D60 of D3000???

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: D60 of D3000???

Bericht door joepert » zo aug 16 2009 12:40 pm

Wat ik mis aan de D60 is (dus) een AF-motor, dan had ik tweedehands een aantal leuke objectieven kunnen aanschaffen voor weinig geld (en had ik objectieven van mijn vader beter kunnen gebruiken). Verder mis ik een top-lcd scherm waarop ik snel de instellingen kan zien (moet nu allemaal op het achterscherm). Wat meer AF-sensors zou ook niet slecht zijn (nu maar drie, wat op zich ook al prima gaat hoor). Maar voor het overige is het een prima camera die voor mij een heleboel dingen prima doet.

VR vind ik voor telebereik zeker meerwaarde hebben. Voor een 18-55 objectief maakt het niet heel veel uit volgens mij. Daarmee heb je toch minder snel last van bewegingsonscherpte.

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » zo aug 16 2009 8:50 pm

Hans, ik ben geen expert, heb wel in meerdere tests juist gelezen dat een CCD beter is dan een CMOS, maar ik heb er te weinig verstand van om er echt over te kunnen oordelen. Een zwaardere camera vind ik absoluut een nadeel, zeker als je geeen grote handen hebt. Ik denk dat over het algemeen lichtere cameras prettiger ervaren worden door veel vrouwen.
Het verschil tussen D60 en D3000 is de sensor, de D3000 heeft een cmos die toch minder last heeft van ruis bij een hogere iso waarde.

Ik heb zelf de D60 en nu de D90 erbij.
Na verloop van tijd kon ik merken dat mijn foto's met de D60 nooit de echte scherpte hadden als die van mijn man die de D300 heeft.

Dit blijkt nu achteraf de sensor geweest te zijn.
De D300 en de D90 hebben dezelfde sensor.

Het nadeel van de D60 vond ik dat ik geen scherpstelmotor in de body had, het menu erg beperkt is en de ruis die toch echt optreed bij een 800 iso, de D90 kan met gemak naar de iso 2000.
Tevens het aantal scherpstelpunten vond ik te weinig.
Vandaar de aanschaf van de D90.

Het gewicht is iets waar ik ook op moet letten, ik kan nu eenmaal niet te zwaar tillen, dus de max. is voor mij 1,5 kilo.
Toch ondervind ik geen problemen met de D90 en mijn objectieven.

Denk goed na voor je iets koopt en test hem uit in de winkel, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.

Wat de vraag VR aangaat, ik heb de Af-d 180mm F2,8 en die heeft geen VR. Toch maak ik hier prima foto's mee, VR is zeker niet zalig makend en het zal ook niet de eerste keer ziijn dat ik de VR van de 70-300 vergeet aan te zetten.

Groetjes Karin

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » zo aug 16 2009 9:00 pm

evdbosch schreef: Een zwaardere camera vind ik absoluut een nadeel, zeker als je geeen grote handen hebt. Ik denk dat over het algemeen lichtere cameras prettiger ervaren worden door veel vrouwen.

Ik ben ook een vrouw en ik vind juist de wat zwaardere camera fijner. Had voordat ik een Nikon had een Pentax en die was een stuk lichter, toen ik de D200 kocht vond ik dat een hele verbetering, daarna van mijn man de D3 gekregen en die gebruik ik nou het meest omdat ik hem heel fijn in de hand vind liggen.
En ik heb ook geen grote handen.

Als ik jou was zou ik in ieder geval voor de D90 gaan.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Haket
Clublid
Clublid

Bericht door Haket » zo aug 16 2009 9:02 pm

Hallo Eveline,
Als de D90 te duur is en je toch je objectieven wilt blijven gebruiken is er ook nog de D80.
Het verschil tussen deze en de D60 is niet zoveel meer dan dat de D80 een scherpstel moter in de body heeft.
Je kan er uiteraard wel een aantal noemen maar die wegen mijns inziens niet op tegen het volledig gebruik van je objectieven.
Veel wijsheid toegewenst,

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo aug 16 2009 9:09 pm

Hans,
De D80 is de voorloper van de D90 en is niet meer algemeen leverbaar.
De D90 werd een jaar geleden geintroduceerd.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo aug 16 2009 9:11 pm

Daardoor juist (jong) tweedehands volop verkrijgbaar.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

D5000

Bericht door D5000 » vr aug 21 2009 12:31 pm

Misschien mag ik het niet zeggen, maar de vraag is :
D60 of D3000???

Natuurlijk is een D90 veel mooier.
Een Porsche is ook veel mooier dan een lelijk eendje.
Er wordt duidelijk aangegeven dat er een bepaalt budget beschikbaar is.
Maar ja , de D5000 is wel beschilbaar hoor :D
Maar ook die is boven budget.
Het enige voordeel is het schermpje en het aantal instelpunten, en die is een stuk goedkoper dan de D90.

evdbosch

Bericht door evdbosch » zo aug 30 2009 10:08 am

hallo allemaal

Nog heel erg bedankt voor de reacties, ik ben sinds gister de troltse eigenaar van de Nikon D3000, die was eindelijk beschikbaar. Ik heb er een 18-105 Nikon VR ED DX lens bij gekocht, een B&W filter en een Scandisk SDHC 8GB Ultra. Ik was voor onder de 700 euris klaar. Ik heb nog 2 goede tips meegekregen van de winkel, wat ook handig was en ga er komende 3 weken in Mexico, Guatemala, Honduras en Belize mee aan de slag! :)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo aug 30 2009 10:11 am

evdbosch schreef:.... Ik heb nog 2 goede tips meegekregen van de winkel, wat ook handig was ....
Vertel....

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma aug 31 2009 1:11 pm

Goede reis, hopelijk krijg je er geen spijt van dat je pas zo kort voor vertrek een nieuwe camera hebt gekocht. Vergeet niet je handboek en de camera met vers opgeladen batterij in je handbagage mee te nemen zodat je in het vliegtuig nog kunt pielen ermee om eraan te wennen. Een reservebatterij is overigens ook geen overbodige luxe als je echt de hele dag loopt te fotograferen én nog veel in menu's zit te klooien.

evdbosch

Bericht door evdbosch » ma aug 31 2009 1:26 pm

Joepert, er zit een nieuw type accu bij, 9A, schijnt nog beter te zijn en moet makkelijk 1 dag volhouden

Tips:
1. Als je camera tijdje niet gebruikt, dan accu eruit halen (dit wist ik al) en deze VOL opgeladen wegleggen
2. Als je SDHC-kaartje leeggetrokken hebt, hem IN de camera weer even formatteren, dit ook als je kaartje ergens anders voor gebruikt hebt, dan loop je minste risico op vastlopen kaartje

mikemix

Bericht door mikemix » ma aug 31 2009 1:55 pm

evdbosch schreef: Daarnaast kan ik nog een aantal; redenen aanvoeren waarom ik de D90 niet zou willen hebben (zoals dat hij een beeldsensor CMOS heeeft ipv CCD en hij ruim 140 gram zwaarder is).
Misschien off topic, maar bezwaar aantekenen wbt 140 gram meer gewicht...... :?:
Anderhalf ons worst is toch ook zo op?

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma aug 31 2009 2:05 pm

evdbosch schreef:Tips:
1. Als je camera tijdje niet gebruikt, dan accu eruit halen (dit wist ik al) en deze VOL opgeladen wegleggen
Altijd leuk die tips. Ik kreeg te horen dat je hem best jusit een stuk ontladen weg moet leggen.

Ik fotografeer overigens te vaak om deze tip bruikbaar te vinden :D

Haket
Clublid
Clublid

Bericht door Haket » wo sep 16 2009 1:27 am

Eveline, heel veel plezier gewenst met je nieuwe set!

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”