joepert schreef:Ah, nu begrijp ik het. Persoonlijk dacht ik dat jullie bedoelden dat de foto's niet scherp waren als in: er is niet goed scherpgesteld. Maar bedoeld wordt dus: het verscherpen als nabewerking is niet goed gedaan. Dat zijn wel twee heel verschillende dingen eerlijk gezegd (het een is namelijk niet meer op te lossen en het andere wel).
Misschien is er wat voor te zeggen om de volgende terminologie te gebruiken?
Als niet goed is scherpgesteld: "Foto is niet scherp"
Als de nabewerking niet naar je zin is "Foto is niet goed verscherpt"
Misschien muggenzifterig, maar anders vind ík het in ieder geval een beetje verwarrend

Da's wel aardig van je Joepert, je geeft precies mijn reactie weer! Dank daarvoor

De foto's zijn (grotendeels, geef ik toe) in de basis scherp, maar de nabewerking verscherpen is in de ogen van de anderen niet goed gebeurd. Kwestie van smaak, denk ik. Kan me vinden in jouw voorstel van terminologie.
Wat ik niet wist, is dat wat Martijn aangeeft: ik verscherp inderdaad altijd de grote variant (die ik overigens altijd als PSD file opsla, zodat ik de layers met aanpassingen bewaar), daarna sla ik op als jpg en wordt het bestand in grootte dus kleiner. Wist niet dat de verscherping daarmee kennelijk minder wordt. Ik zal de tip eens ter harte nemen en de volgende foto's op die manier bewerken...
Overigens is het voorbeeld van Dennis duidelijk, maar in mijn ogen té (laat ze maar staan, maakt het voorbeeld duidelijker).