Problemen met m'n externe harddisk

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
#Johan

Re: Problemen met m'n externe harddisk

Bericht door #Johan » ma mar 02 2009 12:59 pm

Voor zulke werkzaamheden gebruik ik altijd "ddrescue", nb alleen voor Linux helaas.
http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html
Dan krijg je zoiets bv:
# dd_rescue /dev/sda /dev/sdb/ellende.img
dan
# fsck -y /dev/sdb/ellende.img
dan
# mount /dev/sdb /mnt/
daarna kun je in /mnt/ kijken of al je bestanden nog intact zijn, zoja kopieeren naar een andere hdd/cd/dvd.

Je kunt ook een "kant en klare" live-cd downloaden voor dit soort werkzaamheden als je zelf geen Linux tot je
beschikking hebt.
http://rescubuntu.info/files/iso/ubuntu ... x-8.10.iso
md5sum ef32541cb6f33dbe9840a9bc56e7cb27 ubuntu-rescue-remix-8.10.iso

of op een usb device, ook wel "grappig"
http://rescubuntu.info/files/iso/rescue-remix-8.10.gz
md5sum 3f74a97faced716aba51baaa048f2303 rescue-remix-8.10.gz

Bovenstaande is in elk geval goedkoper dan de hdd weg te brengen naar een bedrijf die dit soort klussen voor veel geld
oplost, maar misschien zijn de bestanden op je hdd je het wel waard?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 02 2009 6:35 pm

psilin schreef:Ik heb hier nog niet voorbij zien komen dat bij het direct aansluiten van de harddisk op de computer, het ook kan zijn dat het BIOS nog even verteld moet worden dat er een extra harddisk gevonden moet worden.
Oh ja, da's is een heel goede. Ook moet je dikwijls aangeven vanaf welke harddisk wordt geboot.
Zelf heb ik standaard een paar extra harddisken eraan hangen, dus met een externe verwisselbare drive haal ik er een uit, en plaats een andere erbij. Dat wordt in het BIOS meestal wel als zodanig nog meegenomen. Maar ik merk het ook geregeld dat de volgorde van de boot niet klopt, en dan moet ik alsnog de juiste volgorde in het BIOS opnieuw instellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » ma mar 02 2009 7:07 pm

psilin schreef:Ik heb hier nog niet voorbij zien komen dat bij het direct aansluiten van de harddisk op de computer, het ook kan zijn dat het BIOS nog even verteld moet worden dat er een extra harddisk gevonden moet worden.
Wat moet ik daar dan precies wijzigen? Hoe ik iets moet wijzigen in de bios weet ik, maar ik weet alleen niet wát ik moet wijzigen of controleren..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 02 2009 7:19 pm

Bij een menuutje "harddisks" kijk je of de hardisk erbij staat. Het is meestal een codering die je ook kunt terugvinden op de gegevens-sticker van de harddisk zelf, of in ieder geval daaruit kunt beredeneren.
Staat hij er niet bij, moet je kijken of je extra de harddisk erbij kunt plaatsen indien een 2e of 3e harddiskplaats "leeg" zou zijn. (Je begint bij de eerste lege plaats van toe te wijzen harddisks).
Dan heb je dikwijls nog een ander menuutje waar je de volgorde van booten in kunt stellen. Je kunt een CD/DVD drive als boot instellen, harddisks, en bijv. een USB-stick. Zet die drive waar het om gaat dan helemaal niet in het rijtje als bootdevice, of hooguit op een plaats die toch helemaal niet als 1e of 2e aan de beurt is in de volgorde.

EXIT het BIOS op een wijze dat die de veranderingen opslaat.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 02 2009 8:20 pm

#Johan schreef: Je kunt ook een "kant en klare" live-cd downloaden voor dit soort werkzaamheden als je zelf geen Linux tot je
beschikking hebt.
Dat probeer ik al diverse malen. Dan houdt de download op bij 79%, dan weer bij 94% en kan ik weer opnieuw beginnen.
Kennelijk werkt mijn Firefox download manager plugin niet optimaal. Een goede downloadmanager hoort weer verder te gaan waar het gestopt was.
Enfin, ik zal eens kijken wat het brengt. Ik heb geen verstand van Linux. Voordat ik het op CD ga branden, moet ik daar dan op een of andere manier nog dat rescue progje bijzetten, of staat er die al bij?
#Johan schreef: of op een usb device, ook wel "grappig"
http://rescubuntu.info/files/iso/rescue-remix-8.10.gz
md5sum 3f74a97faced716aba51baaa048f2303 rescue-remix-8.10.gz
Heb ik ook geprobeerd, maar mogelijk ziet mijn PC bij boot dan net de verkeerde directory van de USB-stick omdat het met een extra U3 systeempartitie is die in de volgorde eerder komt als de eigenlijke data-partitie.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma mar 02 2009 9:28 pm

Via mijn PC-leverancier heb ik de volgend info tot mij genomen:

Er zijn eigenlijk twee typen externe harddisks,

De een heeft een uitleesarm die in rust stand boven de disk geparkeers is
Als dit model gestoten wordt of hardhandig neergezet wordt slaat deze uitleesarm
op de schijf waardoor deze onherstelbaar beschadigd raakt,
Dit type externe harddisk vindt men vaak bij de grote pc winkels tegen lage prijzen.

Het tweede type externe harddisk is het type wat in laptops toegepast wordt.
Daarbij wordt de uitlees arm NAAST de harddisk geparkeerd waardoor door stoten
de schijf niet beschadigd wordt.

Als ik zo je probleem lees en inschat denk ik dat jij over type schijf 1 beschikt....
dus waarschijnlijk dikke pech.

groet en succes matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 02 2009 9:36 pm

#Johan schreef: Je kunt ook een "kant en klare" live-cd downloaden voor dit soort werkzaamheden als je zelf geen Linux tot je
beschikking hebt.
Hèhè, ik heb dat unbuntu kunnen downloaden en op CD gebrand.
Tja, het start op (CD als boot), dan iets van 21 foutmeldingen, lang wachten dan komen er hele rijtjes met OK's, dan blijft er net als bij MSDOS ergens zo'n knipperende cursor achter een woordje staan. Moet je een of ander commando invoeren.

Mijn God, komen we weer helemaal terug in het stenen tijdperk van de PC's.
Ik had altijd gedacht dat Linux toch ook een of andere grafische schil had in zijn systeem. Maar dat komt hier niet tot uiting.
Sorry hoor, maar voor een normaal mens is dit geen start om met een rescue van iets te beginnen. Heb je eerst een cursus commandotaal nodig van dit besturingssysteem. Moet je je daar weer in verdiepen voordat je überhaupt aan de werking van zinvolle programma's toekomt.

Het is dat het softwarebedrijf "Acronis" geen specifiek rescue programma heeft, naast zijn disk-image back-up programma, en harddisktools om die in te delen. Die programma's kunnen ook draaien vanaf CD onder een heel eigen besturingssysteem buiten Windows om. Dat is simpel een met muis gestuurde grafische schil, waar je intuïtief je keuzes maakt. Heel wat begrijpelijker als het gaat om een van een CD te booten operating systeem.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mar 02 2009 9:42 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » ma mar 02 2009 9:39 pm

Als je gewoon ff een normale Ubuntu live cd fikt, dan heb je gewoon alles grafisch!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 02 2009 9:45 pm

rocksoff schreef:Als je gewoon ff een normale Ubuntu live cd fikt, dan heb je gewoon alles grafisch!
Ik heb geen verstand van ubuntu, nooit mee gewerkt, en klik op de link die eerder in het bericht is gegeven.
Als je analfabeten op Linux gebied wilt opvoeden, verwacht ik eigenlijk wel dat als er links worden geplaatst, dat dat de logische te downloaden bestanden zijn waar je erna dan zonder veel problemen aan de gang kunt gaan. Dit schiet niet op. Met andere programma's had je al 10 keer een rescue kunnen uitvoeren (tenminste als de HD te lezen is).

#Johan

Bericht door #Johan » ma mar 02 2009 9:52 pm

Léon Obers schreef:
rocksoff schreef:Als je gewoon ff een normale Ubuntu live cd fikt, dan heb je gewoon alles grafisch!
Ik heb geen verstand van ubuntu, nooit mee gewerkt, en klik op de link die eerder in het bericht is gegeven.
Als je analfabeten op Linux gebied wilt opvoeden, verwacht ik eigenlijk wel dat als er links worden geplaatst, dat dat de logische te downloaden bestanden zijn waar je erna dan zonder veel problemen aan de gang kunt gaan.
Tsja, daar had ik niet bij stil gestaan :mrgreen:
Maar je kunt ook de live-cd van Knoppix downloaden, daar staat dd & ddrescue ook op, en dan ben je gelijk in een
GUI omgeving.
Alleen ddrescue is wel op de "cli" helaas, daar kan ik ook niets aan doen :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 02 2009 9:59 pm

Matthieu schreef: De een heeft een uitleesarm die in rust stand boven de disk geparkeers is
Als dit model gestoten wordt of hardhandig neergezet wordt slaat deze uitleesarm
op de schijf waardoor deze onherstelbaar beschadigd raakt,
In niet draaiende toestand denk ik dat dat wel meevalt. Die exerne harddisk is gevallen voordat die werd aangesloten.
Maar er kan ook een ander euvel door een val ontstaan die mogelijk veel meer effect heeft. Dat is dat de schijf uit balans raakt, of de aandrijfas minimaal krom is of de lagering is beschadigd. Ondanks dat er misschien niet eens een fysieke beschadiging aan de koppen heeft plaats gevonden lopen de sporen dan niet meer in positie met de koppen en is de schijf om die reden niet te lezen. Misschien dat je met speciale software die positie kunt veranderen zoals bij bepaalde rescue software dacht ik wel mogelijk is.

Een schijf die ik wel eens heb gehad, trilde helemaal en maakte relatief veel herrie. Je kon voelen dat het ding in onbalans was. Was niet gewoon te herkennen, maar wel met R-Studio:
http://www.r-tt.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 02 2009 10:10 pm

#Johan schreef:
Léon Obers schreef: Ik heb geen verstand van ubuntu, nooit mee gewerkt, en klik op de link die eerder in het bericht is gegeven.
Als je analfabeten op Linux gebied wilt opvoeden, verwacht ik eigenlijk wel dat als er links worden geplaatst, dat dat de logische te downloaden bestanden zijn waar je erna dan zonder veel problemen aan de gang kunt gaan.
Tsja, daar had ik niet bij stil gestaan :mrgreen:
Maar je kunt ook de live-cd van Knoppix downloaden, daar staat dd & ddrescue ook op, en dan ben je gelijk in een
GUI omgeving.
Alleen ddrescue is wel op de "cli" helaas, daar kan ik ook niets aan doen :D
Wat is "dd" en wat "cli" ???
De eerste zoekactie naar Knoppix levert een Duitstalige website op. Is het dan ook Duits of worden meerdere talen ondersteund? Dat vind ik namelijk in het snel doorbladeren van de website niet terug.

#Johan

Bericht door #Johan » ma mar 02 2009 10:16 pm

Léon Obers schreef: Wat is "dd" en wat "cli" ???
De eerste zoekactie naar Knoppix levert een Duitstalige website op. Is het dan ook Duits of worden meerdere talen ondersteund? Dat vind ik namelijk in het snel doorbladeren van de website niet terug.
http://www.knoppix.com
dd is een voorloper van ddrescue, maar nog steeds goed bruikbaar.
cli -> commandline.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 03 2009 2:06 am

Hoe geweldig Ubuntu ook is (ik draai het hier ook), ik betwijfel of het verstandig is het aan te raden om een harddisk te redden... Als je dat dan wel doet, dan mag je er wel een flink stuk uitleg bij doen! :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 03 2009 3:30 am

Ja, dat heb ik geweten. Heb ik een "CD"-versie gedownload (dat Knoppix), en ermee opgestart. Nou, hij vraagt wel of die voor de volgende keer toch bestanden op een harddisk of USB-stick kan wegschrijven. En veel opties om te moeten kiezen over instellingen van internet, netwerk etc. Niks even wat er automatisch door wordt gestart en je in een operating systeem zit. Ik wilde het alleen even vanuit de boot op CD bekijken. Maar het duurde me allemaal veel te lang, dus had ik het ondertussen maar onderbroken.

Jaja, na opnieuw booten was mijn C-partitie gekaapt door dat Knoppix en kon je alleen dat Knoppix-Linux opstarten. Het is dat ik twee weken terug nog een verse systeem back-up heb gemaakt en ik via een omweg de C-partitie volledig leeg kon maken en die systeem back-up weer terug kon zetten, anders was ik mooi de aap gelogeerd.
Schade zou alleen maar groter zijn geweest als Gabees deze aanbevelingen ook nog eens had overgenomen. Mijn God wat voor vreemde aanbevelingen houden sommige mensen erop na.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo mar 04 2009 12:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”