Went dat, wisselen van AF naar M?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
GdP

Re: Went dat, wisselen van AF naar M?

Bericht door GdP » zo sep 27 2009 10:54 pm

Nooit! Gewoon op AF laten staan.

Kies gewoon een punt waar je op scherp wil stellen, en vergrendel dan je AF.
Laatst gewijzigd door GdP op ma sep 28 2009 8:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo sep 27 2009 11:59 pm

A.Translator schreef:
joepert schreef:Omdat een D60 geen scherpstelmotor in de body heeft [...heel goede uitleg]
Dus als vuistregel kun je wel zeggen: Niet-AF is Ai(s) en geeft geen belichtingsmeting op D60 (en D40(x), D3000, D5000).
Dank voor je geweldig heldere uitleg! Je hebt me waarschijnlijk voor een miskoop behoed.
Ik ben bereid de scherpstelling handmatig te doen, maar niet de lichtmeting. Ik heb de ervaring niet om snel redelijk goed te gokken en dat gemier met een lichtmeter, nee, daar begin ik niet meer aan. Dus dank, joepert.
Uiteraard graag gedaan :D . Zoals Léon al aangeeft is het op zich niet vreselijk moeilijk, maar niet helemaal ideaal. Welk objectief had je trouwens willen kopen?
Als je nu een AF-objectief koopt, heb je wel lichtmeting en je kan, als je ooit zou opwaarderen naar een andere body die wel een AF-motor heeft, het objectief gewoon optimaal gebruiken.
Maar die AF-S 35mm lijkt me ook echt prima. Ik heb zelf de Sigma 30mm HSM (HSM is de Sigma term voor objectieven met ingebouwde scherpstelmotor, een HSM-objectief is dus zeg maar AF-S van Sigma) en die gebruik ik best vaak. Is wel een stuk duurder dan de Nikon (toen ik 'm kocht bestond de Nikon nog niet), dus daarom beveel ik de AF-S 35mm aan.

@GdP: ik denk dat je de vraag niet goed hebt gelezen. TS bedoelt wisselen tussen AF en MF objectieven.

A.Translator

Bericht door A.Translator » ma sep 28 2009 8:52 am

@Joepert, ik had nog geen objectief in gedachten, ben me nog aan het oriënteren en nu dat overschakelen van handmatig naar automatisch scherpstellen geen punt lijkt te zijn, zijn er meer mogelijkheden.

Een 35mm lijkt me voor mij niet geschikt: ik fotografeer veel landschappen. Maar ook vaak details of "mensen" en dan is 200 mm weer lekker. Een 17-200 mm zou ideaal zijn, maar dan kan ik die kitlens wel weggooien en dat vind ik eigenlijk zonde. (Ik vond trouwens toen ik de camera kocht, nog maar twee maanden geleden, dat ik eerst maar eens een jaartje met de kitlens moest rondlopen omdat andere lenzen niet opeens voor betere foto's gaan zorgen, maar ik word toch wat hebberig als ik zo eens op dit forum rondneus.)

@Léon, dat LCD-schermpje gebruik ik nooit. Ik fotografeer bijna altijd buiten, vaak in fel zonlicht en zie dan onvoldoende op zo'n schermpje. Ik heb korte tijd zo'n "hybride" gehad met een kantelbaar schermpje - dat bleef altijd dichtgeklapt. Ik had er speciaal op gelet dat er een zoekertje op zat, want dat is tot mijn verbazing helemaal niet altijd het geval meer, maar dat zoekertje bleek in de praktijk voor mij onbruikbaar, vandaar eindelijk de overstap naar een SLR. Dat daar tegenwoordig vaak een LCD-schermpje op zit, neem ik dan maar voor lief. Als de zoeker maar goed is!

Iedereen bedankt voor zijn reactie!

A.Translator

Bericht door A.Translator » ma sep 28 2009 9:56 am

GdP schreef:Nooit! Gewoon op AF laten staan.

Kies gewoon een punt waar je op scherp wil stellen, en vergrendel dan je AF.
Sorry, mijn fout. Dat krijg je met die cryptische titels...
Ik bedoelde wisselen tussen verschillende objectieven, met en zonder automatisch scherpstellen.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » ma sep 28 2009 10:50 am

A.Translator schreef: Een 17-200 mm zou ideaal zijn, maar dan kan ik die kitlens wel weggooien en dat vind ik eigenlijk zonde.
een 17-200 heb je volgens mij niet in een lichtsterke variant, en optisch gezien is dit ook een categorie die het minst goed is ;-)

het klinkt allemaal leuk en aardig, dat handmatig scherpstellen maar dat gaat je na 3 fotosessies erg tegenvallen (gok ik). Als je na een paar maanden je kitlens al zat bent vraag ik me af of je anders denkt over een nog onhandiger mogelijkheid. Aan de andere kant, bevalt het niet, dan is marktplaats je beste vriend en kost het je waarschijnlijk niks.

ajuus
emiel

A.Translator

Bericht door A.Translator » ma sep 28 2009 12:37 pm

emiel schreef:
A.Translator schreef: Een 17-200 mm zou ideaal zijn, maar dan kan ik die kitlens wel weggooien en dat vind ik eigenlijk zonde.
een 17-200 heb je volgens mij niet in een lichtsterke variant, en optisch gezien is dit ook een categorie die het minst goed is ;-)
Ok, ik dacht alleen aan de handigheid van zo'n groot bereik, maar je hebt gelijk, ik wil grotere lichtsterkte, dus ik zal wat bereik moeten inleveren. De Tamron f2.8 17-50mm waarover ik op dit forum zo veel goeds lees staat hoog op de lijst op het ogenblik, maar dan gaat de kitlens weg.
emiel schreef: het klinkt allemaal leuk en aardig, dat handmatig scherpstellen maar dat gaat je na 3 fotosessies erg tegenvallen (gok ik). Als je na een paar maanden je kitlens al zat bent vraag ik me af of je anders denkt over een nog onhandiger mogelijkheid.
Ik denk niet dat het me zal tegenvallen, tenslotte heb ik enkele tientallen jaren lang met de hand scherpgesteld ;-) Het ging me om mogelijke irritatie bij het wisselen van objectief met naar een zonder AF. Ik ben die kitlens ook niet zat, hoor. Ik ben gewoon hebberig.
emiel schreef:Aan de andere kant, bevalt het niet, dan is marktplaats je beste vriend en kost het je waarschijnlijk niks.
Ik durf niet op marktplaats...

yoyo

Bericht door yoyo » ma sep 28 2009 12:40 pm

A.Translator schreef:Ik durf niet op marktplaats...
Pas maar op. Mensen bijten..! :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 28 2009 1:00 pm

A.Translator schreef:De Tamron f2.8 17-50mm waarover ik op dit forum zo veel goeds lees staat hoog op de lijst op het ogenblik, maar dan gaat de kitlens weg.
Wat denk je daar nog voor te krijgen? Het aanbod van dat soort objectieven is zo groot, dat de prijzen erg laag zijn... Je kan dat ding net zo goed erbij houden voor het geval dat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma sep 28 2009 1:02 pm

A.Translator schreef: Ik ben gewoon hebberig.

Ha, NAS!!! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma sep 28 2009 1:25 pm

A.Translator schreef:Ik ben gewoon hebberig.
wat is dan je probleem? Dan is het simpel: de 14-24/2.8 en de 24-70/2.8 :mryellow:

A.Translator schreef:
emiel schreef:Aan de andere kant, bevalt het niet, dan is marktplaats je beste vriend en kost het je waarschijnlijk niks.
Ik durf niet op marktplaats...
stom van me, had ik kunnen weten in een MF/AF discussie. In jouw geval de kleedjesmarkt op koninginnendag ;-)

ajuus
emiel

A.Translator

Bericht door A.Translator » ma sep 28 2009 2:01 pm

Patrick schreef:
A.Translator schreef:De Tamron f2.8 17-50mm waarover ik op dit forum zo veel goeds lees staat hoog op de lijst op het ogenblik, maar dan gaat de kitlens weg.
Wat denk je daar nog voor te krijgen? Het aanbod van dat soort objectieven is zo groot, dat de prijzen erg laag zijn... Je kan dat ding net zo goed erbij houden voor het geval dat.
Ik zei niet dat ik hem zou verkopen. Ik durf immers niet op marktplaats...
@Cees, NAS ja. Een van de eerste afkortingen die ik op dit forum geleerd heb ;-)
@emiel, "stom van me, had ik kunnen weten in een MF/AF discussie". Verklaar je nader!

Overigens is dit draadje voor mij een beetje te snel de richting opgegaan van welke lens ik dan wel zou willen, terwijl ik me alleen nog maar aan het oriënteren ben. Voordat ik een keuze maak, moet me eerst een paar dingen duidelijk zijn, en één van mijn vragen was: zou dat wennen, steeds wisselen van handmatig naar auto?

yoyo

Bericht door yoyo » ma sep 28 2009 2:12 pm

Koop dan gewoon AF-S objectieven... Kun je beide zonder dat je knopjes om hoeft te zetten.

iJoost

Bericht door iJoost » ma sep 28 2009 2:41 pm

A.Translator schreef:... en één van mijn vragen was: zou dat wennen, steeds wisselen van handmatig naar auto?
Wat ik al zei, het gaat bijna zonder nadenken. Onscherp? Dan grijp je vrij natuurlijk naar de scherpstelring.

Het is wel handig om lichtsterke objectieven te hebben zodat je het vlak van de scherpte gemakkelijker kunt zien. En misschien wil je zelfs wel een ander matglas voor het doel. Zelf hou ik niet zo van instelwiggen en microprisma's omdat ze wat mij betreft storend in het beeld zitten. Maar veel mensen vinden ze prettig.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma sep 28 2009 3:07 pm

A.Translator schreef: @emiel, "stom van me, had ik kunnen weten in een MF/AF discussie". Verklaar je nader!
wat manual focus is tov auto focus is de kleedjesmarkt tov marktplaats?

let vooral ook op de smileys...

ajuus
emiel

A.Translator

Bericht door A.Translator » ma sep 28 2009 3:31 pm

emiel schreef:
A.Translator schreef: @emiel, "stom van me, had ik kunnen weten in een MF/AF discussie". Verklaar je nader!
wat manual focus is tov auto focus is de kleedjesmarkt tov marktplaats?
let vooral ook op de smileys...
Ik was niet beledigd, hoor, ik snapte gewoon niet wat je bedoelde.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”