Welk macro objectief voor D60? Nikkor, Sigma of Tamron

Discussies over macro/micro objectieven
EJT

Re: Welk macro objectief voor D60? Nikkor, Sigma of Tamron

Bericht door EJT » di jun 30 2009 9:23 am

stuk schreef:Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een macro objectief voor m’n Nikon D60 met als budget ongeveer €400.
De macro foto’s zullen van alles zijn, van beestje tot bloem.
Hij zal ook gebruikt gaan worden voor wat portret fotografie.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Nikon-afs-60-mm-f28-g-ed-micro-nikkor.
Maar ik zie ook dat Sigma en Tamron objectieven hebben met een groter brandpunt in ongeveer de zelfde prijs range.

Heeft iemand ervaren en/of tips betreffende bovenstaande?

Alvast vriendelijk dank,

Anton.
Vooral de beestjes houden er niet zo van als je te dichtbij komt. Dus in jou geval zou ik kiezen voor 90mm of 105mm. Ik heb zelf de nikon 60mm en ben er zeer tevreden mee, maar ik fotografeer er geen beestjes mee (wel patienten :lol: ).

Wat betreft landschapsfoto's deel ik de maning van Patrick. Met een groothoek objectief krijg je dan hele mooie resultaten.

Succes met de keuze (die er niet makkelijker op wordt :mryellow: )

Groeten Erik-Jan

stuk

Bericht door stuk » di jun 30 2009 1:38 pm

Patrick schreef:
stuk schreef:Even los van alle merken en puur naar de brandpuntafstand gekeken zou ik dan met een 60mm (Nikon) goed uit de voeten kunnen? kan ik daar macro, en eventueel ook portert en landschap met schieten of is het dan beter om een ander (groter) brandpunt te hebben?
Daar valt geen algemeen antwoord op te geven, maar ik zal mijn best doen.

Voor macrowerk is het wat aan de korte kant; bloemetjes gaan prima, maar beestjes vluchten vaak weg omdat je te dichtbij moet komen. Als je een 90mm of 105mm hebt, heb je een wat handiger werkafstand voor de meeste onderwerpen.

Bij portretten wil je liefst zo rond de 85 a 90mm zitten, maar ik schiet ook graag portretjes met m'n 50mm, dus met een 60mm gaat het best.

Landschap; tja, wat bedoel je precies. Ik denk al snel aan een groothoek als ik aan landschappen denk. Iets van 24mm of minder full-frame.

Het mooiste op macrogebied dat ik ken is de Nikon 105mm f/2.8 VR. Die is wel prijzig. Goede alternatieven zijn de Tamron 90mm, Sigma 70, 105 en 150mm, Nikon 60mm en ook van de Tokina 100mm hoor ik goede verhalen. Eigenlijk zijn er geen echt slechte macrobjectieven bij de grote merken.

Wat heb je nu? Als je een zoomobjectief hebt dan kan je vrij eenvoudig even kijken wat zo'n beetje de beeldhoek is bij een aantal zoomstanden.
Ik heb nu de (D60) met de twee kit-lenzen 18-55 / 55-200.
Had zelf ook al de Nikon 105mm f/2.8 VR gezien maar die valt te ver buiten het budget van 400 eurie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 30 2009 2:10 pm

Hans Braakhuis schreef:Sommige Nikon's zijn nu IF, dus blijft de werkafstand hetzelfde.
Nee, dat klopt toch niet helemaal, want dan zou je het hebben over volledig "zoomlens" waarbij de uitsnede / vergroting afhankelijk is van de brandpuntafstand. Een langere brandpunt bij toenemende vergroting.
Een zekere mate van verlopende brandpunt hebben die IF-macro lenzen overigens wel, maar "net andersom" (korter naarmate je dichterbij komt). Dus een echt vast brandpunt is het niet wat die macrolenzen betreft. De werkafstand is zelfs relatief wat korter dan de opgave van brandpunt als vanuit de specs. op de lens zou vermoeden.
Zie ook de opmerkingen van Bjørn Rørslett bij de Micro Nikkors, 60mm, 105mm 105mm AF en AF-S VR en bijv. een tegenhanger als de Voigtländer 105mm/2.5:
http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di jun 30 2009 7:16 pm

Ik had inderdaad ook begrepen dat een deel van de kleine werkafstand van de AF-S 60mm wordt veroorzaakt door het feit dat het een IF-objectief is en een deel van de afstand als het ware "in" het objectief zit.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jul 01 2009 2:52 am

stuk schreef:Ik heb nu de (D60) met de twee kit-lenzen 18-55 / 55-200.
Had zelf ook al de Nikon 105mm f/2.8 VR gezien maar die valt te ver buiten het budget van 400 eurie.
Dan kan je in ieder geval een goed idee krijgen wat zo'n objectief doet als portretlens wat betreft de beeldhoek, want dat kan je met je 55-200 prima zien.

Ik zou als ik jou was kiezen voor de Tamron 90mm, Tokina 100mm of Sigma 105mm met jouw budget en wensen. Je zou eens naar een grote zaak moeten gaan waar je ze alle drie eens kan vastpakken en een testfoto schieten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

stuk

Bericht door stuk » wo jul 01 2009 11:58 am

Hebben de Tamron, Tokina en Sigma allen een interne autofocusmortor. dit omdat ik hem ga gebruiken op een Nikon D60.
Groet,

dragon2

Bericht door dragon2 » wo jul 01 2009 10:04 pm

Nee, maar voor macro maakt dat ook niet uit, gebruik je toch geen AF.

stuk

Bericht door stuk » wo jul 01 2009 11:39 pm

Maar de "AF" in de omschrijving(Tamron AF SP 90 mm F/2.8 Di MACRO) van het objectief geeft toch aan dat het een interne autofocus motor heeft.
E.e.a. heb ik me laten vertellen door door een niet de eerste de beste zaak.
Het oude type heeft het niet, het nieuwe type wel zeiden ze.

dragon2

Bericht door dragon2 » do jul 02 2009 7:30 am

AF = AutoFocus, zegt niks over een motortje.

De meeste merken hebben daar zijn hun term voor in de lensnaam:
nikon AF-S
sigma HSM

Bv de Sigma 150mm HSM.

Dit zijn snelle utrasonic motortjes die ook lekker werken op D80/D90/D200/D300/D3 etc, voor als je later wil upgraden.

Tamron en Tokina hebben wel lenzen met motortjes maar daarvoor moet je geloof ik per lens googlen of die motor er in zit of niet, kun je niet aan de naam zien. Jammer is dat dit geen snelle motortjes zijn zodat deze lenzen op een duurdere Nikon ofwel hetzelfde presteren as de oudere versies zonder dat motortje (D80/D90 etc) ofwel zelfs TRAGER zijn (D200, D3 etc), dus voor later upgraden is dat zonde.

Bv de nieuwe versie van de Tamron 90mm klik

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do jul 02 2009 10:54 am

Bij de Tamron objectieven is het inderdaad heel onduidelijk of het een versie met of zonder motor is. Als er "NII" achter het typenummer staat is het de versie met ingebouwde AF-motor: http://www.tamron.com/about/updates_nikon.asp.
Wat nergens 'officieel' is kenbaar gemaakt, is dat de NII-versie van de AF 90mm voor Nikon géén diafragmaring meer heeft. Het plaatje in de KE-advertentie van de vorige poster is dus de oude versie (kun je ook zien aan het aantal contacten op de vatting), maar gezien de tekst erbij en de prijs zul je wel de nieuwe krijgen.
Zo is het mij in ieder geval vergaan bij Digital Street (alleen waren ze daar óók vergeten de hogere prijs te rekenen :lol: )

Voor de rest is het natuurlijk waar dat je macro-fotografie vaak handmatig scherpstelt, maar als je het objectief ook voor portretten en of kort telebereik wil gebruiken, is de AF-motor toch wel handig. Erg snel is-ie inderdaad niet, maar wel accuraat (en dat kan ik van de HSM in m'n Sigma 30mm niet zeggen).

EJT

Bericht door EJT » vr jul 03 2009 6:52 pm

WOW! De sigma 70mm f2.8 is nu wel erg goedkoop bij FK :shock:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html

deze past nu zeker binnen het budget.

Groeten Erik-Jan

stuk

Bericht door stuk » vr jul 03 2009 9:46 pm

Ziet er qua prijs inderdaad aantrekkelijk uit maar ik denk dat ik toch voor de Tanron ga i.v.m. het brandpunt van 90mm.
Groet,

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jul 04 2009 12:01 am

stuk schreef:Ziet er qua prijs inderdaad aantrekkelijk uit maar ik denk dat ik toch voor de Tanron ga i.v.m. het brandpunt van 90mm.
Groet,
Voor onder de 200 Euro zou ik de Sigma nemen. Vreemd dat hij zo goedkoop is. Komt er een nieuwe versie uit of zo? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

EJT

Bericht door EJT » za jul 04 2009 2:45 pm

Patrick schreef:
stuk schreef:Ziet er qua prijs inderdaad aantrekkelijk uit maar ik denk dat ik toch voor de Tanron ga i.v.m. het brandpunt van 90mm.
Groet,
Voor onder de 200 Euro zou ik de Sigma nemen. Vreemd dat hij zo goedkoop is. Komt er een nieuwe versie uit of zo? :huh:
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar ik heb hierover niets op het net kunnen vinden.

Groeten Erik-Jan

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”