Welk polarisatiefilter?

Discussies over filters
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welk polarisatiefilter?

Bericht door Hans Braakhuis » za mar 28 2009 7:37 am

Prijskaartje
En polarisatie filter is duur. De Belgische (oktober 2008) adviesprijs voor een 52 mm circulair polarisatie filter is €130,51. Een 58 mm circulaire polarisatie filter gaat €160,86. De 62 mm kost €191.22, de 67 mm kost €217,55, de 72 mm kost €231,68, en de 77 mm gaat €251,91. Dit zijn allemaal de C-PL II filters.

In de Nederlandse winkel gelden andere prijzen, daar gaat een 52 mm C-PL II vanaf €65,=. Een B&W in de zelfde maat gaat ongeveer 9 euro goedkoper. Er zijn nog goedkopere merken: Hoya, Hama, Tiffen, Kenko, Heliopan, Toyo en vele anderen. B&W heeft ook duurdere Kasemann filters. Hierbij is het polarisatie filter geklemd tussen twee glazen filters. Mijn indruk is dat ook Nikon van dit soort gebruikt maakt. Deze Kasemann filters zijn ongevoeliger voor vocht en voor krassen.

(http://www.japancamera.nl/catalog/index.php?cPath=33_71)

Als je nu meerdere objectieven hebt met verschillende filter maten, koop dan een filter voor de grootste maat. Met een verloop ring (Cokin, nog geen tientje) past je grotere filter dan ook op kleinere objectieven. Als je op het filter weer een schroefdraad zonnekap zet, dan kun het filter blijven draaien door aan de zonnekap te draaien.

Groothoek
Vaak wordt afgeraden een polarisatie filter te gebruiken met een groothoeklens. Door de grote hoek is de blauwe lucht niet meer egaal blauw. Een ander nadeel voor een groothoek objectief is dat een polarisatie filter, door zijn 2 ringen, dikker is. Daardoor heb je kans op donkere hoeken, doordat het filter zichtbaar wordt. Sommige merken geven aan dat ze dunnere filters produceren. Ook dat is geen garantie tegen donkere hoeken. Let hier bij aanschaf dan ook even op. (Dit lukt niet in een internet winkel)

Bedenk dat een polarisatie filters in principe alleen in combinatie met een spiegelreflexcamera gebruikt kan worden. Anders kun je het polarisatie filter niet instellen.

In een test in het Duitse blad FotoMagazine (1998) kwamen de Nikon polarisatie filters als beste uit de test. Er was geen concurrent die bij de Nikon kwaliteit in de buurt kwam.

george013

Bericht door george013 » za mar 28 2009 9:47 am

Een leuke oplossing zo'n sleuf in je zonnekap.
George

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » za mar 28 2009 11:27 am

Mijn conclusie:

Het beste is dus in mijn geval met mijn 17-55, om de Nikon 77mm C-PL II te kopen, omdat:

- vignettering minimaal is;
- het een slimline filter is;
- er een snap-on lensdop op past;
- dit filter als beste uit de test komt.

Iedereen bedankt voor alle moeite, info, verwijzingen naar andere postings en artikelen! :D

Groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za mar 28 2009 11:42 am

Marceld schreef:Mijn conclusie:

Het beste is dus in mijn geval met mijn 17-55, om de Nikon 77mm C-PL II te kopen, omdat:

- vignettering minimaal is;
- het een slimline filter is;
- er een snap-on lensdop op past;
- dit filter als beste uit de test komt.

Iedereen bedankt voor alle moeite, info, verwijzingen naar andere postings en artikelen! :D

Groet,
marcel
Heb een goede slimline liggen, de Hoya pro 1 digital, mag je wel een keer proberen als het nodig is, zeg het maar.....
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » za mar 28 2009 1:13 pm

Ok, Werner! Dank voor het aanbod. :wink:
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

Plaats reactie

Terug naar “Filters”