Flitsfoto's /HDR
- Robin
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Flitsfoto's /HDR
@Ale: Heb jou stukje al eerder gelezen (na 13 juni).
Heb alleen de Sluitertijd aangepast zoals jij me geleerd heb,ga in het vervolg ook werke met de EV methode zoals jij die beschrijft denk ik.
Ik kan alleen maar 3 opnames maken in meervoudige belichting opmames.
Kan alleen HDR opname maken met meervoudige belichting heb alleen CapturNX 2.2.x als bewerking programma.
@ Ale en Leon: ik ga met jullie tips zeker wat doen bedankt hiervoor.
Heb alleen de Sluitertijd aangepast zoals jij me geleerd heb,ga in het vervolg ook werke met de EV methode zoals jij die beschrijft denk ik.
Ik kan alleen maar 3 opnames maken in meervoudige belichting opmames.
Kan alleen HDR opname maken met meervoudige belichting heb alleen CapturNX 2.2.x als bewerking programma.
@ Ale en Leon: ik ga met jullie tips zeker wat doen bedankt hiervoor.
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Robin,
De essentie is dat je verschillende foto's maakt met verschillende sluitertijden en deze dan later combineert.
De truc van Ale heeft voor mij een heel raar iets geleerd.
Bij A of S mode wordt de EV-correctie getoond middels een afwijking in je belichtingsmeter. EV=0 , belichtingsmeter wijst de juiste waarde aan. EV afwijkend, de belichtingsmeter geeft de juiste waarde aan obv je EV-instelling. Over- of onderbelichting, je ziet middels de belichtingsmeter altijd wat je doet.
In de M-mode wordt deze afwijking niet getoond als een meting, maar als een gewenste afwijking die je zelf moet instellen. EV=0, de belichtingsmeter is juist.
EV ongelijk aan 0 geeft een afwijkende beeld, maar dit is NIET de camerainstelling. Deze moet je dus zelf instellen dmv diafragma of sluitertijd of ISO. Staat de belichtingsmeter op 0, dan is je EV-correctie gedaan en heb je een onder- of overbelichte foto. Deze truc moet je wel in de gaten hebben.
George
De essentie is dat je verschillende foto's maakt met verschillende sluitertijden en deze dan later combineert.
De truc van Ale heeft voor mij een heel raar iets geleerd.
Bij A of S mode wordt de EV-correctie getoond middels een afwijking in je belichtingsmeter. EV=0 , belichtingsmeter wijst de juiste waarde aan. EV afwijkend, de belichtingsmeter geeft de juiste waarde aan obv je EV-instelling. Over- of onderbelichting, je ziet middels de belichtingsmeter altijd wat je doet.
In de M-mode wordt deze afwijking niet getoond als een meting, maar als een gewenste afwijking die je zelf moet instellen. EV=0, de belichtingsmeter is juist.
EV ongelijk aan 0 geeft een afwijkende beeld, maar dit is NIET de camerainstelling. Deze moet je dus zelf instellen dmv diafragma of sluitertijd of ISO. Staat de belichtingsmeter op 0, dan is je EV-correctie gedaan en heb je een onder- of overbelichte foto. Deze truc moet je wel in de gaten hebben.
George
- Robin
- Forumlid
Dus zoals ik het lees in het stuk van Ale en zoals jij het uitlegd, moet je in M-mode eerst je EV bv 1 stop onderbelichten en dan met je sluitertijd de EV naar 0 zetten. Zodat je de gewenst instelling krijgt.
Greetz... Robin
Ja.
Ik probeer hier de logica te verklaren maar het lukt mij niet. De meter reageert anders als in de A- of S-mode.
Doe je hetzelfde in de A-mode en ga je met de EV spelen, dan zie je gelijk in de belichtingsmeter wat je doet, onder - of overbelichten, met hetzelfde resultaat volgens mij. En met minder handelingen.
George
Ik probeer hier de logica te verklaren maar het lukt mij niet. De meter reageert anders als in de A- of S-mode.
Doe je hetzelfde in de A-mode en ga je met de EV spelen, dan zie je gelijk in de belichtingsmeter wat je doet, onder - of overbelichten, met hetzelfde resultaat volgens mij. En met minder handelingen.
George
V.w.b. de belichting heb je gelijk maar indien je dit gaat doen via meervoudige belichting om een HDR zo uit de camera te halen gaat het niet goed komen. Je veranderd dan je scherptediepte en dat mag niet met deze techniek.george013 schreef:Doe je hetzelfde in de A-mode en ga je met de EV spelen, dan zie je gelijk in de belichtingsmeter wat je doet, onder - of overbelichten, met hetzelfde resultaat volgens mij. En met minder handelingen.
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
In de A-mode blijft mijn diafragma hetzelfde en verandert mijn sluitertijd. De scherptediepte blijft dan hetzelfde. Waar zit het verschil in?ALE schreef:V.w.b. de belichting heb je gelijk maar indien je dit gaat doen via meervoudige belichting om een HDR zo uit de camera te halen gaat het niet goed komen. Je veranderd dan je scherptediepte en dat mag niet met deze techniek.george013 schreef:Doe je hetzelfde in de A-mode en ga je met de EV spelen, dan zie je gelijk in de belichtingsmeter wat je doet, onder - of overbelichten, met hetzelfde resultaat volgens mij. En met minder handelingen.
Groet,
ALE
George
Ik hoop dat we over hetzelfde praten George. Wat ik hier bedoel is dat je meerdere opnames maakt op een foto. Het doel is hiermee de dynamic range van je camera te verhogen. Daarvoor maak je lichtstapjes waar je enkel en alleen je sluitersnelheid voor mag gebruiken. Stel ik maak 5 opnames die ik d.m.v. meervoudige belichting laat "samensmelten" tot één opname in de camera. Indien ik mijn camera op de A-stand heb ingesteld moet ik 5 keer mijn diafragma verdraaien om een andere sluitersnelheid te verkrijgen. Maar ik verdraai mijn diafragma waardoor ik dus verschil krijg in scherptediepte. Vandaar dat je de camera op de M-stand moet instellen waardoor je instaat bent 5 foto's te nemen met 5 verschillende sluitersnelheden maar met hetzelfde diafragma.
ALE
ALE
Als de camera op de A-mode staat kan ik het diafragma alleen veanderen dmv mijn instelwiel. Pas ik mijn EV aan, dan verandert mijn volgende variabele en dat is de sluitersnelheid, diafrgma blijft hetzelfde.
Neemt niet weg dat de belichtingsmeter in de M-mode en de niet M-mode 2 verschilende interpretaties hebben.
George
Neemt niet weg dat de belichtingsmeter in de M-mode en de niet M-mode 2 verschilende interpretaties hebben.
George
Je hebt helemaal gelijk, jouw belichtingsmethode werkt ook. Het enige verschil die ik nog kan bedenken is indien je een enorme contrastrijke opname wil maken en je belicht de donkere delen als eerste foto zoals die zijn moet. Daarna ga je een stop onderbelichten, etc. naar 5 stops kan je niet verder en in de M-stand kan je tot max 10 stops onderbelichten.
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Als je in de M-stand je EV-correctie als hulpmiddel blijft gebruiken, blijft het bereik hetzelfde. En als je de EV-correctie als hulpmiddel niet gebruikt en de belichtingsstops zelf uitrekent, is het bereik dat wat je aan sluitersnelheden hebt op je camera.
Maar nogmaals, de belichtingsmeter geeft twee verschillende interpretaties aan en dat vind ik persoonlijk een programmafoutje. Je moet je goed bewust zijn van de EV-stand in de M-mode om de belichtingsmeter te gebruiken.
George
Maar nogmaals, de belichtingsmeter geeft twee verschillende interpretaties aan en dat vind ik persoonlijk een programmafoutje. Je moet je goed bewust zijn van de EV-stand in de M-mode om de belichtingsmeter te gebruiken.
George
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een vreemde beredenatie hebben jullie.george013 schreef: Maar nogmaals, de belichtingsmeter geeft twee verschillende interpretaties aan en dat vind ik persoonlijk een programmafoutje. Je moet je goed bewust zijn van de EV-stand in de M-mode om de belichtingsmeter te gebruiken.
George
Ik vind de mogelijkheden van de belichtingsmeter nu juist een volkomen logisch juiste interpretatie geven, geen programmafoutje. Juist een scheve interpretatie van de gebruiker zelf hoe die beredeneert dat de belichtingsmeter zou moeten werken en als gebruiker daar vergissingen in kan maken door die onjuiste interpretatie.
Vroeger bij analoog en meer simpele belichtingsmeters waar je mogelijk geen + of - correctiemogelijkheden had om je belichtingsmeter te beïnvloeden, gebruikte je bijv. een andere ISO-instelling om een over- of onderbelichting te forceren. Is de weergave of werking van de belichtingsmeter op zichzelf daarmee fout?
Nee, natuurlijk niet, die doet wat die moet doen. Je gebruikt het instrument alleen anders om iets te bewerkstelligen wat doorgaans niet als een normale instelling beschouwd moet worden voor een belichtingsmeter. Namelijk dat een belichtingsmeter is afgestemd voor een juiste weergave van 18% grijs en je in die beperking met een trucje het instrument gebruikt om andere helderheden als standaardwaarden te gebruiken.
Met digitaal en een + of - EV correctiemogelijkheid is dat weinig anders.
Maar ja, het trucje van een andere ISO bij analoog werkt digitaal nu niet meer, omdat je daarmee direct een andere versterking van je processing van het beeld in de camera instelt. Anders als vroeger bij analoog, waar je met dezelfde film en gevoeligheid van die film in de camera bleef werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Geheel mee eens. Bij meervoudige belichting zit je eveneens vast aan de maximale aantal opnamen. Voor de D300, D700 en D3 zijn dat 10 opnamen, D80 is dit 3.
ALE
ALE
Leon,
In de A of S-mode, EV=0 geeft de belichtingsmeter een juiste waarde aan o.b.v. de aanwezige instellingen. Nu in de M-mode met dezelfde sluiterijd en diafragma moet de camera hetzelfde aangeven. En dat doet hij ook.
In de A of S-mode: EV=-2. De belichtingsmeter geeft nu 2 stops onderbelichting aan. Hetzij het diafragma of de sluitertijd is aangepast om dit te verkrijgen. Ik zie in mijn schermpje dat ik onderbelicht ben.
In de M-mode: EV=-2. De belichtingsmeter geeft ook 2 stops onderbelichting aan, doch er is niets aangepast. Dit moet ik handmatig doen en dan geeft de belichtingsmeter een waarde aan van 0 terwijl ik 2 stops onderbelicht ben. De belichtingsmeter in mijn schermpje zegt in feite niet of ik juist, over- of onderbelicht ben.
Wat ik hier mee wil aantonen, is dat je verdomd goed moet letten op de EV-stand in de M-mode omdat de belichtingsmeter dan niet de "werkelijkheid" aangeeft maar de niet ingestelde wenselijkheid.
George
In de A of S-mode, EV=0 geeft de belichtingsmeter een juiste waarde aan o.b.v. de aanwezige instellingen. Nu in de M-mode met dezelfde sluiterijd en diafragma moet de camera hetzelfde aangeven. En dat doet hij ook.
In de A of S-mode: EV=-2. De belichtingsmeter geeft nu 2 stops onderbelichting aan. Hetzij het diafragma of de sluitertijd is aangepast om dit te verkrijgen. Ik zie in mijn schermpje dat ik onderbelicht ben.
In de M-mode: EV=-2. De belichtingsmeter geeft ook 2 stops onderbelichting aan, doch er is niets aangepast. Dit moet ik handmatig doen en dan geeft de belichtingsmeter een waarde aan van 0 terwijl ik 2 stops onderbelicht ben. De belichtingsmeter in mijn schermpje zegt in feite niet of ik juist, over- of onderbelicht ben.
Wat ik hier mee wil aantonen, is dat je verdomd goed moet letten op de EV-stand in de M-mode omdat de belichtingsmeter dan niet de "werkelijkheid" aangeeft maar de niet ingestelde wenselijkheid.
George
- Robin
- Forumlid
Mensen,
Ik vind het leuk om te zien wat voor discussie er is los gekomen uit mijn onderwerp, ik ben er wijzer van geworden.
@Ale: Misschien is het een idee om het verhaal Meervoudige belichting nog beter te onderbouwen op het Forum. (voor de D90 max 3 stappen)
Ik vind het leuk om te zien wat voor discussie er is los gekomen uit mijn onderwerp, ik ben er wijzer van geworden.
@Ale: Misschien is het een idee om het verhaal Meervoudige belichting nog beter te onderbouwen op het Forum. (voor de D90 max 3 stappen)
Greetz... Robin