nieuw de D300s
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: nieuw de D300s
Jammer de D300S voegt voor mij persoonlijk weinig toe aan de bestaande D300 (de beste DX die te koop is) de video functie blijf ik minder van belang vinden hooguit voor reportages waar je niet mag filmen maar wel mag fotograferen en wie ziet met een fotocamera in aanslag dat je aan het filmen bent ipv fotograferen? Als je echt wilt filmen koop je een video camera die dat veel beter kan via de foto camera blijft het kwalitatief stukken minder ik vergelijk het maar met een m'n mobiel en zijn foto mogelijkheden alleen in geval van urgentie/nood enz.
Meer plaatjes per seconde zonder pack of praktisch hetzelfde D300 met pack. 2 kaartsleuven da's wel weer handig b.v. voor afwisseling RAW en JPG, minder sluiter geluid okay de D300 kan b.v. in een stille zaal een beetje lawaaiig zijn. Meer fotobewerking in de camera ik gebruik het nooit want de PC doet het beter. Jammer geen innovatie in witbalans, niet een aantal bekende handige opties zoals bij Canon en vooralsnog geen handige justeringssoftware voor de back and frontfocus correcties.
Kortom opgeteld en vergelijkend met de D700 denk ik dat er veel Nikonistas of hun D300 behouden en/of zullen opvolgen/overstappen naar D700 (FX) met betere fotografische resultaten dan naar deze met veel (zie persdienst) marketing geneuzel en gebrabbel D300S enne voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.
Iemand met mij (on)eens?
Groet
Meer plaatjes per seconde zonder pack of praktisch hetzelfde D300 met pack. 2 kaartsleuven da's wel weer handig b.v. voor afwisseling RAW en JPG, minder sluiter geluid okay de D300 kan b.v. in een stille zaal een beetje lawaaiig zijn. Meer fotobewerking in de camera ik gebruik het nooit want de PC doet het beter. Jammer geen innovatie in witbalans, niet een aantal bekende handige opties zoals bij Canon en vooralsnog geen handige justeringssoftware voor de back and frontfocus correcties.
Kortom opgeteld en vergelijkend met de D700 denk ik dat er veel Nikonistas of hun D300 behouden en/of zullen opvolgen/overstappen naar D700 (FX) met betere fotografische resultaten dan naar deze met veel (zie persdienst) marketing geneuzel en gebrabbel D300S enne voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.
Iemand met mij (on)eens?
Groet
ben het met je eens dat de D300s niet veel toevoegd maar dat is persoonlijk.Brava schreef:
Iemand met mij (on)eens?
Groet
Ik hoop nu eerder op een prijsdaling van de d300 wat denk jij komt die er aan?
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8
-
- Forumlid
Nee nieuw niet! immers techniek D300 (in iedergeval de sensor) is hetzelfde en de prijs is al relatief laag voor de beste DX camera die te koop is. Tweedehands komen wel meer op de markt denk ik metname van mensen die overschakelen naar (FX) D700 en de D300 er meer niet naast kunnen $$$$ c.q willen houden.Maissan schreef:Ik hoop nu eerder op een prijsdaling van de d300 wat denk jij komt die er aan?
Maar het blijft koffiedik kijken en het is crisis dus zaken/beslissingen lopen anders dan in tijd van hoogconjuctuur.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Voor mij persoonlijk heeft de "s" geen meerwaarde t.o.v. de "oude" D300.
Videofunctie op een semi-pro Nikon FOTOcamera
Waar ik wel op hoopte.....een kantelbaar scherm.....
Ik heb het display van de P5000 -nog- niet gezien maar ik heb enkele jaren met een Canon G2 gewerkt en die had een ("hufterproof" degelijk) uitklap- en draaibaar display. Schermpje had iets groter mogen zijn, maar in die tijd was het een van de grootste. Heeft bij mij 5 jaar intensief gebruik onder vaak zeer camera-onvriendelijke omstandigheden overleeft zonder enig probleem.
In eerste instantie had ik zo iets van "wat moet ik daar nu mee" maar als je er eenmaal mee gewerkt hebt weet je pas wat je mist op andere camera's......
Opnamen bv over de hoofden van mensen heen met de camera hoog boven je hoofd; goed uitkaderen is geen enkel probleem omdat je het schermpje naar beneden kunt richten en dus perfect de compo kunt maken. Dat gaat een stuk beter dan "op goed geluk" (en een stukje ervaring) de camera maar ongeveer in de goede richting houden, x keer schieten, controleren, nog eens schieten, weer controleren enz.
Het zelfde gaat op voor shots zeer laag aan de grond. Geen moeizaam gekruip achter de camera om door de zoeker te kunnen kijken. Live-view op onze vaste schermpjes biedt in deze gevallen geen oplossing omdat de kijkhoek te groot wordt.
Zelfs in de amateurstudio heeft een omklapbaar display voordelen; de mogelijkheid om met je onderwerp (bv kleine voorwerpen onder een lichttent) te schuiven, draaien enz, terwijl je tegelijkertijd de display kunt bekijken. Hoef je niet steeds op en neer te lopen achterom je statief om de nieuwe compo te checken. De prof zal zeggen; dat zie ik ook (en beter) op mijn laptop (gekoppelt met camera control) maar dat zijn weer extra investeringen (hard- en software) die niet iedere amateur wil uitgeven.
Als Canon dat 6 of 7 jaar geleden al kon lijkt het me stug dat Nikon anno 2009 niet in staat zou zijn om een degelijk opklap- en draaibaar display te produceren.....
Zou voor mij beslist een reden zijn geweest om een D300s aan te schaffen. In plaats daarvan gaat het een 2e D300 worden....(nee, geen D700 omdat ik de voordelen -vooral gratis mm- van DX niet wil/kan missen).
Videofunctie op een semi-pro Nikon FOTOcamera

Waar ik wel op hoopte.....een kantelbaar scherm.....
Ik heb het display van de P5000 -nog- niet gezien maar ik heb enkele jaren met een Canon G2 gewerkt en die had een ("hufterproof" degelijk) uitklap- en draaibaar display. Schermpje had iets groter mogen zijn, maar in die tijd was het een van de grootste. Heeft bij mij 5 jaar intensief gebruik onder vaak zeer camera-onvriendelijke omstandigheden overleeft zonder enig probleem.
In eerste instantie had ik zo iets van "wat moet ik daar nu mee" maar als je er eenmaal mee gewerkt hebt weet je pas wat je mist op andere camera's......
Opnamen bv over de hoofden van mensen heen met de camera hoog boven je hoofd; goed uitkaderen is geen enkel probleem omdat je het schermpje naar beneden kunt richten en dus perfect de compo kunt maken. Dat gaat een stuk beter dan "op goed geluk" (en een stukje ervaring) de camera maar ongeveer in de goede richting houden, x keer schieten, controleren, nog eens schieten, weer controleren enz.
Het zelfde gaat op voor shots zeer laag aan de grond. Geen moeizaam gekruip achter de camera om door de zoeker te kunnen kijken. Live-view op onze vaste schermpjes biedt in deze gevallen geen oplossing omdat de kijkhoek te groot wordt.
Zelfs in de amateurstudio heeft een omklapbaar display voordelen; de mogelijkheid om met je onderwerp (bv kleine voorwerpen onder een lichttent) te schuiven, draaien enz, terwijl je tegelijkertijd de display kunt bekijken. Hoef je niet steeds op en neer te lopen achterom je statief om de nieuwe compo te checken. De prof zal zeggen; dat zie ik ook (en beter) op mijn laptop (gekoppelt met camera control) maar dat zijn weer extra investeringen (hard- en software) die niet iedere amateur wil uitgeven.
Als Canon dat 6 of 7 jaar geleden al kon lijkt het me stug dat Nikon anno 2009 niet in staat zou zijn om een degelijk opklap- en draaibaar display te produceren.....
Zou voor mij beslist een reden zijn geweest om een D300s aan te schaffen. In plaats daarvan gaat het een 2e D300 worden....(nee, geen D700 omdat ik de voordelen -vooral gratis mm- van DX niet wil/kan missen).
No Guts No Glory!
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Hier de verschillen tussen 300 en 300s op een rijtje gezet door dpreview:
The D300S is a subtle upgrade from the D300; but aside from the obvious addition of video, there are a few other tweaks and additions:
* 720p HD video, including autofocus while recording
* SD card slot in addition to existing CF slot
* Faster continuous shooting (7fps, vs. 6fps)
* Socket for external microphone
* Live View and Info buttons
* Discrete 'OK' button in multi controller
* Interactive settings display screen
* Auto and Extra High Active D-Lighting options
* Quiet drive mode
* Virtual horizon
Inderdaad een kleine upgrade en vandaar 300s en niet 400. Dit geeft ook aan hoe goed de D300 nog is denk ik dan maar als D300 bezitter
of in de woorden van dpreview (dat van die prijs klopt niet helemaal...):
The Nikon D300 made quite an impact when it was first launched - enough to prompt us to conclude: 'There's simply no better semi-professional digital SLR on the market.' And, in many respects, it is still the camera to beat in that class - nearly two years later and it is still able to command essentially the same price as at launch (though the strong Yen has pushed all prices up). And this success appears to have left Nikon unsure how to improve on its APS-C flagship.
De Quiet drive mode vind ik de meest interessante feature - de D300 kan behoorlijk wat kabaal maken - en werkt blijkbaar met een betere demping van de terugklappende spiegel (zal dus ook wel trager worden in die mode). Van de global website (nikon.com):
Quiet Shutter-release mode for nonintrusive shooting
One more advancement over the D300 is that by selecting "Q" on the release mode dial, photographers can opt to substantially reduce the sound of the camera's mirror-down during shooting. This is particularly useful when shooting in restrictive conditions such as when photographing wildlife.
@HH nikon, ik weet niet hoe vaak je in Live View werkt met je D300, maar het valt mij mee hoe goed het LCD-scherm nog af te lezen is onder extreme hoeken. Zo heb ik laatst een pianoconcert vastgelegd met de D300 hoog boven mijn hoofd, dit ging prima (natuurlijk is een uitklapbaar scherm nog flexibeler, maar je kunt al veel met Live View op de D300).
The D300S is a subtle upgrade from the D300; but aside from the obvious addition of video, there are a few other tweaks and additions:
* 720p HD video, including autofocus while recording
* SD card slot in addition to existing CF slot
* Faster continuous shooting (7fps, vs. 6fps)
* Socket for external microphone
* Live View and Info buttons
* Discrete 'OK' button in multi controller
* Interactive settings display screen
* Auto and Extra High Active D-Lighting options
* Quiet drive mode
* Virtual horizon
Inderdaad een kleine upgrade en vandaar 300s en niet 400. Dit geeft ook aan hoe goed de D300 nog is denk ik dan maar als D300 bezitter

The Nikon D300 made quite an impact when it was first launched - enough to prompt us to conclude: 'There's simply no better semi-professional digital SLR on the market.' And, in many respects, it is still the camera to beat in that class - nearly two years later and it is still able to command essentially the same price as at launch (though the strong Yen has pushed all prices up). And this success appears to have left Nikon unsure how to improve on its APS-C flagship.
De Quiet drive mode vind ik de meest interessante feature - de D300 kan behoorlijk wat kabaal maken - en werkt blijkbaar met een betere demping van de terugklappende spiegel (zal dus ook wel trager worden in die mode). Van de global website (nikon.com):
Quiet Shutter-release mode for nonintrusive shooting
One more advancement over the D300 is that by selecting "Q" on the release mode dial, photographers can opt to substantially reduce the sound of the camera's mirror-down during shooting. This is particularly useful when shooting in restrictive conditions such as when photographing wildlife.
@HH nikon, ik weet niet hoe vaak je in Live View werkt met je D300, maar het valt mij mee hoe goed het LCD-scherm nog af te lezen is onder extreme hoeken. Zo heb ik laatst een pianoconcert vastgelegd met de D300 hoog boven mijn hoofd, dit ging prima (natuurlijk is een uitklapbaar scherm nog flexibeler, maar je kunt al veel met Live View op de D300).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- wiggel
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
De D300 zal niet goedkoper worden maar gewoon verdwijnen, immers de D300s is de update van de D300. Was ook al zo bij oa de D70(s).
Gr.
Wim
Gr.
Wim
Leuk, persoonlijk vind ik filmen met een spiegelreflex onzin.
Maar.........opvolger.........nieuw....kun je een D300 nog beter maken dan?
Maar.........opvolger.........nieuw....kun je een D300 nog beter maken dan?

Misschien dat MM de laatste exemplaren D300 mag dumpen, maar dat denk ik niet.
Ik zie de toegevoegde waarde van alle toevoegingen op de D300s niet voor mezelf. Of is dit een vorm van cognitieve dissonantie?
Na(ast?) m'n D300, waar ik nog jaren van hoop te genieten, komt er een FX, misschien zelfs een dan afgeprijsde D700.
Ik zie de toegevoegde waarde van alle toevoegingen op de D300s niet voor mezelf. Of is dit een vorm van cognitieve dissonantie?
Na(ast?) m'n D300, waar ik nog jaren van hoop te genieten, komt er een FX, misschien zelfs een dan afgeprijsde D700.
Laatst gewijzigd door Myriad op do aug 20 2009 6:45 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Persoonlijk denk ik dat de bestaande voorraad echt niet tegen dumpprijzen weg gaat. De prijs van de D300S is immers hoger (bij introductie) terwijl er puur wat kleine functieverschillen zijn. De sensor is dezelfde en er zullen veel mensen graag nog de de goedkopere D300 willen kopen. Om die reden denk ik dat de prijzen van de D300S pas omlaag zullen gaan als de grootste voorraden pas verkocht zijn.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Mee eens. Een eerste indicatie van het prijsverschil tussen de D300 en D300s bij introductie is tenminste € 400,-. Zie bijvoorbeeld http://www.omnifoto.nl/product_list.php ... flex&c=&q=Veneboer schreef:Persoonlijk denk ik dat de bestaande voorraad echt niet tegen dumpprijzen weg gaat. De prijs van de D300S is immers hoger (bij introductie) terwijl er puur wat kleine functieverschillen zijn. De sensor is dezelfde en er zullen veel mensen graag nog de de goedkopere D300 willen kopen. Om die reden denk ik dat de prijzen van de D300S pas omlaag zullen gaan als de grootste voorraden pas verkocht zijn.
Jur
Kan me daar wel in vinden. Alle optimisten koesterde de hoop dat de D3 ook in prijs zou zakken. Echter niets is minder waar en ondanks de D700 die ook wat te bieden heeft ging de D3 fors omhoog.Veneboer schreef:Persoonlijk denk ik dat de bestaande voorraad echt niet tegen dumpprijzen weg gaat.
Ben echt niet van plan om mijn d300dertjes in de etalage te zetten voor een spotprijs. Ik vind het een fijn idee dat ik er nog 1 als back-up heb.
Wat betreft de bewegende beelden ga ik liever voor een sony of andere camera in het topsegment en niet zitten leuteren op een camera die niet voor dit doel specifiek is ontworpen. Persoonlijk vind ik het nergens op slaan deze toevoeging en Nikon degradeert een semi pro camera tot een amateur speeltje. Ze lopen wel erg achter Canon aan.
- selcuk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Filmen met de hoogste resulutie 1280*720 kan met een maximale duur van 5 minuten..
Jammer,het blijft een fototoestel
Zie op de microsite,schrik niet van de microfoon die erop zit.
http://imaging.nikon.com/products/imagi ... n/d-movie/
Jammer,het blijft een fototoestel

Zie op de microsite,schrik niet van de microfoon die erop zit.
http://imaging.nikon.com/products/imagi ... n/d-movie/
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik vraag met toch echt af of er fotografen zijn die op de "verbeteringen" van de D300s zitten te wachten. De D300 was al nauwelijks beter dan de D200 en de D300s gaat ook al geen betere plaatjes opleveren dan de D300. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat Nikon op DX-formaat al vanaf 2004 zo'n beetje stilstaat. Alleen de toeters en bellen zijn sinds die tijd vernieuwd, maar de motor nauwelijks. Toch knap dat ze dat met de juiste marketing kunnen verhullen. Maar misschien zou je ook wel moeten concluderen dat er op DX-formaat met de huidige technieken nog nauwelijks zaken te verbeteren zijn.
- terpie
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dat kunnen ze voor de D300 ook doen als ze willen middels een firmware upgrade.M.Oorthuis schreef:Ik vind ook die 72 thumbnails in je lcd wel fijn ipv de 9 in de D300.
Zie dat echter niet gebeuren. Zal marketing technisch wel niet slim zijn

Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ahum? Dat meen je toch niet serieus?johan1967 schreef:De D300 was al nauwelijks beter dan de D200 en de D300s gaat ook al geen betere plaatjes opleveren dan de D300.

Ahum ahum? In 2004 had Nikon duidelijk een achterstand op Canon. Inmiddels lopen ze al een tijdje voorop (het is eerder Canon dat stilstaat).johan1967 schreef:Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat Nikon op DX-formaat al vanaf 2004 zo'n beetje stilstaat. Alleen de toeters en bellen zijn sinds die tijd vernieuwd, maar de motor nauwelijks.
Hoeveel ervaring heb je met D300's (je hebt een D200 zie ik in je onderschrift)? Ik kan deze uitspraken namelijk niet echt rijmen met mijn ervaringen.