emiel schreef: Dan zou ik even de mogelijkheden van LR vergelijken met die van je camera, ik denk dat LR iets meer kan op het gebied van bewerking

Maw: gebruik de camera waar ie goed voor is: composities, optiek en belichting etc, gebruik de bewerkingszaken van je computer (bv LR). Ook in LR kun je een hele stapel bewerkingen onder 1 knop zetten alhoewel ik me afvraag waarom je dat zou willen.
emiel
Hmm,
Een voor mij verfrissende kijk op eea.
Ik zal mijn (bloedig gemaakte) "custom-menu's" nog eens nalopen en alles wat met LR valt te wijzigen schrappen. Lijkt me een goede start.
Leuk in dit verband is dat ik ooit een les-DVD heb aangeschaft (weet niet meer welke) en het "probleem-plaaatje" volgens die cursus met NX heb bewerkt. Ik heb de native vervolgens in DXO geladen en die auto zijn werk laten doen met een resultaat dat nagenoeg hetzelfde is! Nadeel is dat je dan alleen TIFF kunt krijgen en geen NEF, een min of meer eenmalige bewerking dus.
Ik hop wel van het een naar het ander (custom menus instellen, nu weer loslaten): ik weet dus duidelijk nog niet wat ik wil. Ik krijg uit ofwel JPEG, NEF soms foto's die mijzelf aanspreken (en daar doe ik het voor, (zelden) niet voor een ander).
Alhoewel: custom menu's aanpassen hoeft natuurlijk niet: die hebben alleen invloed op de JPEG. Op de witbalans (en wat nog meer?) na. Dus ik kan gewoon doorgaan met RAW zoals het nu is.
Willem.