flitser

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
dragon2

Re: flitser

Bericht door dragon2 » ma jul 06 2009 9:22 pm

Je zou ook even kunnen zoeken op dit forum, het wel en niet van vakantiezooms is al heeeel vaak langsgekomen, welke sets wel leuk zijn als beginner of wat meer gevorderde komt ook iedere week langs, de 18-105 is ook niet zo top nee, en de tamron 18-50 en de tamron 90mm macro zijn gewoon toplenzen. De sigma vakantiezoom die je nu hebt is echt eerlijk gezegd gewoon bagger, maar goed, ik heb dan ook nog niemand in dit draadje of in een ander draadje deze lens ook maar aan iemand aan zien prijzen.... :roll:

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » ma jul 06 2009 9:47 pm

D5000 schreef: Waarom en waardoor vinden jullie 2 lenzen beter?
Ik heb Nikon gebeld, en die vertelde me juist dat in de 18-200mm betere lenzen zaten dan b.v. in de 18-105mm lens
Wat vinden jullie van de 18-105mm lens tov de 18-200mm lens?
Wat is het grote nadeel van de 18-200mm lens?
graag jullie mening en gebruikers ervaring, dat help mij met de keuze.

Er wordt ook een Tamron lens aangeprezen, ik heb altijd begrepen dat Tamron niet zo goed is, qua lichtsterkte is het natuurlijk een hele goede lens,maar zeker geen goedkope lens.
Scheelt in verhouding niet veel met de Sigma 18-250mm lens.
het is niet zozeer dat twee lenzen beter zijn, maar daar heb je wel meteen de kracht van een spiegelreflex te pakken!
En natuurlijk zegt Nikon dat de 18-200 beter is! Hij is ruim twee keer zo duur! (en hij zal ook echt wel wat beter zijn hoor...)

Tamron (en ook Sigma, Tokina,...) zijn 3rd party bedrijven, en ja die zijn vaak goedkoper, en ja ze hebben er lenzen tussen zitten die het vasthouden niet waard zijn, laat staan om er doorheen te kijken, maar er zijn modelletjes die de kwaliteit van top-lenzen (van het eigen merk, in dit geval Nikon) griezelig dicht benaderen. Als je verschillende tests opzoekt tussen bijv de Tamron 17-50 en de nikon 17-55 dan zul je zien dat je een hoop geld uit kunt sparen. Zo ook bijv de Tokina 12-24 en zijn duurdere broer van Nikon. Scheelt qua prijs de helft maar qua kwaliteit niet.

Waarom ik , en anderen, niet zo enthousiast zijn over de superzooms: je doet teveel concessie in beeldkwaliteit om alleen maar niet te veel lenzen te willen wisselen.

zwart-wit gezegd: hoe groter het bereik, hoe slechter de beeldkwaliteit. Vandaar ook dat een vast brandpunt niet te evenaren is door een zoom.

Maar goed het is een keuze die je zelf maakt...

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » di jul 07 2009 1:59 pm

Hallo D5000,

Ik heb zelf ook sinds het verschijnen een D5000 en heb deze toen met kitlens (18-55) gekocht. Ik kwam er al gauw achter dat dit niet een objectief is waarmee ik verder wilde en daarom ben ik me gaan verdiepen in de aanschaf van nieuwe objectieven. Zelf heb ik uiteindelijk nog een twijfel gehad over twee opties:
Nikon AF-S 18-200 VR ÓF de combinatie Nikon AF-S 16-85 VR met de Nikon AF-S 70-300 VR

Voor mij waren de AF-S 18-55, 55-200 en 18-105 allemaal geen optie omdat dit allemaal kitlenzen zijn en dus (nam ik zelf voor het gemak aan) minder van kwaliteit. Na lang twijfelen en overwegen ben ik uiteindelijk voor de combinatie 16-85 met 70-300 gegaan. Toegegeven, dit is de duurdere oplossing, maar ik heb er absoluut geen spijt van.

Ikzelf ben tot dit besluit gekomen nadat ik op verschillende sites reviews heb gelezen en op dit forum heb ik er ook naar gevraagd. De meesten waren het over eens dat de combinatie de beste optie van de twee was. Een site die ik zelf erg goed vind is http://photozone.de/Reviews/nikon--nikk ... lens-tests. Hier kun je bijvoorbeeld van de Nikon 18-200 zien wat de vervorming is bij verschillende brandpuntafstanden en staan er ook voorbeeldfoto's. Tot slot vind ik het geen probleem om van objectief te wisselen en vind ik het persoonlijk ook bij een DSLR passen om meerdere objectieven te hebben (dus naast dat het de betere optie is, vind ik het ook gewoon een leuke combi).

Ik heb onlangs iemand geadviseerd die ook een nieuwe D5000 gaat aanschaffen. Daar heb ik mijn keuze ook uitgelegd en zijn we erop uitgekomen dat de beste optie in dit geval een Nikon 18-200 VR objectief was. Inderdaad het gemak van een all-in-one objectief dat in zijn klasse de beste is. Ook deze foto's zijn erg mooi en zoals gezegd, is het de goedkopere van de twee opties die ik heb overwogen.

Enige dat ik écht kan adviseren: Denk goed na wat je zelf wilt. De Nikon 18-200 VR is een prima objectief, maar wil je net iets meer kwaliteit, zoek dan een mooie combi. Enne, iedereen heeft een eigen mening en is verliefd op zijn/haar materiaal (een mooie quote die ik tegenkwam op dit forum: 'Blijf het objectief bekijken' (George Fennes)).

Succes met de keuze!
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”