Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Bericht door emdeklerk » zo mei 31 2009 4:03 pm

Nikon F2AS = 840 gram zonder 3V lithium-knoopcelletje van een paar gram
Nikon F90 = 755 gram zonder batterijen,vier penlights
Nikon F100 = 785 gram zonder batterijen, vier penlights
Nikon F6 = 975 gram zonder batterijen. Let wel, dit gewicht is inclusief de zware motordrive, die nog fysiek een fimpje met 5,5 beeldjes per seconde voor het filmvenster langs kon jagen!)

(Ter vergelijking: Nikon D3X = 1220 gram zonder accu/batterijen, laat staan de hoognodige reserve accu/batterijen. Ik weet dat de vergelijking enigszins mank gaat, de D3 is niet zonder aangebouwd motordrive-gedeelte te krijgen. Oh nee, daar zitten de accu's in...)

Prijs per kilo vind ik overigens minder interessant dan de prijs per jaar levensduur, waarmee ik beslist niet wil zeggen dat ik verwacht dat de D3X volgend jaar al aan het eind van zijn latijn is. Hoewel... Wanneer zou de D4 komen?

E.M. de Klerk

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mei 31 2009 4:16 pm

De keuze is nu een F100 omdat ik dan G-lenzen kan gebruiken. Op eBay net achter het net gevist maar ik heb gelukkig geen haast. Ik wacht heel rustig op een hele mooie aanbieding en zal me ondertussen eens meer gaan bezig houden met het scannen. De scanner die ik nu heb kan negatieven en dia's digitaliseren maar niet erg best. Misschien valt er met een ander programmaatje of andere instellingen nog wel wat meer uit te halen. Voorlopig is het doel toch meer de lol van het fotograferen dan de eventuele hoge kwaliteit. Als ze op mijn scherm er goed uit zien ben ik voorlopig tevreden en goed scannen kan later ook nog.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo mei 31 2009 4:24 pm

Je kunt altijd je rolletjes laten ontwikkelen in een centrale waar ze er meteen ook een CD'tje van branden, of ontwikkel je altijd zelf? Resolutie van die CD'tjes is vaak niet erg groot (900*600 ofzo).
Er zijn misschien bij jou in de buurt ook wel wat professionele fotolabs waar ze meteen de hele rol hi-res inscannen alvorens de boel in stukjes te knippen? Succes met de jacht op een F100 in ieder geval. Zou er niet een forumlid zijn die er nog een in de kast heeft liggen? Volgens mij heeft een maat van mij nog een Nikon film-slr in de kast. Geen idee welke, zal 's informeren. Misschien wil-ie 'm wel verkopen :D . M'n moeder heeft nog een f65 geloof ik, maar dat is wel heel basic.

Frederix

Bericht door Frederix » zo mei 31 2009 10:30 pm

Eeuw schreef:De keuze is nu een F100 omdat ik dan G-lenzen kan gebruiken. Op eBay net achter het net gevist maar ik heb gelukkig geen haast. Ik wacht heel rustig op een hele mooie aanbieding en zal me ondertussen eens meer gaan bezig houden met het scannen. De scanner die ik nu heb kan negatieven en dia's digitaliseren maar niet erg best. Misschien valt er met een ander programmaatje of andere instellingen nog wel wat meer uit te halen. Voorlopig is het doel toch meer de lol van het fotograferen dan de eventuele hoge kwaliteit. Als ze op mijn scherm er goed uit zien ben ik voorlopig tevreden en goed scannen kan later ook nog.
En zo krijg je dan weer praatjes de wereld in dat analoog voor digitaal onderdoet . . . . :huh:

En dat terwijl de F100 een verrukkelijke camera is om mee te werken. :mryellow:

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mei 31 2009 10:36 pm

Frederix schreef:
Eeuw schreef:De keuze is nu een F100 omdat ik dan G-lenzen kan gebruiken. Op eBay net achter het net gevist maar ik heb gelukkig geen haast. Ik wacht heel rustig op een hele mooie aanbieding en zal me ondertussen eens meer gaan bezig houden met het scannen. De scanner die ik nu heb kan negatieven en dia's digitaliseren maar niet erg best. Misschien valt er met een ander programmaatje of andere instellingen nog wel wat meer uit te halen. Voorlopig is het doel toch meer de lol van het fotograferen dan de eventuele hoge kwaliteit. Als ze op mijn scherm er goed uit zien ben ik voorlopig tevreden en goed scannen kan later ook nog.
En zo krijg je dan weer praatjes de wereld in dat analoog voor digitaal onderdoet . . . . :huh:

En zo word ik weer eens verkeerd begrepen.
Ik heb het over een scanner die niet de kwaliteit uit de analoge beelden kan halen die er in zit :huh:
Beter lezen :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » ma jun 01 2009 9:21 am

Eeuw schreef:De keuze is nu een F100 omdat ik dan G-lenzen kan gebruiken. Op eBay net achter het net gevist maar ik heb gelukkig geen haast. Ik wacht heel rustig op een hele mooie aanbieding en zal me ondertussen eens meer gaan bezig houden met het scannen.
Volgens mij heeft Cees Laarman er nog een liggen die hij in de aanbieding heeft: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=16724
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Frederix

Bericht door Frederix » ma jun 01 2009 10:37 am

Eeuw schreef:
Frederix schreef:

En zo word ik weer eens verkeerd begrepen.
Ik heb het over een scanner die niet de kwaliteit uit de analoge beelden kan halen die er in zit :huh:
Beter lezen :mryellow:
Kom, kom Eeuw, ik denk dat ik weer eens niet wordt begrepen, maar dat zal ongetwijfeld aan mijn uitleg liggen. Zal ik het nog eens proberen.

De F100 is een prima camera (zijn we het over eens dus). Jij zegt dat jouw scanner niet al te best is (citaat uit jouw eigen posting) en dat het doel toch meer de lol van het fotograferen dan de eventuele hoge kwaliteit (citaat uit jouw eigen posting).

Uiteindelijk komen de resultaten van de niet al te beste scanner op dit forum terecht. Jij en ik weten nu dus dat dit noch te maken heeft met de F100, noch te maken heeft met het analoog fotograferen, maar slechts met jouw scanner.

Toch zal het resultaat niet optimaal zijn, de digifreaks op dit forum trekken dan al gauw de conclusie dat analoge fotografie duidelijk onderdoet voor digitale fotografie.

Ik hoop dat ik mijn punt wat heb kunnen verduidelijken.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma jun 01 2009 10:57 am

Ja, helemaal!
Ik dacht al... :P

Die scanner kan ik alvast wat beter testen met oude dia's die ik hier stapels heb liggen. Mocht er iets uit komen waar ik me niet voor hoef te schamen zal ik wat laten zie, maar anders... :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Frederix

Bericht door Frederix » ma jun 01 2009 11:10 am

hans1956 schreef:
Eeuw schreef:De keuze is nu een F100 omdat ik dan G-lenzen kan gebruiken. Op eBay net achter het net gevist maar ik heb gelukkig geen haast. Ik wacht heel rustig op een hele mooie aanbieding en zal me ondertussen eens meer gaan bezig houden met het scannen.
Volgens mij heeft Cees Laarman er nog een liggen die hij in de aanbieding heeft: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=16724
Er staan nu 5 F100's op Marktplaats voor de rond de € 200,00.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma jun 01 2009 11:22 am

Ik wil ze voor die prijs graag hier in de buurt kopen. Geen zin om naar .nl te rijden om er eentje vast te houden zoals je zal begrijpen :)
Hier in Frankrijk doen ze bijna het dubbele, dus ik ben nog niet zo gretig.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma jun 01 2009 12:17 pm

Eeuw schreef:Ik wil ze voor die prijs graag hier in de buurt kopen. Geen zin om naar .nl te rijden om er eentje vast te houden zoals je zal begrijpen :)

Moet ik 'm over een paar weken maar meenemen, verdien ik m'n vakantie terug! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Frederix

Bericht door Frederix » ma jun 01 2009 2:17 pm

Eeuw schreef:Ik wil ze voor die prijs graag hier in de buurt kopen. Geen zin om naar .nl te rijden om er eentje vast te houden zoals je zal begrijpen :)
Ik had even geen idee waar je woont, maar als dat in Frankrijk is, ligt NL niet echt naast de deur. . . :huh:

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo jun 03 2009 12:23 am

Vandaag een rondje in de buurt gemaakt en een F100 gevonden. Zwaaare gebruikerssporen en geroeste schroefjes in de body, vet veel stof op het matglas en voor slechts 450 € in de vitrine. Ik vroeg of het nog oude Franse Franken waren maar nee. Na wat geklets kon ie mee voor driehonderd maar ik ben nog steeds een Hollander en dan zoek je even verder. Ik heb hem wel even vast kunnen houden en da's ook wat waard. Hij vroeg nog hoe het met de LX3 was, maar dat is wel héééél erg OT.

Een proefje met mijn Epson Perfection 2400 scanner op een 22 jaar oude dia leverde dit op:
Afbeelding
Zandvoort 1987, Ascona cup.
Geschoten op een KODAK EKTACOLOR GOLD 160 GPF 5124
Waarschijnlijk met een FE gemaakt, objectief durf ik niet te zeggen maar ik denk een 35mm f/2.0
En de winnaar is de kunstenaar Joep van Lieshout die wordt gelukwenst door vriendin, stoeipoes, pitspoes en verboden wapenbezit kunstenares Klaar van de Lippe.
Afbeelding
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za jun 06 2009 11:49 pm

Eeuw schreef:Vandaag een rondje in de buurt gemaakt en een F100 gevonden. Zwaaare gebruikerssporen en geroeste schroefjes in de body, vet veel stof op het matglas en voor slechts 450 € in de vitrine. Ik vroeg of het nog oude Franse Franken waren maar nee. Na wat geklets kon ie mee voor driehonderd maar ik ben nog steeds een Hollander en dan zoek je even verder. Ik heb hem wel even vast kunnen houden en da's ook wat waard. Hij vroeg nog hoe het met de LX3 was, maar dat is wel héééél erg OT.
Ik wil je plezier niet bederven, maar denk dat 300 euro veels te veel is. Zeker voor een afgeragd exemplaar. Ik kon vorig jaar nog eentje kopen voor 150.
Ze gingen toen op marktplaats voor zo'n 175-200 euro.

Of zijn de prijzen sindsdien gestegen?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo jun 07 2009 12:38 am

Geen idee, maar hier in Frankrijk is alles wat tweedehands is maar nog wel werkt schrikbarend duur. Desnoods stel ik het plan uit tot November om in Nederland wat te kopen beneden de 200 €. Voorlopig kan ik 'oefenen' met een Leica IIIf, een Olympus XA, een Minolta AF-C en een EM en voor 120 rol heb ik ook nog wel wat. Ik wil gewoon een goeie Nikon erbij en dat zal die F100 ooit zijn.
Nee hoor, mijn plezier is nog lang niet bedorven! :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”