aankomen jaar een nieuwe d3?
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: aankomen jaar een nieuwe d3?
Maar als je nu nog geen spiegelreflex hebt, waarom meteen de D3x?
Nog afgezien van wat die kost (moet je zelf weten) zal het je best tijd kosten om te begrijpen hoe eea werkt. Bovendien is de dof van deze camera heel dun.
Een balg is een mooi apparaat als je weet hoe je hem moet gebruiken. Je kan er niet met alle objectieven mee werken omdat alles handmatig gaat.
De mooiste foto's krijg je door goed te begrijpen hoe het materaal werkt, niet door de duurste of meest complexe camera's te kopen. heel veel mooie macro foto's heb ik voorbij zien komen zijn met een compact gemaakt. door de specifieke eigenschappen zijn die daar erg geschikt voor.
Nog afgezien van wat die kost (moet je zelf weten) zal het je best tijd kosten om te begrijpen hoe eea werkt. Bovendien is de dof van deze camera heel dun.
Een balg is een mooi apparaat als je weet hoe je hem moet gebruiken. Je kan er niet met alle objectieven mee werken omdat alles handmatig gaat.
De mooiste foto's krijg je door goed te begrijpen hoe het materaal werkt, niet door de duurste of meest complexe camera's te kopen. heel veel mooie macro foto's heb ik voorbij zien komen zijn met een compact gemaakt. door de specifieke eigenschappen zijn die daar erg geschikt voor.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
ik ben zelf ook bezig geweest met maco op m'n compact en met erg goed resultaat, maar de afstand waarmee je kan werken is zo beperkt... en afgezien van dat ik de camera zelf heel indrukwekken vind, heb ik resultaten gezien van de d3x op groot formaat waarvan ik erg onderde indruk was... ik moet me sowieso nog erg orrienteren... het punt is dat ik altijd al groots wil beginnen... ik denk dat ik hier misschien nogwel eens anders in kan gaan zien, met de juiste uitleg natuurlijk 

- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Anarion schreef:... het punt is dat ik altijd al groots wil beginnen...
Je bent niet de enige hoor, die tik heb ik ook. Had de D200, maar toen ik de D3 zag was ik ook verkocht, gelukkig heb ik hem verleden jaar van mijn man gekregen, krijg hem alleen niet zo gek om me de D3x te geven, hahahaha.
Als je gelijk groot wil beginnen moet je dat zelf weten hoor, het is dan wel zo dat er niks meer te wensen is op camera gebied. Maar ja dan kan je je Nas behoefte nog uitleven op diverse objectieven.

Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Als je een D3X wilt kopen moet je echt doorgronden wat diafragma, sluitertijd en ISO inhouden. Anders kun je niets met een D3X. Koop liever een D90, leer fotograferen en koop een jaar later dan alsnog die D3X. Een beginner kan niet met zo'n monster van een machine.Anarion schreef:ik ben zelf ook bezig geweest met maco op m'n compact en met erg goed resultaat, maar de afstand waarmee je kan werken is zo beperkt... en afgezien van dat ik de camera zelf heel indrukwekken vind, heb ik resultaten gezien van de d3x op groot formaat waarvan ik erg onderde indruk was... ik moet me sowieso nog erg orrienteren... het punt is dat ik altijd al groots wil beginnen... ik denk dat ik hier misschien nogwel eens anders in kan gaan zien, met de juiste uitleg natuurlijk
En als je groots wilt beginnen is er maar 1 advies: KOOP GOED GLAS!
Zonder goede objectieven ben je echt nergens. Succes met je keuze.
Groeten van Willem
de diafragma waarde, iso, scherpte diepte, compositie ea. kan ik dromen. ik heb hier redelijk wat les in gehad op school. ik zie mezelf ook niet als onervaren.
wat zijn de bv. technische redenen om m niet te kopen t.o.v. een ander model?
- roel
- Forumlid
- Contacteer:
Wat is voor jou de meerwaarde van de D3x boven de D3, D700, D300 of D90? Met de laatstgenoemden kun je ook foto's maken die op een poster af te drukken zijn. Als je het geld voor de D3x hebt - en voor de benodigde computerapparatuur/opslag - dan heb je natuurlijk een ultiem apparaat. Maar de vraag is waarom je niet genoeg denkt te hebben aan een minder dure camera. Ik zou zelf eerder voor de D300 of D700 kiezen en voor het prijsverschil met de D3x een paar lenzen kopen. Als je specifiek macro fotografie wilt doen, dan is een verzameling objectieven wellicht belangrijker dan de camera. Een set als de D300 met een Nikkor micro 60, 105 en 200 mm. lijkt me mooi voor je wensen. Die lenzen zijn ook goed te gebruiken voor andere onderwerpen.Anarion schreef:de diafragma waarde, iso, scherpte diepte, compositie ea. kan ik dromen. ik heb hier redelijk wat les in gehad op school. ik zie mezelf ook niet als onervaren.
Bedenk ook dat de D3X qua pixels een grote stap vooruit is, maar de ruisprestaties van de D3 en D700 zijn weer beter (doordat er minder 'pixels' op de sensor zitten). Juist bij macrofotografie is licht een issue en is wellicht een minder hoge resolutie met weinig ruis te prefereren. In dat kader zou je kunnen wachten op de D4, want die zal (volgens de geruchten) doorontwikkeld zijn op de D3 en dus geen 25mp hebben, maar zoals gezegd; dan blijf je wachten.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Het gaat er ook om dat je het goed kunt toepassen.Anarion schreef:de diafragma waarde, iso, scherpte diepte, compositie ea. kan ik dromen. ik heb hier redelijk wat les in gehad op school. ik zie mezelf ook niet als onervaren.
Kijk de D90 bijvoorbeeld heeft nog bepaalde standen die het een en ander voor je kiezen. Bij de D3, D3X etc. moet je echt weten wat je zelf doet. Ik ben bang dat jij straks een heel duur toestel koopt en vervolgens 'slechte' foto's maakt. Dat is niet erg maar je zult wel teleurgesteld zijn. Dus gewoon beginnen met een goedkoper model en als je echt alles onder de knie hebt koop je de D3X
Groeten van Willem
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Wat is je budget eigenlijk? 10.000 euro? 15.000 euro?
Als je nu slim bent koop je de 14-24 de 24-70 en de 70-200vr.... voor de extra tele doe je er nog een teleconverter bij (1.7)
en dan koop je gewoon een D-90...
En wat je nog over hebt van je budget, laat je lekker op de bank staan..
Ga eens een jaartje met deze set fotograferen, en besluit dan of je inderdaad de D3x moet hebben.....
Groeten Eelco
PS: Mocht je computer niet helemaal up to date zijn (snelle processor, groot werkgeheugen) dan zou ik ook nog een computer in de begroting opnemen...
De D3x heeft in RAW-formaat bijzonder grote fotobestanden...
Als je nu slim bent koop je de 14-24 de 24-70 en de 70-200vr.... voor de extra tele doe je er nog een teleconverter bij (1.7)
en dan koop je gewoon een D-90...
En wat je nog over hebt van je budget, laat je lekker op de bank staan..

Ga eens een jaartje met deze set fotograferen, en besluit dan of je inderdaad de D3x moet hebben.....
Groeten Eelco
PS: Mocht je computer niet helemaal up to date zijn (snelle processor, groot werkgeheugen) dan zou ik ook nog een computer in de begroting opnemen...

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Anarion schreef:nouja, ik heb zelf geen spiegelreflex, op school een d300 (kunstacademie). ik ben bezig geweest macro vooral en beetje portret. ik wil me volledig richten op macro nu; het spreekt me heel erg aan, zowel het abstracte als de natuur.
ik zie de d3x als goede camera heirvoor vanwege de 24mp en uitsnede mogenlijkheden daarmee, als ik op bijv. 100x70 print, voor dingen als druppels ed. is een balg dan aan te raden?
Ik ken de beschikbare .enzen niet, maar Hasselblad met een acterwand van PhaseOne, is dat niets voor je? (koop je bijna 10 D3X-en voor).
Ik wil hiermee alleen maar duidelijk maken dat er voor iedreen een grens is, vooral als het geen "grereedschap" voor je inkomen is, maar hobby (zoals bij mij het geval).
Ik heb een goede baan verdien niet onverdienstelijke, maar moest er lang over doen onderstaande lijstje bij elkaar te schrapen.
Mijn uitgangspunt was dat ik graag Nikonlenzen wilde gebruiken en daar past toevallig het beste een Nikon (of een Fuji meen ik) bij.
Mijn mooiste foto's heb ik nog altijd met mijn Canon Ixus 75 gemaakt, domweg omdat ik dat ding werkelijk altijd in mijn zak heb.
Het is eerder gezegd: "focus" je op lenzen, en bepaal daarna de keuze van de camera. De D3X is mi niet geheel onlogisch, maar uitzonderlijk duur. Ikkan me niet vooratellen dat e met een eenvoudiger camera (eenvoudiger is meesal "minder mogelijkheden" en niet "slechter"). Mochtbliken dat jemeer nodig hebt kun je altijd alsnog opschalen.
Willem.
- EelcoD7100
- Forumlid
Nou Anarion, ik denk dat er nu genoeg argumenten zijn aangegeven om je strategie te bepalen....

http://500px.com/EelcoVandeKamp
genoeg punten inderdaad om te gaan twijfelen, hehe... maar het blijft een mooi ding moet ik zeggen. Heb 'm vandaag even in m'n handen gehad van iemand die de camera hier heeft... hehe, was geen verstandige zet voor m'n budget. moet gelukkig nog even sparen...
Willem.
Die roadmap wordt door bijna niemand serieus genomen. Ik zou eerder eens dit verhaal bekijken:
http://www.bythom.com/nikonroadmap.htm
Waaruit blijkt dat volgens de productiecyclus tot nu toe, een D4 niet voor 2011 verwacht wordt. Blijft allemaal koffiedik kijken.
http://www.bythom.com/nikonroadmap.htm
Waaruit blijkt dat volgens de productiecyclus tot nu toe, een D4 niet voor 2011 verwacht wordt. Blijft allemaal koffiedik kijken.
-
- Moderator
- Contacteer:
20 jaar jong? Student? Van niemand afhankelijk?Anarion schreef:genoeg punten inderdaad om te gaan twijfelen, hehe... maar het blijft een mooi ding moet ik zeggen. Heb 'm vandaag even in m'n handen gehad van iemand die de camera hier heeft... hehe, was geen verstandige zet voor m'n budget. moet gelukkig nog even sparen...
Ik zou het wel weten; ik zou een D90 (of een Panasonic LX3, een prima reiscameraatje