Nee, sterker nog, dat zijn ook praktische bevindingen.Jur schreef:Theoretisch juist,Léon Obers schreef:Testen met volle opening is slechts de situatie "met volle opening". Ben er van bewust dat bij gebruik van andere diafragma's de gevonden settings weer anders kunnen zijn. Eveneens bij andere onderwerpsafstanden.
Helaas, verkijk je je op de scherpstelmethode wat bij "volle opening" zou plaatsvinden.Jur schreef: maar vergeet niet dat bij AF-gebruik het objectief altijd bij volle opening wordt scherpgesteld. Het diafragma sluit zich pas op het moment van de opname. Bij kleinere lensopeningen wordt de scherpstelling vanzelf ook iets minder kritisch, omdat een eventuele focusshift al snel in de scherptedieptezone verdwijnt.
Inderdaad het diafragma staat wel vol open. Maar afhankelijk van het type lens, de brandpunt, de lichtsterkte, wordt niet de totale licht doorlaatbaarheid van een objectief benut om scherp te stellen !!!
Daarvoor moet je goed naar de constructie kijken van het AF scherpstelsysteem.
In het centrum van de hoofdspiegel zit een kleiner deel wat half doorlaatbaar is, met erachter een kleine hulpspiegel. Alleen de stralengang die min of meer door het midden van de lens gaat, gaat verder door dat half doorlaatbare gedeelte, en het kleinere hulpspiegeltjhe erachter. Een deel van de stralengang buiten dat centrum van een lens gaat niet door dat half doorlaatbare gedeelte in het midden en dat hulpspiegeltje, maar valt ernaast en bereikt dus helemaal niet de AF-sensoren. Het is alsof de lens "gediafragmeerd" scherp stelt. De buitenste lichtstralen worden niet betrokken in de scherpstelling. Van wat wel benut wordt is dus afhankelijk van type lens, de brandpunt, de lichtsterkte, de uittredepupil.
Dat maakt die scherpstelling vanuit de basis nu feitelijk juist zo uiteenlopend en "onbetrouwbaar". Het is dan juist meestal niet het probleem dat de scherpstelling in gediafragmeerde toestand zo sterk zou afwijken, want dat komt aardig overeen wat de AF-sensoren ook opvangen, maar juist de scherpstelling bij volle opening wat feitelijk "gediafragmeerd" plaats heeft, door de kleinere stralengang die wordt gebruikt voor scherpstelling. En waarbij je wel met open diafragma fotografeert, waarbij de geringe scherptediepte juist erg veel roet in het eten kan gooien bij een onjuiste scherpstelling.
Nou, die verschillen heb ikzelf al wel bij diverse Nikon objectieven vastgesteld. Weer andere objectieven hebben er geen last van. Frappant is bijv. mijn Nikon 35-70mm/2.8 AF lens waarvan ik jaren geleden al merkte dat er een focus-shift plaats heeft afhankelijk van het gebruikte diafragma. Nu met een D700 met fijn-afstelling en LiveView controle mogelijkheden, wordt mij nu de mogelijkheid geboden dat praktisch beter na te kunnen meten. En ja, het klopt met de eerdere bevindingen van jaren terug.Jur schreef: Een verschil in scherpte bij andere onderwerpafstanden heb ik niet kunnen constateren. Zo'n fenomeen zou dan ook bij correcte justering moeten plaatsvinden. Kan ik mij eigenlijk alleen voorstellen bij erg slechte objectieven en/of een wel zeer gebrekkig AF mechanisme.