In Silent Wave Motoren zit idd verschil. Ten eerste omdat een groot objectief met veel zwaar glas gewoon meer moet werken. Maar ook omdat sommige objectieven gewoon meer snelheid eisen. Een 300VR of 400VR die meestal voor sport worden gebruikt zijn er op gebouwd. De prijs van het objectief laat het ook toe. Een groothoek heeft meestal minder glas te verplaatsen maar hoeft ook meestal geen snelle objecten te volgen dus waarom zou deze snel moeten zijn? Een consumentenobjectief is vaak een prijscompromis, dus wordt er bespaard op de bouwkwaliteit (geen metalen behuizing, geen waterafdichtingen en een SWM alleen voor het gemak maar niet zozeer voor de snelheid.joepert schreef:Thanks, is meteen een antwoord op een andere vraag die ik had, namelijk of er in de SW-motoren nog verschil is.
Kan ik nu de voorzichtige conclusie trekken dat een D200 en een D80 met hetzelfde AF (niet AF-S) objectief erop in theorie evensnel zullen focussen? Of is daar, zoals Léon stelt, toch nog een verschil omdat er toch ook verschillende sterktes in de motor zijn?
Maar ik merk bijvoorbeeld bij autosport verschil tussen de 70-200VR en de 300VR. De 70-200VR kan de 8fps van een D2Hs niet echt bijhouden. Terwijl bij een 300VR in een 8fps reeks eigenlijk alles scherp is. Als je Lock-on uitzet op je body en je richt per ongeluk ergens ander op dan heeft de 300VR al gelijk dat andere onderwerp in focus terwijl de 70-200VR daar veel trager in is.
Er is verschil tussen de D80 (11 area TTL, Nikon Multi-CAM1000) en de D200 (11/7 area TTL, Nikon Multi-CAM1000). Je kunt de D200 instellen op 7 ipv 11 area AF. Zo zie je maar dat gelijke CAM modules verschillend getweakt zijn. 7 grotere velden kan beter werken bij bewegende onderwerpen dan 11 kleinere.
En uit al deze getallen is dus eigenlijk niets te concluderen...
De Pro body's hebben meer vermogen aan boord. Voor bewegingskracht en rekenkracht. Ze hebben vaak meer opties om de gebruiker in staat te stellen het onderste uit de kan te halen. Voor een beginner zorgt dit vaak juist voor slechtere resultaten of in ieder geval het verdrinken in details. De body's zijn modulair van metalen gebouwd, zodat ze veel sterker en stijver zijn. (Ik zou een D40 met 2,8 kg zware 300VR aan het objectief blijven vasthouden en niet aan de body...)
Ik heb gewerkt met de F-801s, D2H, D2Hs en D2Xs en getest naast een D70s van een collega.
Ik heb getest met de oude 80-200/2.8 push-pull die heel veeleisend was voor de AF-motor. Dit objectief was zwaar en traag.
De D2's zijn met AF sneller dan de F-801s. Het verschil met de D70 is kleiner. Het verschil tussen de D2 en de D70 zit hem vooral in constrast (en dus metname donkere omstandigheden). Wat ik me wel kan voorstellen is dat een AF motor in een pro body duurzamer is. Maar daar zegt Nikon nooit iets over...
Getallen zeggen uiteindelijk niet zoveel. Het is net als met MegaPixels. Meer wil niet atijd zeggen beter.
Het enige wat je kunt doen is zelf proberen.