scherpte 24-70 op 50mm op korte afstand

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: scherpte 24-70 op 50mm op korte afstand

Bericht door Léon Obers » za aug 15 2009 7:21 pm

Tobias schreef:Tja deze discussie komt telkens terug en sommige duiken er dan het liefst op met de meest ingewikkelde verhalen. Meestal hebben ze nooit met de 24-70 gewerkt.

Nu ontgaat me waarom je met een 24-70 zoom -een ontwerp voor het reportage -werk- op 50cm afstand een A4 gaat fotograferen. Nu kan het zo zijn dat je dit doet om het objectief in te regelen..........

........Ik heb dat ding maar even uit de tas gehaald en op de D300 gezet. Immers daar komen de meeste verhalen vandaan dat deze combi problemen geeft....enz.
Sorry, maar ik vind je reactie eigenlijk wat overtrokken als antwoord voor iemand die net een nieuwe lens heeft, daar bepaalde onscherpte in de hoeken bij ontdekt en dan gewoon met een simpele vraag komt:
"Wordt dit herkend en is dit normaal voor een zoomlens ?"

Als er kennelijk veel verhalen met problemen met een D300 combi circuleren, en die discussie telkens terugkomt zoals je in je antwoord zelf aangeeft, lijkt mij dat die verhalen toch niet echt zomaar uit de lucht komen vallen, maar er ook werkelijk mensen zijn die er problemen mee hebben, of in ieder geval andere verwachtingen van die lens hebben dan de resultaten laten zien.
Mogen ze dat als zodanig ventileren, er vragen over stellen en er minder overtrokken antwoorden op krijgen?
Overigens is het probleem van de TS kennelijk niet zo groot, vanaf 2,5 meter heeft hij ook geen problemen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Shortie

Bericht door Shortie » za aug 15 2009 8:21 pm

Allen en Leon in het bijzonder bedankt voor jullie bijdrage. Ik heb de focustest gedaan middels de alom bekende focuschart. Om deze zeker in een hoek van 45 graden te plaatsen heb ik de kaart verlijmd op een snijplank en dmv 2 hoekbeugels exact op 45 graden gezet (met dank aan het Canon forum, waar zelfs een bouwtekeing te vinden is). Camera waterpas ervoor en whoala 45 graden. Geen last van front/backfocus. Ook de "batterij" test gedaan en ook hier spoton.

Ik Denk dat leon gelijk heeft en dat het beeldvullend fotograferen van een prijsbijlage uit een reisgids (je weet wel met van die enorm kleine lettertjes) op 50 cm afstand op de 50mm stand geen haalbare kaart is met deze lens door vertekening enz. Heb vandaag 2 nieuwe exemplaren in huis gehaald en allen exact hetzelfde resultaat. De 3e heb ik gehouden. Een ieder die zegt dat zo'n beelvullend A4-tje onder gegeven omstandigheden wel 100% scherp is over het hele plaatje daag ik hierbij uit een foto te plaatsen. Nogmaals het middengebied is 100% gestoken scherp. Ik zeg dat het niet kan. 1 lens kan er naast zitten maar 3 lenzen die exact hetzelfde sterk afwijkend zouden presteren, dat gaat er bij mij niet in.

Zoals gezegd de scherpte in normale foto's van allerdaagse onderwerpen spreken mij zeer aan. Ook de kleurweergave en het hele gevoel van de lens.

Weten jullie wat ik ga doen ..... fotograferen en plezier beleven aan m'n nieuwe combi !! :P

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za aug 15 2009 8:26 pm

emdeklerk schreef:Geen zoom die het wint van een 1,8/50mm op die afstand.
Beeldveldwelving, vertekening, randonscherpte.......
E.M. de Klerk
Dat blijkt toch een hardnekkig misverstand te zijn.

De 24-70/2.8 is scherper dan de 50/1.8 (beiden: grootste scherpte f4)
De vertekening is ongeveer gelijk (ergens tussen die van 40 en 70 mm zie test)
bron:
24-70: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
50: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1

Of en zo ja in welke zin, "die afstand" deze testresultaten beïnvloedt blijkt niet uit de testen.
Conclusie: De recent uitgebrachte "prozooms" (14-24 en 24-70) zijn beter dan de bestaande primes van Nikon in dat gebied.
Ik hoop dat dit weerlegd wordt als Nikon nu eindelijk eens zo vriendelijk wil zijn moderne 1.4 top-primes uit te brengen. Die zouden inderdaad dan wel weer beter kunnen zijn dan de genoemde zooms.

Shorty, veel plezier met je objectief!

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » za aug 15 2009 8:31 pm

Luitjes, ik heb dit objectief ook standaard op mijn D700 zitten en als ik de resultaten wil bekijken dan moet ik mijn leesbril opzetten. M.a.w. gewoon een geweldig objectief, ik ken geen betere............ :lol:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Shortie

Bericht door Shortie » za aug 15 2009 8:42 pm

Tja ik heb er maar een flatbedscanner bij aangeschaft om foto's te maken van A4-tje tekst met kleine lettertjes ;)

En o Ja ook nog een MP-3 spelertje om naar geluidjes te kunnen luisteren :lol:

Whoahahaha een beetje zelfspot kan geen kwaad

Tobias

Bericht door Tobias » za aug 15 2009 9:03 pm

@leon
Het valt me op dat je vaak als een bok op een haverzak springt als er maar iets over de 24-70 ed. valt te vermelden in negatieve zin.

Waar je vooral in uitblinkt is om er dan ook nog eens je prime zeiss objectiefje tegenover te zetten en daarmee voor de zoveelste maal een open deur intrapt. Een prime versus zoom is zo'n ouwe koek. Al zijn de verschillen soms marginaal.

Van mij mag je met allerlei technische praat alles over beargumenteren maar veelvoudig maak je een topic tot een onleesbare brei en voor je het weet staan we weer voor ik weet niet hoeveel pagina's theoretische praat.

Mijn motto is gebruik een objectief waar het voor is ontworpen.

Overigens spreken de geplaatste opnames voor zich.

Tobias

Bericht door Tobias » za aug 15 2009 9:07 pm

Shortie schreef: Weten jullie wat ik ga doen ..... fotograferen en plezier beleven aan m'n nieuwe combi !! :P
Heel verstandig en veel plezier met je aanwinst. :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 16 2009 1:31 am

Tobias schreef:@leon
Het valt me op dat je vaak als een bok op een haverzak springt als er maar iets over de 24-70 ed. valt te vermelden in negatieve zin.
Ondanks dat er hele hordes tevreden mensen zijn die die lens gebruiken, is het ook algemeen bekend dat er relatief veel gebruikers WEL problemen met die lens hebben. Dat geef je zelf reeds aan met je opmerking dat er veel over geschreven wordt in combinatie met een D300. Uit vele fora en ook uit eigen waarneming op mijn D700 met een exemplaar van iemand die bij mij is geweest blijkt dat die lens een behoorlijke beeldveldwelving heeft (het exemplaar op mijn D700 bovendien nog andere mankementen). Dat is dus simpel gezegd een van de mogelijkheden die ook andere gebruikers van die lens kunnen tegenkomen. Gewoon een eigenschap van die lens. En waarom zou ik die kennis niet aan een gebruiker mede mogen delen als die waarschijnlijk tegen dezelfde eigenschap aanloopt, maar het nog niet kent?
Tobias schreef: Waar je vooral in uitblinkt is om er dan ook nog eens je prime zeiss objectiefje tegenover te zetten
Ik heb geeneens Zeiss lenzen. Het gaat me ook helemaal niet om een prime. Ik haal er een voorbeeld bij omdat dat lensje OOK beeldveldwelving heeft. Die plaats ik er juist als voorbeeld bij om in een opname te laten zien hoe je die beeldveldwelving kunt herkennen, voor de mensen op dit forum die onbekend zijn met dit fenomeen.

Jij bent degene die dat negatief oppakt. Wellicht niet de andere lezers die de moeite nemen de informatie gewoon te lezen en de voorbeelden in de verwijzing te bekijken. Als je die moeite ook had genomen had je simpel de context gesnapt waar het om gaat. De TS kan er ook zijn info uithalen om eventueel een testje te doen in die richting, zodat hij het ook voor zijn eigen lens zou kunnen herkennen.
Tobias schreef: Van mij mag je met allerlei technische praat alles over beargumenteren maar veelvoudig maak je een topic tot een onleesbare brei en voor je het weet staan we weer voor ik weet niet hoeveel pagina's theoretische praat.
Je bent absoluut niet verplicht om het te lezen.
Het aardige is dat het niet alleen theoretische praat is, maar dat die theorie aan de praktijk is gerelateerd en getoetst.
Tobias schreef: Mijn motto is gebruik een objectief waar het voor is ontworpen.
Het zal je verbazen, maar precies dat is ook mijn motto. Alleen het is wel prettig voor gebruikers om te weten welke eigenschappen een objectief heeft, vooral de slechte, zodat je de beperkingen kent van je materiaal. Met die kennis weet je dus waar je die lens niet voor moet inzetten. Die Voigtländer 58mm/1.4 van mij met eveneens een behoorlijke beeldveldwelving moet ik dus, net als die 24-70mm niet gebruiken om daar repro's mee te maken. Zo zijn er nog wel een aantal eigenschappen, waarvan het handig is te weten wat je er wel en niet mee kunt doen.
Dat geldt voor die 24-70mm net zo als voor elke andere lens op de markt. Lenzen zijn namelijk altijd compromissen, is het niet in de ene eigenschap dan wel in de andere. Het ene voordeel, brengt een ander nadeel met zich mee, en andersom.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tobias

Bericht door Tobias » zo aug 16 2009 11:27 am

Ach ik ben wellicht te naïef met de verwachting als je een objectief koopt in een dergelijk segment, je op de hoogte bent waar het objectief voor bedoeld is.
Je ook enigszins verdiept hebt in de eigenschappen van bepaalde bouw/ontwerpen en de daaraan gekoppelde eigenschappen en onhebbelijkheden.

@leon
Ik lees niet alles van je en vaak ga ik in de zap modus. Vind dat je soms zo drammerig overkomt met al je technisch knip en plak werk.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma aug 17 2009 1:25 am

Heren,

Paar berichtjes verwijderd.
Houd het aub kort en zakelijk en niet op de man spelen.

Roelof
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma aug 17 2009 8:56 pm

Tobias schreef:
@leon
Ik lees niet alles van je en vaak ga ik in de zap modus. Vind dat je soms zo drammerig overkomt met al je technisch knip en plak werk.
Ik vind de posts van Leon altijd heel informatief en helemaal niet drammerig of iets dergelijks. Zijn posts hebben me al regelmatig op het goede spoor gezet bij de aanschaf van een objectief. Blijkbaar is het voor sommigen echter te moeilijk om het allemaal te kunnen bevatten.

On topic:

Met flink diafragmeren zou je het probleem van de beeldveldwelving normaal gesproken toch teniet moeten kunnen doen?

Tobias

Bericht door Tobias » vr aug 21 2009 4:28 pm

johan1967 schreef:Blijkbaar is het voor sommigen echter te moeilijk om het allemaal te kunnen bevatten.

On topic:

Met flink diafragmeren zou je het probleem van de beeldveldwelving normaal gesproken toch teniet moeten kunnen doen?
Nee hoor niet moeilijk om te bevatten. Voor mij persoonlijk wat langdradig om alles wat via google te vinden is nog eens te herhalen en een topic uit te rekken tot meters tekst.
Prima dat het voor u informatief is. Gezien de reactie die u start met On topic en vervolgens over beeldwelving begint en afsluit met een ? kan het lezen van Leon zijn reacties geen kwaad.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » vr aug 21 2009 9:25 pm

Tobias schreef:Prima dat het voor u informatief is. Gezien de reactie die u start met On topic en vervolgens over beeldwelving begint en afsluit met een ? kan het lezen van Leon zijn reacties geen kwaad.
Je mag best jij zeggen hoor. Ik ben je vader niet en tutoyeren is op dit forum volstrekt normaal. :?

In plaats van een arrogant nietszeggend antwoord hier neer te zetten zou je ook op mijn vraag kunnen ingaan. Dan hebben we er tenslotte nog iets aan en het kost je nauwelijks meer moeite. Aangezien de topicstarter aangaf dat diafragmeren in dit geval niet hielp, is mijn vraag ook nog eens legitiem.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » vr aug 21 2009 10:12 pm

Chips en bier :D
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr aug 21 2009 10:16 pm

Mijn pils is op, een lekker koud wit wijntje dan maar.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”