Tobias schreef:@leon
Het valt me op dat je vaak als een bok op een haverzak springt als er maar iets over de 24-70 ed. valt te vermelden in negatieve zin.
Ondanks dat er hele hordes tevreden mensen zijn die die lens gebruiken, is het ook algemeen bekend dat er relatief veel gebruikers WEL problemen met die lens hebben. Dat geef je zelf reeds aan met je opmerking dat er veel over geschreven wordt in combinatie met een D300. Uit vele fora en ook uit eigen waarneming op mijn D700 met een exemplaar van iemand die bij mij is geweest blijkt dat die lens een behoorlijke beeldveldwelving heeft (het exemplaar op mijn D700 bovendien nog andere mankementen). Dat is dus simpel gezegd een van de mogelijkheden die ook andere gebruikers van die lens kunnen tegenkomen. Gewoon een eigenschap van die lens. En waarom zou ik die kennis niet aan een gebruiker mede mogen delen als die waarschijnlijk tegen dezelfde eigenschap aanloopt, maar het nog niet kent?
Tobias schreef:
Waar je vooral in uitblinkt is om er dan ook nog eens je prime zeiss objectiefje tegenover te zetten
Ik heb geeneens Zeiss lenzen. Het gaat me ook helemaal niet om een prime. Ik haal er een voorbeeld bij omdat dat lensje
OOK beeldveldwelving heeft. Die plaats ik er
juist als voorbeeld bij om in een opname te laten zien hoe je die beeldveldwelving kunt herkennen, voor de mensen op dit forum die onbekend zijn met dit fenomeen.
Jij bent degene die dat negatief oppakt. Wellicht niet de andere lezers die de moeite nemen de informatie gewoon te lezen en de voorbeelden in de verwijzing te bekijken. Als je die moeite ook had genomen had je simpel de context gesnapt waar het om gaat. De TS kan er ook zijn info uithalen om eventueel een testje te doen in die richting, zodat hij het ook voor zijn eigen lens zou kunnen herkennen.
Tobias schreef:
Van mij mag je met allerlei technische praat alles over beargumenteren maar veelvoudig maak je een topic tot een onleesbare brei en voor je het weet staan we weer voor ik weet niet hoeveel pagina's theoretische praat.
Je bent absoluut niet verplicht om het te lezen.
Het aardige is dat het niet alleen theoretische praat is, maar dat die theorie aan de praktijk is gerelateerd en getoetst.
Tobias schreef:
Mijn motto is gebruik een objectief waar het voor is ontworpen.
Het zal je verbazen, maar precies dat is ook mijn motto. Alleen het is wel prettig voor gebruikers om te weten welke eigenschappen een objectief heeft, vooral de slechte, zodat je de beperkingen kent van je materiaal. Met die kennis weet je dus waar je die lens
niet voor moet inzetten. Die Voigtländer 58mm/1.4 van mij met eveneens een behoorlijke beeldveldwelving moet ik dus, net als die 24-70mm
niet gebruiken om daar repro's mee te maken. Zo zijn er nog wel een aantal eigenschappen, waarvan het handig is te weten wat je er wel en niet mee kunt doen.
Dat geldt voor die 24-70mm net zo als voor elke andere lens op de markt. Lenzen zijn namelijk altijd compromissen, is het niet in de ene eigenschap dan wel in de andere. Het ene voordeel, brengt een ander nadeel met zich mee, en andersom.