Lightroom 2 en NEF

Discussies over fotobewerking en archivering
wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Lightroom 2 en NEF

Bericht door wblink » zo mar 29 2009 2:19 pm

Marco schreef:Bij het croppen kan je in een pulldown menuutje aan de rechtkant diverse verhoudingen kiezen, je kan ook zelf andere verhoudingen aanmaken, deze worden bewaard. Uiteraard moet je wel zelf altijd even de gewenste verhouding kiezen. Ik neem aan dat je een cropactie toch niet in een serieverwerking gaat toepassen, voorzover het mogelijk zou zijn.

Dank voor de tip, dit kende ik nog niet.
Willem.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mar 29 2009 2:41 pm

wblink schreef:
ErikD schreef:als je een NEF in NX2 importeert dat de settings van de camera (sharpening, saturation, etc) automatisch toegepast worden, maar dat dit niet zo is in Lightroom 2? Dus dat ik, als ik Lightroom 2 zou kopen, wat betreft de NEF bestanden net zo goed niks kan instellen?.
Heel vervelend:
LR leest NEF met zijn eigen interpretatie, (Camera RAW) en heeft dus geen weet van (alleen Nikon bekende) specifieke instellingen. Dit kom doordat Nikon de manier om die te lezen niet bekend maakt.
De wijzigingen van LR kan NX kan niet lezen, dat ligt NIET aan Adobe maar wederom aan Nikon.
Andersom idem. Je kunt "tussen" de beide prgms alleen "communiceren door bv terug te gaan naar TIFF.
Vergeet niet dat er tegenwoordig ook alle camera profielen die in de camera zitten zoals standaard,vivid, landscape, portrait en meer bijv, D2X modes 1,2,3 cameraspecifiek beschikbaar zijn in LR. Je kunt dan tijdens inport of tijdens bewerken met een klik de vergelijkbare profielen op je NEF's toepassen.

Ik vind het overnemen van camera instellingen bij NEF eigenlijk ook een beetje een non issue je werkt in NEF omdat het je veel flexibeler maakt in je nabewerking. Het belang van het overnemen van de camera instellingen ontgaat me dan totaal.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

JayJay

Bericht door JayJay » zo mar 29 2009 3:47 pm

Ik vind het overnemen van camera instellingen bij NEF eigenlijk ook een beetje een non issue je werkt in NEF omdat het je veel flexibeler maakt in je nabewerking. Het belang van het overnemen van de camera instellingen ontgaat me dan totaal.
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar waarom zou je de camera instellingen niet overnemen in bijvoorbeeld LR? Het betekent toch alleen maar dat je naderhand minder aanpassingen hoeft te doen? Zou het niet gemakkelijk zijn om dezelfde voorinstellingen die je bij JPEG toepast ook op RAW/NEF te kunnen toepassen, maar dan met behoud van kwaliteit van je opname als je achteraf in LR toch nog dingen wil aanpassen? Maar zoals gezegd, misschien begrijp ik het niet helemaal. Daarom is er een dergelijk forum: om te leren van elkaar. :D :mrgreen:

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo mar 29 2009 5:27 pm

JayJay schreef:Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar waarom zou je de camera instellingen niet overnemen in bijvoorbeeld LR? Het betekent toch alleen maar dat je naderhand minder aanpassingen hoeft te doen?
Klopt, maar DAT KAN NU JUIST NIET.
JayJay schreef:Zou het niet gemakkelijk zijn om dezelfde voorinstellingen die je bij JPEG toepast ook op RAW/NEF te kunnen toepassen, maar dan met behoud van kwaliteit van je opname als je achteraf in LR toch nog dingen wil aanpassen? Maar zoals gezegd, misschien begrijp ik het niet helemaal. Daarom is er een dergelijk forum: om te leren van elkaar. :D :mrgreen:
Als je JPEG fotografeert (niks mis mee!) neem je de instellingen van de camera mee in je foto.
Als je RAW fotografeert doe je dat dus NIET!
LR en andere prgms kunnnen je NEF file omzetten in een bruikaar zichtbeeld.
NX kan hetzelfde, maar heeft het voordeel al je instellingen in je camera te kunnen herkennen en (naar believen) toe te passen.
Willem.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mar 29 2009 6:32 pm

JayJay schreef: Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar waarom zou je de camera instellingen niet overnemen in bijvoorbeeld LR? Het betekent toch alleen maar dat je naderhand minder aanpassingen hoeft te doen? Zou het niet gemakkelijk zijn om dezelfde voorinstellingen die je bij JPEG toepast ook op RAW/NEF te kunnen toepassen, maar dan met behoud van kwaliteit van je opname als je achteraf in LR toch nog dingen wil aanpassen? Maar zoals gezegd, misschien begrijp ik het niet helemaal. Daarom is er een dergelijk forum: om te leren van elkaar. :D :mrgreen:
Dat het leuk/makkelijk is dat het kan is misschien wel fijn maar het voegt eigenlijk niets extra's toe aan het uiteindelijke resultaat. De bedoeling van RAW/NEF is dat je juist veel nauwkeuriger, vanuit je makkelijke stoel en met 0,0 verlies aan kwaliteit je eindresultaat kunt bepalen.

Dat je een al lekker ogend uitganspunt hebt kun je met de cameraprofielen LR2 ook bereiken en als je dat in het begin goed insteld hoef je daar later eigenlijk niets meer aan te doen plus dat je een veel consistentere basis hebt om van uit verder te werken. Mits je uiteraard altijd hetzelfde camera profiel toepast maar dat geld evengoed voor CNX icm keuzes in de camera gemaakt.

Lastiger is de combinatie met NEF em Active D-Lighting in de camera aan in LR2 worden dan je nef's donkerder weergegeven. Als ik NEF schiet zet ik dus Active D-Lighting uit en voor JPG wil ik het vaak graag weer aan hebben eigenlijk zou er in het menu van de camera een optie moeten zitten waar je dus kunt instellen dat je op JPG wel active D wil toepassen en op nef niet maar helaas zit dat er nog niet in.

Luc.
flickr

JayJay

Bericht door JayJay » zo mar 29 2009 9:05 pm

Kan iemand mij het een en ander ophelderen?
Als je JPEG fotografeert (niks mis mee!) neem je de instellingen van de camera mee in je foto.
Als je RAW fotografeert doe je dat dus NIET!
LR en andere prgms kunnnen je NEF file omzetten in een bruikaar zichtbeeld.
NX kan hetzelfde, maar heeft het voordeel al je instellingen in je camera te kunnen herkennen en (naar believen) toe te passen.
Ik heb vandaag 4 dezelfde foto's gemaakt in RAW/NEF met verschillende instellingen van de witbalans. Zowel in LR alsook in NX2 krijg ik 4 keer een verschillende kleur te zien, veroorzaakt door de verschillende instellingen van de witbalans. Als ik het goed begrijp zou dit dus niet zichtbaar moeten zijn in LR en NX2? Als dat juist wel het geval moet zijn, ben ik het spoor het helemaal bijster. Dat zou dus betekenen dat je ook andere instellingen vooraf zou kunnen wijzigen die ook zichtbaar zijn.....? :huh: :?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mar 29 2009 9:33 pm

Witbalans word door LR ook overgenomen er staat dan AS SHOT. Dus dat je in beide programma’s met 4 keer een ander WB instelling 4 keer ander kleuren te zien krijgt is dan erg logisch te noemen.

Gebruik je in LR hetzelfde en juiste cameraprofiel als in de camera is ingesteld ? staat de witbalans in LR op AS shot ?

Ik heb er ook wat testjes mee gedaan en vond de resultaten van LR akelig dicht in de buurt komen van CNX.
Daarnaast denk ik ook niet dat het zo belangrijk is dat dat ze bijde hetzelfde resultaat geven.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op zo mar 29 2009 9:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
flickr

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » zo mar 29 2009 9:34 pm

JayJay schreef:Kan iemand mij het een en ander ophelderen?
de witbalans instellingen is de enige instelling die WEL meegenomen wordt in de NEF en wel herkent wordt door alle standaard raw viewers (LR dus ook).

en witbalans is achteraf eenvoudig aan te passen.

ajuus
emiel

JayJay

Bericht door JayJay » zo mar 29 2009 10:58 pm

luc schreef:Witbalans word door LR ook overgenomen er staat dan AS SHOT. Dus dat je in beide programma’s met 4 keer een ander WB instelling 4 keer ander kleuren te zien krijgt is dan erg logisch te noemen.Luc.
Dat begrijp ik. Ik was alleen verbaasd dat het zichtbaar is in NX en LR. Weer wat geleerd.

JayJay

Bericht door JayJay » zo mar 29 2009 11:01 pm

de witbalans instellingen is de enige instelling die WEL meegenomen wordt in de NEF en wel herkent wordt door alle standaard raw viewers (LR dus ook).
en witbalans is achteraf eenvoudig aan te passen.
Dat is waar. Ik had alleen gehoopt dat er nog meer vooraf valt in te stellen, maar dat is dus niet zo. Zou mooi zijn geweest met alle voordelen die RAW biedt in de nabewerking.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma mar 30 2009 8:52 am

JayJay schreef: Dat is waar. Ik had alleen gehoopt dat er nog meer vooraf valt in te stellen, maar dat is dus niet zo. Zou mooi zijn geweest met alle voordelen die RAW biedt in de nabewerking.
dan zou ik even de mogelijkheden van LR vergelijken met die van je camera, ik denk dat LR iets meer kan op het gebied van bewerking ;-) Maw: gebruik de camera waar ie goed voor is: composities, optiek en belichting etc, gebruik de bewerkingszaken van je computer (bv LR). Ook in LR kun je een hele stapel bewerkingen onder 1 knop zetten alhoewel ik me afvraag waarom je dat zou willen.

ajuus
emiel

JayJay

Bericht door JayJay » ma mar 30 2009 6:30 pm

Ook in LR kun je een hele stapel bewerkingen onder 1 knop zetten alhoewel ik me afvraag waarom je dat zou willen.
Ik heb het idee dat je hier geen batch verwerking bedoelt, maar ik weet ook niet waar je wel aan denkt.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma mar 30 2009 7:24 pm

emiel schreef: Dan zou ik even de mogelijkheden van LR vergelijken met die van je camera, ik denk dat LR iets meer kan op het gebied van bewerking ;-) Maw: gebruik de camera waar ie goed voor is: composities, optiek en belichting etc, gebruik de bewerkingszaken van je computer (bv LR). Ook in LR kun je een hele stapel bewerkingen onder 1 knop zetten alhoewel ik me afvraag waarom je dat zou willen.
emiel
Hmm,

Een voor mij verfrissende kijk op eea.

Ik zal mijn (bloedig gemaakte) "custom-menu's" nog eens nalopen en alles wat met LR valt te wijzigen schrappen. Lijkt me een goede start.

Leuk in dit verband is dat ik ooit een les-DVD heb aangeschaft (weet niet meer welke) en het "probleem-plaaatje" volgens die cursus met NX heb bewerkt. Ik heb de native vervolgens in DXO geladen en die auto zijn werk laten doen met een resultaat dat nagenoeg hetzelfde is! Nadeel is dat je dan alleen TIFF kunt krijgen en geen NEF, een min of meer eenmalige bewerking dus.

Ik hop wel van het een naar het ander (custom menus instellen, nu weer loslaten): ik weet dus duidelijk nog niet wat ik wil. Ik krijg uit ofwel JPEG, NEF soms foto's die mijzelf aanspreken (en daar doe ik het voor, (zelden) niet voor een ander).

Alhoewel: custom menu's aanpassen hoeft natuurlijk niet: die hebben alleen invloed op de JPEG. Op de witbalans (en wat nog meer?) na. Dus ik kan gewoon doorgaan met RAW zoals het nu is.
Willem.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma mar 30 2009 9:44 pm

JayJay schreef:
Ook in LR kun je een hele stapel bewerkingen onder 1 knop zetten alhoewel ik me afvraag waarom je dat zou willen.
Ik heb het idee dat je hier geen batch verwerking bedoelt, maar ik weet ook niet waar je wel aan denkt.
dit fenomeen heet Presets in LR ;-) idd geen batch verwerking. Ook voor presets geldt dat je (lees: ik) ze nooit generiek in moet zetten want elke foto is immers weer anders en vereist z'n eigen bewerking indien van toepassing.

ajuus
emiel

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di mar 31 2009 5:54 pm

wblink schreef:
emiel schreef: Dan zou ik even de mogelijkheden van LR vergelijken met die van je camera, ik denk dat LR iets meer kan op het gebied van bewerking ;-) Maw: gebruik de camera waar ie goed voor is: composities, optiek en belichting etc, gebruik de bewerkingszaken van je computer (bv LR). Ook in LR kun je een hele stapel bewerkingen onder 1 knop zetten alhoewel ik me afvraag waarom je dat zou willen.
emiel
Een voor mij verfrissende kijk op eea.

Ik zal mijn (bloedig gemaakte) "custom-menu's" nog eens nalopen en alles wat met LR valt te wijzigen schrappen. Lijkt me een goede start.
Kan iemand me zo uit het hoofd zeggen welek instellingen NIET achteraf door NX kunnen worden gedaan, OF direct invloed hebben op het beeld (zoals bv de witbalans)?
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”