luc schreef:luc schreef:
hanteer dan gewoon de sunny f16 regel voor je belichting. Wel als de zon schijnt en met de zon mee fotograferen.
Sunny f/16 iso = 1/iso @ f16
Ik zeg ook niet dat je dit altijd moet hanteren of gebruiken maar het gaat om bewust wording , gevoel en controle te creëren voor belichten en er is niets vaags aan de sunny f16 regel dat is gewoon elementaire fotografie theorie.....
Het is net als met lopen dan zal je ook eerst moeten kruipen.
Sorry hoor, ik doe al circa 42 jaar iets met fotografie, maar echt jouw regel
Sunny f/16 iso = 1/iso @ f16 daar snap ik nu dus nog steeds helemaal niets van wat dat nu precies inhoudt. Wat is in hemelsnaam dat apenstaartje in die formule? En wat in die regel zegt iets over de belichtingstijd?
Dat is nu datgene wat vaag is en geen enkele concrete informatie geeft. Haal dat soort zaken er dan ook beter niet bij.
Dat er zo'n staatje uitkomt van belichtings-combinaties wat je eronder hebt benoemd. Het zal wel, maar ik kan die combinatie uit die formule niet leggen.
Als je het over concrete elementaire fotografische zaken hebt, is diafragma, tijd en een belichtingsmeter als hulp om die waarden te bepalen de basis om verder te komen. Met het gebruik ervan en het simpel bekijken van de waarden die eruit rollen is dat meer dan voldoende om een volgende keer al een aardige schatting te maken waar je op moet instellen, zou je dat al willen om dat zonder belichtingsmeter te doen. (Maar waarom zou je?).
luc schreef:
Daarnaast stond in de oorspronkelijke tekst ook het volgende er bij vermeld: Gebruik je meter in de camera om te controleren of wat je ingesteld hebt een beetje klopt. als je op deze manier gaat fotograferen leer je vanzelf een beter gevoel aan voor belichting.
Sterker nog, dat is het enige wat je nodig hebt. Juist om daar een beter gevoel in te ontwikkelen.
luc schreef:
Met alle respect Leon maar met zo een instelling vind ik het niet vreemd dat er mensen zijn die er geen bal meer van snappen.
Luc.
Ik zou het eerder andersom stellen. Ik snap jouw formule nu nog niet, en ik durf van mezelf toch enigszins te stellen dat ik toch behoorlijk fotografisch onderlegd ben. Wat moeten mensen die slechts een beperkt fotografisch begrip hebben daar dan mee?
En als mensen al geen belichtingsmeter zouden willen gebruiken, bieden de andere tools in een digitale camera betere controlemiddelen dan een vage formule, of voor mijn part de wel duidelijke bijsluiters van ouderwetse filmrolletjes met instellingen voor sluitertijd en diafragma, niet alleen opgegeven onder zonnige omstandigheden, maar ook voor half bewolkt, bewolkt, seizoen en de tijd van de dag.
Het is beter "te leren lopen" met de digitale hulpmiddelen van een digitale camera, dan terug te grijpen naar formules die niets extra's te bieden hebben over die digitale hulpmiddelen. Dat lijkt me veel handiger voor gebruikers en vooral veel praktischer.