Bruiloftsfotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Bruiloftsfotografie

Bericht door joepert » di jun 16 2009 2:55 pm

Ah, nu begrijp ik het. Persoonlijk dacht ik dat jullie bedoelden dat de foto's niet scherp waren als in: er is niet goed scherpgesteld. Maar bedoeld wordt dus: het verscherpen als nabewerking is niet goed gedaan. Dat zijn wel twee heel verschillende dingen eerlijk gezegd (het een is namelijk niet meer op te lossen en het andere wel).

Misschien is er wat voor te zeggen om de volgende terminologie te gebruiken?
Als niet goed is scherpgesteld: "Foto is niet scherp"
Als de nabewerking niet naar je zin is "Foto is niet goed verscherpt"
Misschien muggenzifterig, maar anders vind ík het in ieder geval een beetje verwarrend :D

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jun 16 2009 4:34 pm

joepert schreef:Ah, nu begrijp ik het. Persoonlijk dacht ik dat jullie bedoelden dat de foto's niet scherp waren als in: er is niet goed scherpgesteld. Maar bedoeld wordt dus: het verscherpen als nabewerking is niet goed gedaan. Dat zijn wel twee heel verschillende dingen eerlijk gezegd (het een is namelijk niet meer op te lossen en het andere wel).

Misschien is er wat voor te zeggen om de volgende terminologie te gebruiken?
Als niet goed is scherpgesteld: "Foto is niet scherp"
Als de nabewerking niet naar je zin is "Foto is niet goed verscherpt"
Misschien muggenzifterig, maar anders vind ík het in ieder geval een beetje verwarrend :D
Da's wel aardig van je Joepert, je geeft precies mijn reactie weer! Dank daarvoor :D De foto's zijn (grotendeels, geef ik toe) in de basis scherp, maar de nabewerking verscherpen is in de ogen van de anderen niet goed gebeurd. Kwestie van smaak, denk ik. Kan me vinden in jouw voorstel van terminologie.

Wat ik niet wist, is dat wat Martijn aangeeft: ik verscherp inderdaad altijd de grote variant (die ik overigens altijd als PSD file opsla, zodat ik de layers met aanpassingen bewaar), daarna sla ik op als jpg en wordt het bestand in grootte dus kleiner. Wist niet dat de verscherping daarmee kennelijk minder wordt. Ik zal de tip eens ter harte nemen en de volgende foto's op die manier bewerken...

Overigens is het voorbeeld van Dennis duidelijk, maar in mijn ogen té (laat ze maar staan, maakt het voorbeeld duidelijker).

Antonio

Bericht door Antonio » di jun 16 2009 8:18 pm

Hoi Wouter,

Ik vind het een leuke serie!

Misschien kan ik nog een nuttige bijdrage leveren.

Ik las dat je standaardinstelling voor verzadiging 'laag' is ingesteld. Voor portretfotografie gebruik ik liever een andere instelling, namelijk contrast 'medium laag' of zelfs 'laag' en verzadiging 'normaal'. Met name de lage contrastinstelling zorgen voor een zachtere huid. Door de verzadiging laag te zetten worden de foto's wat flets.

Welke kleurruimte gebruik je standaard? Indien je Adobe gebruikt dan is dat prima voor bewerken en voor output naar printers, maar voor het posten naar het web of e-mail is Adobe meestal niet het juiste kleurprofiel. De foto's kunnen er futloos en bleek uitzien en daardoor ogenschijnlijk minder scherp. Het is raadzaam om het kleurprofiel te converteren naar sRGB. De meeste webbrowsers kunnen beter met dit kleurprofiel overweg.

Gelukkig heb je de foto's in RAW geschoten, waardoor zo'n beetje alle (camera)instellingen nog achteraf gewijzigd kunnen worden.

Ik ben het eens met de diverse sprekers dat de foto's extra verscherpt moeten worden voor output. Zeker als de foto's worden verkleind en/of als jpeg worden opgeslagen. Voor output verscherping gebruik ik vaak USM en nog extra een hoogdoorlaatfilter. De foto's zien er in je beeldbewerkingsprogramma veel te scherp uit, maar in een webbrowser of als printafdruk ziet het er echter geweldig uit.

Heel veel succes!

Groet,
Ton

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo jun 17 2009 8:06 am

Ha Antonio/Ton,

Dank voor je input! Leuk te horen dat je het een leuke serie vindt. Ik moet even op mijn camera nagaan waar ik mijn persoonlijk instellingen op had staan, ik vermoed op AdobeRGD, aangezien ik meestal nabewerk. Heb dat ooit eens veranderd, en eigenlijk niet meer bekeken. Ook zal ik eens zien of ik inderdaad in PS de kleurruimte heb veranderd, ik vermoed zomaar van niet :oops:

Groet,

Wouter

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”