SD kaartje voor in de D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Sietse Vliegen

Re: SD kaartje voor in de D90

Bericht door Sietse Vliegen » ma apr 20 2009 10:42 pm

Cyrus schreef:
Sietse Vliegen schreef:
Je *moet* geen SDHC kaartjes hebben (mag wel). Gewone doen het namelijk ook prima. Ik gebruik zelf ondermeer 4Gb Transcend kaartjes (150x). Die zijn stukken goedkoper dan Extreme III en net zo snel.
Dan heb jij ook een SDHC kaartje. Alle SD-kaarten groter dan 2GB zijn namelijk HC (van High Capacity) :wink:
Klopt niet, er zijn 4Gb SD en 4Gb SDHC kaarten. Het zijn twee verschillende standaarden. Veel oudere apparatuur ondersteunt geen SDHC kaarten, vandaar dat ik ook SD (non-SDHC) kaarten heb. Voor SDHC heb je namelijk nieuwe(re) firmware nodig.

Een klein citaatje van wikipedia:
SDHC (Secure Digital High Capacity, SD 2.0) is an extension of the SD standard that appeared in June 2006.[15] SDHC allows standard-compliant capacities in excess of 4 GB. SDHC cards are often formatted with the FAT32 file system.[16] It uses the same physical and electrical form factor as SD, but the SD 2.0 standard in SDHC uses a different memory addressing method (sector addressing vs byte addressing), thus theoretically reaching a maximum capacity of up to 2 TB (2048 GB). Currently the SD Card association has artificially defined the maximum limit of SDHC capacity to 32 GB[17], however the SD card specification states that "SD Memory Cards with a capacity greater than 32 GB will be available with updated versions of [the specification]."[18] SDHC cards work only in SDHC compatible devices, but standard SD cards work in both SD and SDHC devices. The SDHC trademark is licensed to ensure compatibility
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital voor de volledige tekst.

braided

Bericht door braided » do apr 23 2009 1:30 pm

Het ligt vaak niet zozeer aan de firmware, meer aan de gebruikte controller (dus hardwarematig).
SDHC gebruikt een heel ander protocol dan de oude SD-standaard.

SD-kaartjes kunnen technisch simpelweg niet groter worden dan 4 GB min een klein beetje overhead, omdat het niet te adresseren valt (32-bits adressering).
Bij SDHC is dit anders geregeld en kan het dus wel.

4 GB is dan ineens een heel logisch formaat: 4 GB = 4294967296 bytes
4294967296 is 2 tot de macht 32, oftewel met een 32-bits waarde, dus 32 keer waar of onwaar heb je 4294967296 mogelijkheden.

juulisjuul

Bericht door juulisjuul » za apr 25 2009 12:57 pm

Is de Sandisk Ultra II 4 GB ook geschikt voor de D90?

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » za apr 25 2009 6:02 pm

juulisjuul schreef:Is de Sandisk Ultra II 4 GB ook geschikt voor de D90?
Ja. Maar als je "burst" in RAW schiet, is er een kans dat het kaartje de data niet bijhoudt. Maar onder normale omstandigheden gaat een ExtremeII prima.
Groeten,
Edwin

flickr - website

juulisjuul

Bericht door juulisjuul » za apr 25 2009 6:26 pm

Cyrus schreef:
juulisjuul schreef:Is de Sandisk Ultra II 4 GB ook geschikt voor de D90?
Ja. Maar als je "burst" in RAW schiet, is er een kans dat het kaartje de data niet bijhoudt. Maar onder normale omstandigheden gaat een ExtremeII prima.
Ok en nu in gewoon nederlands ??? Ik ben echt een leek hoor :lol:

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » za apr 25 2009 6:43 pm

RAW is een onbewerkte foto, eigenlijk een pakket data dat de informatie bevat die de sensor verzamelde toen je de foto nam. Dat moet nog omgezet worden in een leesbaar bestand. Vergelijk RAW met het aloude negatief in van de filmcamera. RAW wordt ook wel "digitaal negatief" genoemd. Een foto in RAW-formaat neemt bij de D90 zo'n 10MB per stuk in.

"Burst" wil zeggen: je houdt de ontspanknop ingedrukt en de camera schiet een serie foto's snel achter elkaar. Doe je dat in RAW-formaat, dan zijn dat tientallen MB's data die in hoog tempo verwerkt moeten worden.

Je camera heeft een buffer (overloopgeheugen); de data van de foto's die je neemt, wordt eerst in de buffer gezet en vervolgens vanuit de buffer naar het SD-kaartje geschreven.

Een ExtremeII-kaartje heeft een max. schrijfsnelheid die op iets van 6 MB/sec ligt (uit het hoofd gezegd). De buffer schrijft dus de data met die maximale snelheid naar de SD-kaart. Maar de snelheid waarmee de camera die buffer vult, is beduidend hoger. Bij de grote datastroom van RAW-bestanden raakt de buffer dus vol (want wordt niet snel genoeg geleegd).
Groeten,
Edwin

flickr - website

juulisjuul

Bericht door juulisjuul » za apr 25 2009 7:39 pm

Ok bedankt voor je info, ik moet nog veel leren zie ik alweer :roll:

:mrgreen:

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » za apr 25 2009 7:58 pm

Cyrus schreef:RAW is een onbewerkte foto, eigenlijk een pakket data dat de informatie bevat die de sensor verzamelde toen je de foto nam. Dat moet nog omgezet worden in een leesbaar bestand. Vergelijk RAW met het aloude negatief in van de filmcamera. RAW wordt ook wel "digitaal negatief" genoemd. Een foto in RAW-formaat neemt bij de D90 zo'n 10MB per stuk in.

"Burst" wil zeggen: je houdt de ontspanknop ingedrukt en de camera schiet een serie foto's snel achter elkaar. Doe je dat in RAW-formaat, dan zijn dat tientallen MB's data die in hoog tempo verwerkt moeten worden.

Je camera heeft een buffer (overloopgeheugen); de data van de foto's die je neemt, wordt eerst in de buffer gezet en vervolgens vanuit de buffer naar het SD-kaartje geschreven.

Een ExtremeII-kaartje heeft een max. schrijfsnelheid die op iets van 6 MB/sec ligt (uit het hoofd gezegd). De buffer schrijft dus de data met die maximale snelheid naar de SD-kaart. Maar de snelheid waarmee de camera die buffer vult, is beduidend hoger. Bij de grote datastroom van RAW-bestanden raakt de buffer dus vol (want wordt niet snel genoeg geleegd).

Deze uitleg kan zo op Wikipedia :mryellow:

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » za apr 25 2009 8:27 pm

Dank voor het compliment. :wink:
Groeten,
Edwin

flickr - website

juulisjuul

Bericht door juulisjuul » zo apr 26 2009 1:12 pm

Deze ook geschikt voor de D90?

Sandisk SDHC CARD 8.0 Gb EXTREME III SD

En hoeveel foto's kan je daarmee maken dan?

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » zo apr 26 2009 2:34 pm

juulisjuul schreef:Deze ook geschikt voor de D90?

Even terug kijken op pagina 1 van dit draadje.. :wink: :wink: :wink: :wink:

En als je het aantal van 4GB weet dan zal het voor 8GB ongeveer het dubbele zijn

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

juulisjuul

Bericht door juulisjuul » ma apr 27 2009 6:34 pm

D-90s schreef:
juulisjuul schreef:Deze ook geschikt voor de D90?

Even terug kijken op pagina 1 van dit draadje.. :wink: :wink: :wink: :wink:

En als je het aantal van 4GB weet dan zal het voor 8GB ongeveer het dubbele zijn

Groeten Eelco :D
Ok bedankt voor de info !!

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » do jul 30 2009 12:33 pm

Zelf heb ik 2x de SDHC 4G extreme 3 maar deze heeft maar een cap. van 20mb/s. Hier ben ik tegen aan gelopen toen ik 4,5 fbs ging schieten met mijn D90, want mijn camera begon te haperen tijdens het fotograferen in Raw (Buffer vol). :(
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » do jul 30 2009 2:44 pm

Ik heb de SanDisk 8gb extreme III SD (De tabel van de handleiding is natuurlijk altijd verouderd is dus vraag je af wat je ervan wilt aantrekken) en die raakt op vakantie nog niet vol - ook niet met wat films. Er staat 1k op het display dus meer dan 1000 opnamen. De eerste 13 (JPG) beelden vangt de camera overigens op dus van snelheidswinst merk ik niets tov een goedkopere oude kaart die ik nog heb (wel met overhalen naar de PC). Overigens klopt het dat dit kaartje niet op een oudere reader werkt. Aansluiten van de D90 via usb werkt daarentegen prima (op XP getest).
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jul 30 2009 4:11 pm

Ik heb van Sandisk zowel de 8 en 4 GB 30MB versie van de Extreme III als een 4 GB Extreme III 20MB. De 30MBit zijn te herkennen aan het feit dat op het kaartje 30 MBit staat, op de oudere '20 MB' versies staat de snelheid niet vermeld.

Overigens heb ik de 8 GB al eens volgeschoten, ik zat toen ruim boven de 600 foto's (RAW).
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”