:

- Zeiss ZF 85 mm F/1.4 Planar T* Nikon (+/- 800 euro): Deze is bijna net zo duur als de Nikon AF-D 85mm f/1.4, maar heeft door mijn ervaringen met Zeiss op Sony gevoelsmatig een lichte voorkeur. Onterecht?
- Nikon AF-D 85mm f/1.4 IF NL (+/- 950 euro): Deze zal omwille van z'n prijs voorlopig even op zich laten wachten.
- Nikon AF-D 85mm f/1.8 (+/- 300 euro): Stuk betaalbaarder, maar do you get what you pay for or even a little more?

Welk objectief biedt de meeste waar voor z'n geld en wat mist die t.o.v. de anderen? Zie ik misschien nog een lensje over het hoofd?
Ik ben benieuwd... :)
50mm is op een D700 75 mm..mis ik iets|? :roll:
D-camera, met glas op diversen F. 's

Iedereen heeft een horloge,ik heb de tijd.

mikemix

Bericht door mikemix » di feb 24 2009 5:02 pm

Tja, ik moet dan ook altijd een beetje lachen.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di feb 24 2009 7:34 pm

Zullen we dat maar als een verschrijving afdoen? 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Peet
Forumlid
Forumlid

Bericht door Peet » di feb 24 2009 8:32 pm

Goed idee Chip 54

In gevraagd en aangeboden geeft "mus"te kennen er een kwijt te willen :o :o
Misschien is dat wat voor T C ????
D-camera, met glas op diversen F. 's

Iedereen heeft een horloge,ik heb de tijd.

braided

Bericht door braided » wo feb 25 2009 12:51 am

Heheh... enerzijds heb je een punt. Anderzijds is het gebruikswaar. Als ik een lens op m'n body klik ga ik er vanuit dat bij een toestel van bijna 2000 euro kaal en een objectief van dezelfde fabrikant die sensor perfect beschermd is tegen stof. Zo niet... dan mag de fabrikant dat netjes voor me oplossen ;) Heb inmiddels besloten dat ik een Nikon D700, een D100 en een D70s body ga kopen, dus helemaal onthand ben ik niet als ik de D700 een paar weken kwijt ben (de D70s is dan voor m'n vriendin, de D100 als "reserve" - ik kan beide toestellen voor héél erg interessante prijzen krijgen. Deze komen waarschijnlijk als eerste, zodat ik als ik mijn Alpha kwijt ben voordat ik een D700 heb niet meteen zonder toestel zit).

Wat betreft het glas aan de voorkant van het objectief: Ik werk idd met goedkope UV-filtertjes voor m'n objectieven bij "grof werk", al is het maar om te voorkomen dat ik er met zand miniscule krasjes in maak. Dan gooi ik liever een filtertje weg.
Overigens waait er maar héél weinig stof vermengd met ontlasting op uit die bak, het is puur zand. De meeste rijbakken waar ik fotografeer worden uitzonderlijk goed onderhouden (gezien er wedstrijden plaatsvinden), zo ook hier thuis. Tijdens wedstrijden kan een paard vaak nog net plassen maar daar is alles mee gezegd (mocht je niet begrijpen wat ik bedoel: probeer eens of je je behoeften prettig kan doen terwijl je met 2 kleine haltertjes aan het trainen bent :lol: )

Desalniettemin bedankt voor de betrokkenheid!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 25 2009 1:15 am

Koop dan liever een D200 in plaats van een D100; die is toch echt antiek onderhand. De D200 is niet duur meer tegenwoordig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

braided

Bericht door braided » do feb 26 2009 12:09 am

....maar als backupcamera?

ehh, nou lees ik het nog eens goed, maar het is geen verschrijving.
Peet schreef:
braided schreef:...50mm op mijn Alpha met sensor in APS-C-formaat is gelijk aan 75mm op de D700. 75mm lenzen zijn er niet dus kom je automatisch bij 85mm uit...
50mm op mijn Sony Alpha resulteert met de 1,5x crop van die Alpha in hetzelfde resultaat als wanneer ik een 75mm lens op een fullframe (de D700) zou plaatsen.

Dat kan mensen dus wel op de lachspieren werken, maar ik ben iig niet gek in deze :lol:

Remco H

Bericht door Remco H » za mar 07 2009 12:11 pm

braided schreef:Op dit moment maak ik veel van mijn foto's met mijn Alpha met een Minolta AF 50mm f/1.7 lens.
Dit omdat lens extreem lichtsterk is, je leuk met DOF kan spelen en het bokeh en de kleuren prachtig zijn.

Nu mijn overstap naar Nikon waarheid lijkt te gaan worden moet ik dus vooral voor mijn paardenfoto's een gelijkwaardig "maatje" zien te vinden. De 50mm f/1.8 gaat er sowieso komen (waarom zou ik 'm laten liggen voor die prijs...), maar 50mm op mijn Alpha met sensor in APS-C-formaat is gelijk aan 75mm op de D700. 75mm lenzen zijn er niet dus kom je automatisch bij 85mm uit...

maar welke is dan een goede keus oftewel wat zijn de verschillen? Ik heb de volgende lenzen gevonden:

- Zeiss ZF 85 mm F/1.4 Planar T* Nikon (+/- 800 euro): Deze is bijna net zo duur als de Nikon AF-D 85mm f/1.4, maar heeft door mijn ervaringen met Zeiss op Sony gevoelsmatig een lichte voorkeur. Onterecht?
- Nikon AF-D 85mm f/1.4 IF NL (+/- 950 euro): Deze zal omwille van z'n prijs voorlopig even op zich laten wachten.
- Nikon AF-D 85mm f/1.8 (+/- 300 euro): Stuk betaalbaarder, maar do you get what you pay for or even a little more?

Welk objectief biedt de meeste waar voor z'n geld en wat mist die t.o.v. de anderen? Zie ik misschien nog een lensje over het hoofd?
Het zijn alledrie goede objectieven, waar je het over hebt.
Zelf heb ik overigens geen ervaring met deze objectieven.

Laat ik eens wat op een rijtje zetten.

Zeiss Planar ZF T* 85mm f/1,4
Bepaald geen gekke keuze! Carl Zeiss, dat is nou eens een keuze voor een ander merk in objectieven, die werkelijk veel te bieden heeft in kwaliteit. Een merk, waar je het niet doet om de lagere prijs, zoals bij Sigma en Tamron, om vervolgens óók korting te krijgen op je beeldkwaliteit! Als ik de foto's zie op PBase, krijg ik spontaan het gevoel dat ik deze misschien wel eens heel wat fraaier zou kunnen vinden dan de Nikon AF 85mm f/1.4D. :?
Je mist autofocus, en je zult het diafragma handmatig moeten instellen. Maar volgens de test van Photozone zijn de optische prestaties net een tikkie beter dan de Nikon AF 85mm f/1.4D.
Wat ik zo zie, is dat de kleurweergave van een Carl Zeiss-objectief blijkbaar anders is dan van een Nikon. Daar zul je van moeten houden. Ik vind het er zelf goed uitzien.

Links:
De website van Carl Zeiss
Een artikel op Photography review.com over Carl Zeiss-objectieven
Photozone: Zeiss Planar ZF T* 85mm f/1.4
PBase: foto's

Nikon AF 85mm f/1.4D
Een mooi objectief waar ik ook nogal eens aan denk.

Links:
Photozone: Nikon AF 85mm f/1.8D
Dickson photography: review
Radiant Lite Photography: review
Blogged: review
Bjørn Rørslett: Medium long lenses for Nikon 'F' mount
Utopia photography review
Mir: review
SLR Lens Review
Photography reviews
FM reviews
Flickr: foto's
DPChallenge: foto's
YouTube: filmpje
Part list

Nikon AF 85mm f/1.8D
De voordelige keuze, maar wel met goede kwaliteit.

Links:
Photozone: Nikon AF 85mm f/1.8D
Mir: review
Tweakers: review
Moment corp: review
Photography reviews
FM Reviews

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za mar 07 2009 2:40 pm

braided schreef:....maar als backupcamera?

ehh, nou lees ik het nog eens goed, maar het is geen verschrijving.
Peet schreef:
braided schreef:...50mm op mijn Alpha met sensor in APS-C-formaat is gelijk aan 75mm op de D700. 75mm lenzen zijn er niet dus kom je automatisch bij 85mm uit...
50mm op mijn Sony Alpha resulteert met de 1,5x crop van die Alpha in hetzelfde resultaat als wanneer ik een 75mm lens op een fullframe (de D700) zou plaatsen.

Dat kan mensen dus wel op de lachspieren werken, maar ik ben iig niet gek in deze :lol:
Het is inderdaad wel weer heerlijk terug op FX een 50mm gedraagt zich ook weer als een 50mm zoals op 35mm film.
Loop wel al een tijdje met een zelfde lenzen dilemma rond maar een ding ben ik al uit de 85mm f1.4 af gaat er vroeg of laat een keer komen. Niet alleen omdat het en geweldige lens is maar ik zie het ook een beetje als een soort investering en de 1.4 is dan na mijn mening een stuk waardevaster.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 07 2009 3:38 pm

Remco H schreef:
braided schreef: Welk objectief biedt de meeste waar voor z'n geld en wat mist die t.o.v. de anderen? Zie ik misschien nog een lensje over het hoofd?
Zeiss Planar ZF T* 85mm f/1,4
Bepaald geen gekke keuze! Carl Zeiss, dat is nou eens een keuze voor een ander merk in objectieven, die werkelijk veel te bieden heeft in kwaliteit.
Nikon AF 85mm f/1.4D
Een mooi objectief waar ik ook nogal eens aan denk.
Nikon AF 85mm f/1.8D
De voordelige keuze, maar wel met goede kwaliteit.
Met paardensport vraag ik me af of de keus van een manueel objectief wel de juiste is. En dan met name bij (bijna) volle opening waarbij de scherptediepte flinterdun is. De kans dat je scherpe opnamen hebt ligt een stuk lager door fouten met je scherpstelling, dan een ander objectief wat op de keper beschouwt misschien slechter van optische kwaliteit is, maar wel exact goed scherpstelt. Dat heb ik geregeld gelezen van gebruikers die zowel een Zeiss 85/1.4 als Nikon 85/1.4 hebben. "The rate of keepers is far more using the Nikkor lens".
Vriendelijke groet, Léon Obers

mikemix

Bericht door mikemix » zo mar 08 2009 12:28 pm

Heb zelf de CZ 85/1.4 beknopt getest ondanks dat ik een AF 85/1.4 heb.
Vond het verschil dusdanig klein en als je de prijs in relatie neemt met
het gebodene dan is de Af v/d Nikon gewoon het sausje wat de doorslag geeft.
Leuk is om allebei te hebben, maar voor dat geld koop ik persoonlijk liever
de CZ 35/2.8.

Ekwin

Bericht door Ekwin » zo mei 03 2009 10:24 am

Ik heb zelf de Nikon AF 85mm f/1.4D gekocht voor op mijn D700,
kost wat maar dan heb je ook iets verschrikkelijks moois in je bezit.

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo mei 03 2009 10:32 am

Tamron SP90 F/2.8 een optie? Fantastische beeldkwalteit, kan zich wat dat betreft meten met de Nikkor 105. Bouw is degelijk en goed, weliswaar niet zo'n tank als die Nikkor, maar daar is de prijs ook naar (€ 350-400 afhankelijk van waar je 'm koopt.).
Groeten,
Edwin

flickr - website

iJoost

Bericht door iJoost » zo mei 03 2009 11:11 am

Dit is de Zeiss:

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”