Beeldcommentaar maar ik zie het niet

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Beeldcommentaar maar ik zie het niet

Bericht door noogle » di jul 21 2009 5:50 pm

Juist,

Eelco heeft als beeldcommentaar (dus een vermelding van de maker bijvoorbeeld, welke vervolgens in de EXIF-gegevens van de foto komen te staan) hetzelfde gebruikt als het watermerk wat hij later extra OP de foto's heeft toegevoegd. Het watermerk zie je dus OP de foto als tekst, maar beeldcommentaar staat "onder water" IN de data van de foto (welke naar boven gehaald kan worden via een EXIF viewer bijvoorbeeld)

Doordat hij dezelfde tekst gebruikt LIJKT het alsof het beeldcommentaar bij hem ook als tekt OP de foto komt, maar dat is dus puur toeval. Hij had ook als beeldcommentaar "broodje poep produkties" kunnen invoeren, en evengoed EVerkadefotografie als beeldmerk op zijn foto's kunnen zetten. Dan was de verwarring er wellicht niet geweest :-)

Snapt u het reeds of is enige toelichting nog noodzakelijk? We helpen graag!

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » wo jul 22 2009 2:28 pm

Noogle,

Dank voor de duidelijke uitleg. Ik haalde dus twee begrippen door elkaar: beeldcommentaar dat je instelt IN de camera en een watermerk dat verschijnt OP de foto ter voorkoming van dat 'derden' er, zonder jou ervan in kennis te stellen, met jouw foto vandoor gaan als je die op internet plaatst.
Dat aanbrengen van een watermerk kan dus met verschillende daarvoor bestemde fotoprogramma's plaatsvinden.

Ik heb al wat geëxperimenteerd met een programma als Irfanview, maar volgens mij moet je dan handmatig per foto dat watermerk op elke foto afzonderlijk aanbrengen. Ben er nog niet achter of dat in één keer voor alle foto's in één bepaalde map kan. Een hele klus dus, als je meer dan 100 foto's in één bepaalde map hebt staan. Maar misschien kan dat wel in een keer en ken ik dat programma niet goed genoeg.

Als daarvoor nog suggesties zijn hoor ik die graag.

Groetjes,

Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 22 2009 3:35 pm

Diana Sinclair schreef:Ben er nog niet achter of dat in één keer voor alle foto's in één bepaalde map kan. Een hele klus dus, als je meer dan 100 foto's in één bepaalde map hebt staan. Maar misschien kan dat wel in een keer en ken ik dat programma niet goed genoeg.
Met een "action" (script) in Photoshop zou je dat op een hele batch van foto's automatisch kunnen uitvoeren.

Zelf maak ik gebruik van "PhotoWaterMark Pro":
http://www.photowatermark.com

Het aardige van dat programma is dat bestandsnamen als tekst in de foto gebracht kunnen worden (in batch op duizenden foto's), zonder vernoeming van extentie (de jpg extentie). Met schoolfotografie doe ik dat als tekst-onderdeel in de witte rand van de foto met betrekking tot logistiek op verspreiding van de foto's en eventuele nabestellingen. De bestandsnaam is opgebouwd als archiefnummer.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jul 22 2009 3:50 pm

Het eerder genoemde bordermaker werkt ook en is bovendien ook nog eens gratis... http://www.bordermaker.nl/
Spul waarmee je foto's maakt...

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » wo jul 22 2009 9:50 pm

Hoi, hoi,

Allemaal weer bedankt voor de vele reacties.

Hieronder drie foto's met mijn watermerk. Het is eindelijk gelukt. Ik kan ook nog een watermerk in witte letters maken, net welke kleur je kiest.

Foto 1

Afbeelding

Foto 2

Afbeelding

Foto 3

Afbeelding

P.S. de foto's zijn al weer van een tijdje terug, toen ik de Nikon D90 pas had. Maar deze foto's heb ik gebruikt om het uit te proberen.

Bedankt voor het kijken.

Groetjes,

Diana Sinclair.

P.S. 2 Op mijn foto's staat mijn 'echte' naam. Diana Sinclair is mijn 'nickname' voor het forum.
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » vr jul 24 2009 9:50 am

Hoi, hoi,

Ik heb nog het volgende. Ik heb in deze bovenstaande proeffoto's het watermerk in zwarte tekst linksonder in de foto geplaatst. Dit kan ik in één keer met het betreffende programma doen. Ik kies dan vooraf de locatie en het programma zet in één keer op alle foto's in de geselecteerde map het watermerk. Maar soms kan het zijn dat op die plek op de foto links onder een donker stuk in de foto zit en dan zie je het watermerk niet. Daarom heb ik ook nog een watermerk in witte letters gemaakt. Maar dat kan ook weer fout gaan als er een 'licht' stuk in de foto zit.

Hoe doen jullie dat dan met het plaatsen van een watermerk? Ik weet dat er ook een optie in het programma zit waarmee je een selectie van een aantal foto's uit een bepaalde map kunt maken, dus dan zou ik die kunnen voorzien van een watermerk in een andere kleur, ofwel wit ofwel zwart, en qua plaats niet links onder maar op een andere plek.

Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Zijn er nog andere suggesties?

Met vriendelijke groet,

Diana Sinclair
F 4.5-5.6, SB-900

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr jul 24 2009 10:02 pm

:oops: :oops: :oops: En de persoon waarom het inmiddels draait heeft nog niks van zich laten horen.... :oops: :oops: :oops:

De strekking van Noogle's verhaal klopt:

Het beeldcommentaar gebruik ik als "copyright-regeltje"
Ik heb dit als tip uit één van de D-town afleveringen...(welke aflevering weet ik zo niet meer..)

http://www.dtowntv.com/

En de naam op de foto is een tekstlaag vanuit CS3.

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » vr jul 24 2009 10:47 pm

Diana Sinclair schreef:Hoi, hoi,

Ik heb nog het volgende. Ik heb in deze bovenstaande proeffoto's het watermerk in zwarte tekst linksonder in de foto geplaatst. Dit kan ik in één keer met het betreffende programma doen. Ik kies dan vooraf de locatie en het programma zet in één keer op alle foto's in de geselecteerde map het watermerk. Maar soms kan het zijn dat op die plek op de foto links onder een donker stuk in de foto zit en dan zie je het watermerk niet. Daarom heb ik ook nog een watermerk in witte letters gemaakt. Maar dat kan ook weer fout gaan als er een 'licht' stuk in de foto zit.

Hoe doen jullie dat dan met het plaatsen van een watermerk? Ik weet dat er ook een optie in het programma zit waarmee je een selectie van een aantal foto's uit een bepaalde map kunt maken, dus dan zou ik die kunnen voorzien van een watermerk in een andere kleur, ofwel wit ofwel zwart, en qua plaats niet links onder maar op een andere plek.

Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Zijn er nog andere suggesties?

Met vriendelijke groet,

Diana Sinclair
In bordermaker kan je tekst voorzien van een rand. De tekst is dan bijvoorbeeld wil met een dunne zwarte rand er om heen. Op die manier is de tekst op praktisch iedere ondergrond te lezen.
Zelf gebruik ik een photoshop action (is wel iets complexer om in te regelen).
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » za jul 25 2009 8:19 am

Hoi, hoi,

Dank voor de antwoorden. Ik werk inmiddels met het programma WaterMarkv2. Is ook een gratis programma dat is te downloaden van internet.

Ik heb gisteravond twee foto's voorzien van een watermerk, maar die heb ik eerst geselecteerd uit de betreffende map waarin ze staan (dus niet de hele map) maar alleen die betreffende twee foto's. Het werkt dus.

Groetjes,

Diana Sinclair
F 4.5-5.6, SB-900

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”