Dan doe je dat toch gewoon als laatste stap?ReneG schreef: Waar ik in Capture NX2 nog wel altijd een beetje mee worstel is batch-verwerking van verscherping. Eigenlijk wil ik eventuele verscherping helemaal op het eind doen bij elke foto. Maar nu is het zo dat ik in de praktijk op meer dan 50% van de foto's lichte verscherping toepas (hoogdoorlaat, dekkend, 1 px). Dus eigenlijk wil ik dat in batch doen.
Als je in 50 procent andere waardes gebruikt kun je die laatste waarde simpelweg veranderen.
Je kunt als laatste te kopiëren stap voor in batch ook TWEE verscherpsings-instructies meegeven waarvan er maar ÉÉN actief is aangevinkt. Is dat net niet de juiste keuze van die 50% andere setting, vink je die ene uit en de andere aan.
Dus de te gebruiken verscherpingsinstructies geef je al standaard mee, maar afhankelijk van de vinkjes is het wel of niet actief (of de een of de ander). Eventueel zet je er zelfs 3 gebruikelijke verscherpingsinstructies neer met net wat kleine variatie, kun je makkelijk switchen welke van de 3 dan het meest geschikt is.
EDIT (vergeten):
Het insluiten van meerdere instructies die je wel of niet inschakelt, werkt praktisch alleen lekker in je workflow als je bij "Voorkeuren" ---> "Algemeen" bij "Bewerkingslijst - Alle stappen actief houden (vereist een snelle processor) een vinkje plaatst.
Bedenk dat andere waarden voor verscherping ook op een heel andere manier veranderd kan worden. Je stelt bij één instructietool de verscherping net ietsje te krachtig in. Met simpel de dekking naar beneden te schuiven, wordt het effect van verscherping minder. Makkelijk interactief te zien op je scherm, wanneer het de juiste verscherping heeft.
Is het goed, laat je de slider van de dekking los. KLAAR.
Vele wegen die naar Rome leiden.