35mm of 50mm???

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Thik Hai
Forumlid
Forumlid

Re: 35mm of 50mm???

Bericht door Thik Hai » ma apr 27 2009 12:05 pm

Jaco1 schreef:Sinds ik de 35 mm heb is de 50 eigenlijk niet meer uit de kast geweest.

En dan als je later misschien naar FX wil. Dan praat je zomaar over duizenden euro's voor een camera en objectieven. Zal je je dan een bult vallen aan die 200 voor de 35 mm? Ik fotografeer nu DX en ik heb er nu plezier van.
Een lange discussie kort en bondig samengevat.

Cor
Erger u niet, verwonder u slechts.

johnf

Bericht door johnf » ma apr 27 2009 8:30 pm

De 35mm/1.8 is een leuke lens voor "er bij". Lekker lichtgevoelig en licht.
Voor "walkaround" inderdaad lekkere brandpuntsafstand.
Voor 199,- bij Konijnenberg kan je je geen buil vallen.

Johnf

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 04 2009 11:53 pm

Zijn er mensen met ervaring met een 50mm objectief als portretlens op DX? Komt overeen met 75mm op FF en 85mm is zeg maar de traditionele portretlens.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 05 2009 12:01 am

50mm lijkt me dan net ietsje te kort. Ik heb wel een 58mm lensje gebruikt op DX (Voigtländer Nokton 58mm/1.4), wat omgerekend hetzelfde beeld oplevert als 85mm bij FX.
Heel fraai om dat te gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

mikemix

Bericht door mikemix » di mei 05 2009 2:02 pm

joepert schreef:Zijn er mensen met ervaring met een 50mm objectief als portretlens op DX? Komt overeen met 75mm op FF en 85mm is zeg maar de traditionele portretlens.
Waar je het nu over hebt is de cropfactor, echter beeldeigenschappen v/d 50mm blijven gelijk, dus grote neus op FX is ook een grote neus op DX.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 05 2009 2:17 pm

M.a.w: in jouw mening toch minder geschikt? Ik heb in een aantal reviews gelezen dat deze objectieven op DX geschikt zijn als "korte portretlens". Lijkt me leuk om een portretlens te hebben maar een 85mm objectief op DX is voor portretten wel weer een beetje lang.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di mei 05 2009 2:35 pm

Met een 85 of zelfs een 105 kun je plezieriger portretten schieten dan met een 50mm. Je hoeft niet zo bovenop het model te kruipen. Vrouwen vinden zelfs geportretteerd met de 105 nog prettiger.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 05 2009 7:10 pm

mikemix schreef:
joepert schreef:Zijn er mensen met ervaring met een 50mm objectief als portretlens op DX? Komt overeen met 75mm op FF en 85mm is zeg maar de traditionele portretlens.
Waar je het nu over hebt is de cropfactor, echter beeldeigenschappen v/d 50mm blijven gelijk, dus grote neus op FX is ook een grote neus op DX.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens in de context waarop de vraag gesteld werd.

Grote of kleine neuzen (in verhouding tot andere lichaamsdelen van het afgebeelde portret) zijn afhankelijk van het perspectief ofwel de opname-afstand, en nergens anders van.
Alleen zul je met een DX camera en gebruik van hetzelfde objectief als op FX een kleinere beeldhoek hebben, en van daaruit een andere opname-afstand kiezen om eenzelfde beelduitsnede te kunnen maken dan bij gebruik van FX. Ofwel wil je dezelfde beeldhoek en dezelfde opname-afstand gebruiken om een net portret te maken in hetzelfde perspectief zul je in het ene geval een kortere brandpunt nodig hebben dan in het andere geval.

In vergelijk met FX waar 85 mm een heel fraai brandpunt is, komt dit heel aardig overeen met circa 58mm op DX.
Dus met het gebruik van bijv. een Noct-Nikkor 58mm/1.2 of Voigtländer Nokton 58mm/1.4 op DX krijg je heel sterk het gevoel terug van wat je ervaart als je 85mm gebruikt op FX. Zelfs het bokeh van beide lenzen sluit heel aardig aan op de welbekende Nikkor 85mm/1.4 Alleen wel manual focus en niet AF.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”