Compacts zijn slecht.

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Compacts zijn shit

Bericht door Léon Obers » do jul 02 2009 6:02 pm

GdP schreef: Maar ik denk dat er in de komende jaren nog veel zal gaan veranderen, want ik heb de indruk dat o.a. ook door Nikon de kwaliteit van dit soort cameraatjes bewust laag wordt gehouden, want de beeldkwaliteit wordt niet verprutst door het objectiefje, maar door de elektronica die daar achter zit. En dat kan zoveel beter, zoals we dat ook bij de spiegelreflexen zien.
Nou, da's misschien de reden dat Nikon heil ziet in een aparte ondeneming om die elektronische verwerking het best verder te laten ontwikkelen. Zie: http://www.dpreview.com/news/0907/09070 ... system.asp
Vriendelijke groet, Léon Obers

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » do jul 02 2009 6:16 pm

Plop, hier ook :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » do jul 02 2009 9:39 pm

Het vervelende is dat compacts zich uitstekend lenen voor macro fotografie, ik denk een stuk beter dan een FF kamera.
Zo'n belabberde beeldkwaliteit verpest dit en het wordt zoekwerk om iets fatsoenlijks te vinden.
Een shot zoals hieronder maak ik moeiteloos met een G3 waarbij de IQ nog best aardig is.
Op FF vind ik dat toch een stuk lastiger.
Daarbij leent een compact (gezien de prima onderwaterhuizen) zich prima voor onderwater fotografie.
De prijs van een onderwaterhuis voor een D700 wil je niet weten. :evil:

Afbeelding

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jul 02 2009 10:40 pm

Weef schreef:Ik ken het probleem.

Mijn oplossing:

Klein Loweprootje waar de D700 + grip net in past. 50mm f/1.4 d'r op en klaar.

Past ook nog eens in de fietstas. En eenmaal eruit, heerlijk licht.

Kom net met de fiets terug uit Den Haag en geen centje pijn :-) (oké, pijn in m'n kont)

Geen compacts meer voor mij........ Ruisdingen....
Ook mijn idee. gewoon D700 zonder grip met 50mm f1.8 of 24mm f2.8 extra accu in de achterzak en hopla ...lekker ff schieten :D

Maar je zit alles natuurlijk wel weer op 100 % te vergelijken ook een G9/G10 kan best redelijk presteren op 400 800 iso als je in raw schiet goed belicht en je nabewerking voor elkaar hebt prints tot A4 formaat zien er dan vaak nog verrassend goed uit. Maar ja, het is en blijft natuurlijk geen D700. Gisteren nog iemand uit zijn droom geholpen. Die wilde met een compact mooie foto's van zaalvoetbal gaan maken.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

GdP

Bericht door GdP » do jul 02 2009 11:16 pm

Brenzef schreef:Het vervelende is dat compacts zich uitstekend lenen voor macro fotografie, ik denk een stuk beter dan een FF kamera.
Zo'n belabberde beeldkwaliteit verpest dit en het wordt zoekwerk om iets fatsoenlijks te vinden.
Een shot zoals hieronder maak ik moeiteloos met een G3 waarbij de IQ nog best aardig is.
Op FF vind ik dat toch een stuk lastiger.
Daarbij leent een compact (gezien de prima onderwaterhuizen) zich prima voor onderwater fotografie.
De prijs van een onderwaterhuis voor een D700 wil je niet weten. :evil:

Afbeelding

Een compact leent zich inderdaad tot prachtige macrofoto’s, met een scherptediepte die gewoon prachtig is. Het probleem is gewoon dat veel fabrikanten hun best hebben gedaan het aantal pixels van dit soort cameraatjes zo groot mogelijk te maken, en dit zelfs ten kosten van de kwaliteit. Bij de Coolpix P6000 betreft het zelfs 13,5 miljoen pixels! De helft was voor mij al genoeg geweest, als ze de afmeting van de sensor maar niet veranderen. Want camera’s met een grotere sensor hebben we al. (DX-camera’s)
Maar het is duidelijk dat de elektronica in compacts nog aardig tekort schiet.

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » do jul 02 2009 11:48 pm

GdP schreef: ...
Maar het is duidelijk dat de elektronica in compacts nog aardig tekort schiet.
Ik vind dit maar een vreemde discussie. Compacts hebben zich juist geweldig ontwikkeld de laatste jaren. Wie had 5 jaar geleden gedacht dat je nu 12x zoom, 25-300mm, optische stabilisatie en HD video in een compact camera zou kunnen krijgen voor 300 euro?

En hoezo tekort schieten? Nee, natuurlijk is het geen D3 kwaliteit, maar als dat zo was werd er ook geen D3 meer verkocht. Voor onderwatergebruik zijn ze ook niet te verslaan. Een compact camera + behuizing + externe flitser kost je rond de 900 euro. Voor een D700 zit je voor een vergelijkbare set al minimaal op 5000 euro. En veel beter worden de foto's daar niet van want onderwater heb je te maken met heel veel externe invloeden die vele malen significanter zijn dan het kwaliteitsverschil in de camera.

Ik schiet zelf overigens nog steeds mijn onderwaterfoto's met een analoge compactcamera in een Ikelite onderwaterbehuizing. Die set kostte me een jaar of 10 geleden zo'n 400 euro inclusief externe flitser en werkt nog steeds prima. Geen reden om te vervangen dus.

Maar goed, zodra er een compacte-onderwater-D3 is voor minder dan 1000 euro hoor ik het graag.

GdP

Bericht door GdP » do jul 02 2009 11:55 pm

Sietse. Je hebt wel gelijk. Als ik naar mijn P6000 kijk, dan ben ik erg onder de indruk over de uitvoering en de mogelijkheden met de camera. Het ziet er gewoon allemaal zeer professioneel uit. Maar het aantal pixels had voor mij best wat minder mogen wezen, en de foto-kwaliteit wat meer.

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr jul 03 2009 7:10 am

Eens met de vorige reacties.
Het lost echter mijn "probleem" niet op 8)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr jul 03 2009 8:53 am

ik denk dat er geen oplossing is voor jouw probleem....dat is pas shit !

Arend

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr jul 03 2009 11:20 am

Arend-ho schreef:ik denk dat er geen oplossing is voor jouw probleem....dat is pas shit !

Arend
Dat is waar!!!
Ik heb al eens eerder gezegd dat als er een compactcamera uit zou komen die minimaal dezelfde resultaten haalt als mijn DSLR ik gelijk die zware zooi de deur uit schop en met zo'n lekker klein ding op stap ga :mryellow:
Maar helaas zo'n compactje is er nog niet :twisted:
Ik denk wel dat de techniek steeds verder gaat en wij niet vreemd hoeven staan te kijken als er binnen een paar jaar wel zo'n compactje te koop is :mryellow:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr jul 03 2009 11:49 am

die wens zou mooi zijn maar tegen die tijd is de dslr markt al weer zo opgeschoven dat je de compact weer niet wilt hebben.
marketing technisch zal er altijd een verschil blijven.
er moet toch brood op de plank komen.

Arend

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » vr jul 03 2009 4:04 pm

Arend-ho schreef:ik denk dat er geen oplossing is voor jouw probleem....dat is pas shit !

Arend
Jawel hoor...

http://www.cameranu.nl/artikel/31213 is echt een compact modelletje!

harry bul

Bericht door harry bul » vr jul 03 2009 5:12 pm

zo zie je maar weer als je maar wil betalen (maar ja als je iets wil voor 300 euro ga dan niet zeuren op NCN) koop gewoon zo'n leica.

groeten Harry

GdP

Bericht door GdP » vr jul 03 2009 5:18 pm

MarcoJ schreef:

Arend
Jawel hoor...

http://www.cameranu.nl/artikel/31213 is echt een compact modelletje!

Ze hebben hem gelukkig op voorraad. :)

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr jul 03 2009 7:17 pm

MarcoJ schreef:http://www.cameranu.nl/artikel/31213 is echt een compact modelletje!
Ach, achterhaald spul :twisted: , en ik ben geen verzamelaar :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”