LED achterlichten auto

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: LED achterlichten auto

Bericht door Léon Obers » zo mar 01 2009 7:24 pm

J.Hoes schreef:Wettelijk moet dit licht zwakker zijn dan dat van een remlicht. In de Audi foto van a90 zie ik zowel achterlicht (contour) als remlicht branden. Wettelijk is toegestaan dat het achterlicht ook als remlicht fungeert (denk aan de ouderwetse duplo lamp P21/5 W). Beide lichten komen bij mij even fel over.
Afgezien van mijn eerdere reactie is er nog een simpele verklaring. Als je twee lampen hebt die even fel branden heb je twee keer zoveel licht als dat er één lamp brand. Dus voldoet dat al direct aan de stelling dat een remmende auto meer licht geeft dan alleen het brandende achterlicht zonder remlicht.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Veganpix

Bericht door Veganpix » zo mar 01 2009 7:51 pm

a90 schreef:Dat klopt precies. Leuk om te zien, het is waarschijnlijk een audi geweest
Dank voor de bevestiging omtrent de frequentie. Mijn gedachten gingen verder ook in de richting van een Audi maar wist dat niet zeker meer.
mikemix schreef:Geweldig effect! Sluitertijd?
Zoals Chip54 zegt, dus 5 seconden. Verder f10, 200 ISO, -1 EV, objectief 24-70 2.8.
satte schreef:Mooie foto hoor, hier staat ook een foto met zo`n lichtspoor. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=8164
Groeten Erik.
A ha nog eentje, een hele mooie zelfs, dat draadje had ik nog niet gezien, toen was ik hier nog niet. Anders had ik de vraag niet gesteld en jullie deze foto onthouden :?

Allen dank voor de vele reacties, info, complimenten. Foto was wel een toevalstreffer, nog wel, zal in de toekomst denk ik allemaal wel led worden. Door lager wattage minder energieverbruik en omdat ze heel vaak eventjes uitgaan nog eens extra energiebesparing :lol: , maar dat zal wel niet de reden zijn geweest voor de frequentie. Heeft denk ik meer met een andere techniek te maken.

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » di mar 03 2009 2:40 am

Verwacht aan boord van een auto geen stabiele spanningen,
de dynamo die de electriciteit opwekt (en oa de accu laadt), zal na de wisselspanning zeker geen stevige gelijkrichters en buffers (elco's) hebben om een mooie stabiele (constante) spanning af te geven.
Door deze fluctuaties (en dus ook wisselende stroom) gaat de LED (=halfgeleider) op de foto's veelal 'knipperen' indien de auto voorbij rijdt (de ene keer is er geleiding door de LED en dus licht, de andere keer spert de LED (diode) en dan geen licht. Bij de gloeilamp maakt t niet uit: die blijft gloeien of de stroom links danwel rechtsom gaat).
Let wel: de LED geeft licht af ten gevolge van de stroomsterkte die er doorheen stroomt.... en als die stroomsterkte dus maar genoeg fluctueert door slechte gelijkrichting.... krijg je deze effecten.... :)

Je zou het verschijnsel kunnen opheffen dus door een condensator parallel over de LED-achterlampen te plaatsen, deze buffer zorgt dan voor een stuk constantere stroomvoorziening en eleminieert het geknipper.
just my 2 eurocents....

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”