Metz 45 aansturen met cactus

Discussies over flitsers
Olijfje

Re: Metz 45 aansturen met cactus

Bericht door Olijfje » di jul 28 2009 7:51 pm

Allen bedankt voor de reacties.
Gelukkig las ik, toen ik de camera aanschafte, deze info rondom de Metz 45. Voor mij was dat de reden tot aanschaf van de nikon sb900. De Metz heb ik altijd ideaal gevonden, ik kon er, op m'n F2AS indertijd, mee lezen en schrijven. Helaas had deze Metz een fout serienummer. Waar ik de info ooit gelezen heb weet ik niet meer, maar ik vind het wel vrij slordig dat daarover in de gebruiksaanwijzing op blz. 1 niet met grote letters een waarschuwing over staat. Iets van 'let op of uw flits niet mogelijk een te hoge spanning geeft'. Rood omrand en met vette letters. Daarbij nog een los inlegvel. Ik heb iets van die aard niet alleen op blz 1 niet gelezen, maar in de hele gebruiksaanwijzing niet.
(Met verontschuldiging als ik het over het hoofd heb gezien.)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 28 2009 8:44 pm

Olijfje schreef:maar ik vind het wel vrij slordig dat daarover in de gebruiksaanwijzing op blz. 1 niet met grote letters een waarschuwing over staat. Iets van 'let op of uw flits niet mogelijk een te hoge spanning geeft'. Rood omrand en met vette letters....
Nou, indertijd dat die Metz flitser uitkwam waren al die ver doorgevoerde elektronische camera's nog niet aan de orde. Een camera was grotendeels mechanisch. De X-syncronisatie liep ook gewoon mechanisch als contactje met wat veertjes met de sluiter. Een lichtmeter had geen koppeling met het flitscontact. Dus dat probleem van een te hoog voltage was er niet. Het kwam pas later toen camera's meer geavanceerd werden. Pech als je dan ergens een oude tweede hands Metz kocht.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Olijfje

Bericht door Olijfje » vr jul 31 2009 8:37 am

Léon Obers schreef:
Olijfje schreef:maar ik vind het wel vrij slordig dat daarover in de gebruiksaanwijzing op blz. 1 niet met grote letters een waarschuwing over staat. Iets van 'let op of uw flits niet mogelijk een te hoge spanning geeft'. Rood omrand en met vette letters....
Nou, indertijd dat die Metz flitser uitkwam waren al die ver doorgevoerde elektronische camera's nog niet aan de orde. Een camera was grotendeels mechanisch. De X-syncronisatie liep ook gewoon mechanisch als contactje met wat veertjes met de sluiter. Een lichtmeter had geen koppeling met het flitscontact. Dus dat probleem van een te hoog voltage was er niet. Het kwam pas later toen camera's meer geavanceerd werden. Pech als je dan ergens een oude tweede hands Metz kocht.
Ik verwacht het ook in de gebruiksaanwijzing van de (Nikon) camera's.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 31 2009 9:07 am

Olijfje schreef: Ik verwacht het ook in de gebruiksaanwijzing van de (Nikon) camera's.
Dan heb je de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen. Er zal altijd een waarschuwing instaan dat je alleen met Nikon accessoires verzekerd bent van de goede werking van het product, wat geen schade veroorzaakt.

Ik heb zomaar even een handleiding van een willekeurige Nikon camera erbij gehaald, die van een D60, meteen op blz. 2:

Gebruik alleen originele elektronische accessoires van Nikon.
Nikon digitale eenoog spiegelreflexcamera's zijn ontworpen om te voldoen aan de hoogste
normen en bevatten complexe elektronica. Alleen elektronische accessoires van Nikon
(inclusief objectieven, batterijladers, batterijen, lichtnetadapters en flitseraccessoires) die door
Nikon zijn goedgekeurd voor gebruik met deze Nikon digitale eenoog spiegelreflexcamera, zijn
ontworpen en getest aan de hand van de operationele en veiligheidseisen van deze elektronica.

Holografisch zegel: hieraan ziet u dat dit apparaat
een authentiek product van Nikon is.
(Met een plaatje erbij hoe zo'n hologram eruit ziet).

HET GEBRUIK VAN ANDERE DAN NIKON ELEKTRONISCHE ACCESSOIRES KAN DE CAMERA
BESCHADIGEN EN UW RECHT OP NIKON GARANTIE DOEN VERVALLEN.

Voor meer informatie over accessoires van het merk Nikon neemt u contact op met een
erkende Nikon-dealer.

Dat lijkt me duidelijk. Vergelijkbare verhaaltjes (disclaimer) zul je bij elk ander merk en product ook tegenkomen.
Fabrieken dekken zich altijd in met schade veroorzaakt door gebruik van vreemdmerk producten en accessoires.
Het zou niet realistisch zijn, iets anders te verwachten.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr jul 31 2009 5:34 pm

Hieraan kan ik toevoegen dat bv. de D80 gebruiksaanwijzing op pagina 119 stelt dat het accessoireschoentje niet mag worden blootgesteld aan negatieve spanningen of spanningen groter dan 250 volt.(dit had JGVilla ook al opgemerkt) Ik zou mijn 45CT1 wel direct op een D80 of D300 kunnen gebruiken, maar ik vind dat 220 volt ontsteekspanning te dicht bij het maximum zit.

Groet Hans

Olijfje

Bericht door Olijfje » vr jul 31 2009 9:17 pm

Het zal allemaal wel netjes ingedekt zijn, maar als Nikon zegt dat je alleen originele spullen moet gebruiken, vermoed je daar toch wel veel eigen belang in.
Waarschijnlijk worden we teveel verwend met rode labels en ander waarschuwingsmateriaal bij andere bedrijven.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 31 2009 10:20 pm

Olijfje schreef:Het zal allemaal wel netjes ingedekt zijn, maar als Nikon zegt dat je alleen originele spullen moet gebruiken, vermoed je daar toch wel veel eigen belang in.
Het is niet een kwestie van eigen belang in de zin van dat ze vooral Nikon producten zouden willen verkopen. Maar het is een kwestie dat je als fabrikant niet de verantwoordelijkheid op je kunt nemen van een mogelijk verkeerde werking van vreemdmerk producten waar jezelf helemaal niks mee te maken hebt. Je kunt toch niet verwachten dat een bedrijf, vele honderden vreemdmerk producten zou moeten gaan uittesten om te kijken of ze toevallig schadelijke gevolgen op hun camera´s teweegbrengen. Dat is de verantwoordelijkheid van die vreemdmerk accessoires fabrieken zelf, en de gebruiker die een onbekend product op zijn camera gaat plaatsen door een niet door Nikon gegarandeerd product te gebruiken op diens camera.
Dus dekken ze schade door derden in door zo´n algemene discaimer op te nemen.

A.Feenstra

Bericht door A.Feenstra » zo dec 13 2009 6:23 pm

Het is nu bijna een half jaar later en ik lees dit bericht op dit forum. Ben heel erg blij met de aankoop van een nikon D90.Waarom sta ik in dit forum?
Omdat ik ook een Metz flitser heb en wel de 45ct1 die ik al jaren heb. Nu heb ik al heel wat informatie gelezen van wat wel en wat niet maar ik heb toch wel een paar vragen.
Het serienummer van de flitser staat die toevallig onder op de hamerkop? Als dat zo is, is mijn nummer:366923 dus ruim onder het nummer 566000. Dat betekent een te hoge spanning van de ontlading. Volgende vraag: Als ik nu een multimeter op het flitsschoentje zet meet ik een spanning van 12 volt op het moment dat de indicator vol aangeeft. Dus op het kogelkontakt en de metalen slede. Echt niet hoger. Dat is geen 600 Volt wat hierboven is omschreven. Op het moment van flitsen gebeurd er eigenlijk niks aan deze waarde. De ontstekingswaarde van 220 volt wat hierboven wordt omschreven gaat toch niet via het kabeltje naar het flitsschoentje dat lijkt me sterk!! Is het nu zo link om toch de flitser te gebruiken?
Ik heb nu een 50 tal foto's met deze flitser gemaakt en de foto's zijn prachtig diffuus. Ik heb nog geen gebraden camera in mijn handen. Alles werkt "nog"naar behoren maar als jullie mij aanraden om toch naar een andere flitser uit te gaan kijken dan zal ik dat zeker niet in de wind slaan. Misschien dan maar remote want de 45ct1 vind ik echt een top flitser vooral met indirect flits stand.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo dec 13 2009 7:06 pm

Ik kan de 600 Volt niet goed plaatsen. De spanning op de flitscondensator is rond 375 Volt. Het serienummer staat onder op de flitskop. Bij mij is de spanning op de PC contacten 218 Volt. De spanning zakt wel snel in elkaar naar rond 100 Volt als ik via mijn vinger de contacten sluit (lees dat ik zit te hannessen met de meetpennen op het PC contact) Als de inwendige weerstand van de meter het circuit te zwaar zou belasten zal dit ook gebeuren. Ik geloof niet dat de spanning gevaarlijk is voor mensen, echter wel voor hoogohmige halfgeleiders. Mijn meter is een Fluke 75 met 20MOhm inwendige weerstand.

Groet Hans.

A.Feenstra

Bericht door A.Feenstra » zo dec 13 2009 8:13 pm

Bedankt voor je reactie J.Hoes. Ben nog niet helemaal tevreden met het antwoord. Kan ik hem nu wel of niet gebruiken. Of zeg je dat het link is en dat het een mooie gelegenheid is om van je camera af te komen.
Moet ik nu uitzien naar een andere en veiliger flitser? Of kan ik de metz gewoon blijven gebruiken omdat het contactschoentje onder de 250 volt blijft.
Groet A.Feenstra.

Olijfje

Bericht door Olijfje » zo dec 13 2009 8:24 pm

Er is altijd de mogelijkheid via de cactus. Zo kun je je Metz nog blijven gebruiken.
Maar om heel eerlijk te zijn. Ik heb besloten de Metz als 2e flitser te gaan gebruiken en heb me een sb900 aangeschaft.
Met deze flitser werken is een heel andere wereld van flitsen, is mijn ervaring.
Kortom, Metz niet wegdoen, maar kijk toch maar eens naar een sb900 :D

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo dec 13 2009 8:55 pm

Ik kan je alleen mijn mening geven.
Aangezien je al 50 foto's gemaakt hebt zonder problemen, zou dit moeten kunnen. Nikon DSLR kan tot 250 Volt op het flitscontact hebben. Zoals met alles zal ieder toestel een zekere tolerantie hebben. Mijn multimeter wijst 218 Volt aan. In werkelijkheid: 210, 215, 225 Volt? Wie zal het zeggen, de multimeter is niet gekalibreerd. Zo ook het flitscontact: 250 Volt nominaal. Hoeveel reserve heeft Nikon ingebouwd? Bij 251 Volt einde flitscontact of pas bij 300 Volt? Hoeveel kan de actueel ingebouwde thyristor hebben? Misschien 240 Volt, misschien 300 Volt.
Al met al een hoop onzekerheden/ onbekenden.

Ik zou mijn camera er zeker niet aan willen wagen met deze voltages, ik vind 85% van het opgegeven maximum te weinig marge bieden.

Als je niet tegen zelfbouw opziet zou je een scheidingadapter kunnen maken:
http://www.chemie.unibas.ch/~holder/nik ... flash.html
http://repairfaq.cis.upenn.edu/Misc/str ... m#strboaof Deze is wat lang, ergens halverwege zit een soortgelijk schema.

Groet Hans

A.Feenstra

Bericht door A.Feenstra » ma dec 14 2009 8:15 pm

Bedankt voor de berichten die ik mocht ontvangen. Ik ben even gaan googlelen op het woord cactus remote van Olijfje. Ik kwam bij een site van Konijnenberg en zag het cactus apparaat staan voor (maar) €36,-. Ik heb het verhaal gelezen en het gelijk maar besteld want voor dat geld kan ik hem niet laten liggen. Dus het probleem van de hoge voltage is hiermede ook opgelost. Ik vind het toch link om de flitser rechtstreeks op de camera aan te sluiten gezien de berichtgevingen. Het is toch puur elektronica wat er in dat huisje zit en daar moet geen hoge piek spanning aan te pas komen.
Bij deze bedankt voor de informatie en zal er op terug komen als ik het cactus remote apparaat in gebruik heb genomen.

PS: de SB 900 staat al in mijn verlanglijstje,...

A.Feenstra

Bericht door A.Feenstra » do jan 07 2010 8:22 am

Sinds 2 weken een cactus setje in mijn bezit en moet toegeven dat het echt super werkt. Olijfje had het al aangegeven.
De combinatie metz 45ct1 samen met een nikon D90 met een cactus remote is echt een uitkomst. Helemaal als je nu vanuit een hoek kan flitsen.
Het resultaat is voor mij erg goed en je krijgt met de juiste instellingen mooie soft belichte foto's. Wel indirect flitsen met een transparant tupperware bakje op de hamerkop geeft verbluffende resultaten. Echt een aanrader.
Groet, A.Feenstra.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”