Wie gebruikt welke software

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
pbreev

Re: Wie gebruikt welke software

Bericht door pbreev » za nov 07 2009 9:39 pm

Lightroom 2.5 :!:

Groet Patrick

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za nov 07 2009 10:59 pm

Capture NX2,
Photoshop cs4+nik soft filters,
voornamelijk,verder speel/bekijk of experimenteer ik graag met andere softwarwe(gimp,paint.net, lightroom etc).

Grts
Bijna leeg hier....

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo nov 08 2009 3:58 pm

We gebruiken dus (en dat was te verwachten) allemaal andere combinaties.
Iedereen gebruikt combnaties, dat valt me op.

Komt dat doordat niemand (evenals ik) zijn kaarten op 1 prgm durft te zetten? Of zijn de diverse prgms dusdanig annvullend op elkaar dat je "wel _moet_"?

Ikzelf gebruik LR voor zijn catalogiseermogelijkheden, in mindere mate voor de bewerkingsmogelijkheden, ik moet daar inderdaad toch een wat aan en mee gaan doen.
Ik gebruik DxO om een volgende reden:
Heb ooit een cursus van (Odell meen ik) vwb CNX gekocht. Hij komt met voorbeelden waarvan bv de witbalans niet goed is. Sorry, ik ZIE dat totaal niet.
Ik volg wel netjes de uitvoeringen in CNX. Vervolgens geef ik dezelfde foto aan DxO die er na luttelle seconden met een minstens net zo goed resultaat uitkomt (weliswaar in zijn eigen vreemde tiff-format).
PSE: ik heb het idee (nadat het mijn eerste prgm was) dat ik er nog steeds iets mee kan. Ik denk eigelijk dat dat ook wel degelijk zo is. PhotoShop is me veel te prijzig en ik heb een hekel aan illegale copiën.

Als je Nikon schiet, MOET je mi CNX2 gebruiken, ik vind dat echter het meest onmogelijke prgm waar ik ooit mee heb proberen te werken..

Lijkt mij: LightRoom3 met de NIK-bundle als plug-in.

Andere suggesties?
Willem.

Dryade

Bericht door Dryade » zo nov 08 2009 8:21 pm

He Willem

Bedankt voor de uitgebreide tekst en uitleg. Ik zelf gebruiktte altijd capture 4.2 en Photoshop 7. Maar sinds ik vista heb loopt dit bij mij allemaal niet zo lekker. Nu ik ben overgestapt naar de D 700 moet ik ook overgaan naar CNX2. Ik vind dat je dat progamma bij de camera zou moeten krijgen.
Maar dat is niet zo.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo nov 08 2009 11:38 pm

Als je dergelijke dure software bij je camera wil krijgen, kost de camera gewoon meer. Niks voor niks. Als je een tweede camera koopt, moet je weer betalen voor de software die je al hebt.

Ik vraag me nog een ding af: Ik lees bij sommigen: RAW-bewerking in Capture NX en dan naar PS. PS kan volgens mij de bewerkingen die je in capture hebt gedaan helemaal niet lezen. In welke bestandindeling sla je 'm dan in capture op? TIFF?

yoyo

Bericht door yoyo » zo nov 08 2009 11:59 pm

joepert schreef:In welke bestandindeling sla je 'm dan in capture op? TIFF?
Ja.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma nov 09 2009 10:42 am

idem
Bijna leeg hier....

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma nov 09 2009 5:18 pm

joepert schreef:Als je dergelijke dure software bij je camera wil krijgen, kost de camera gewoon meer. Niks voor niks. Als je een tweede camera koopt, moet je weer betalen voor de software die je al hebt.

Klopt gedeeltelijk natuurlijk. Als er bij alle cameras's geleverd wordt is de prijs ook lager.
Ik vond het enizins acceptabel dat ik CNX2 moest kopen, maar ik was zeer gebelgd (hé lekker woord :[)
Waar ik grote moeite mee had is dat ik na aanschaf van de WT-4 (Wifi connect camera/comp) het prgm CCN2 alsnog moest aanschaffen om het ding te kunnen gebruiken.
joepert schreef: Ik vraag me nog een ding af: Ik lees bij sommigen: RAW-bewerking in Capture NX en dan naar PS. PS kan volgens mij de bewerkingen die je in capture hebt gedaan helemaal niet lezen. In welke bestandindeling sla je 'm dan in capture op? TIFF?
TIFF is mi inderdaad de beste bestandsindeling. Kost wat Mb's, maar dan heb je ook wat.
Willem.

yoyo

Bericht door yoyo » ma nov 09 2009 7:25 pm

wblink schreef:Waar ik grote moeite mee had is dat ik na aanschaf van de WT-4 (Wifi connect camera/comp) het prgm CCN2 alsnog moest aanschaffen om het ding te kunnen gebruiken.
Waarom kun je een WT-4 niet gebruiken zonder NCCP..?
Een WT is een Wireless Transmitters. Een Draadloze Zenders. En dat doet ie zonder NCCP ook...
Dat je met NCCP nog meer kan is een heel ander verhaal. Dat geldt ook voor NCNX.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma nov 09 2009 8:49 pm

yoyo schreef:
wblink schreef:Waar ik grote moeite mee had is dat ik na aanschaf van de WT-4 (Wifi connect camera/comp) het prgm CCN2 alsnog moest aanschaffen om het ding te kunnen gebruiken.
Waarom kun je een WT-4 niet gebruiken zonder NCCP..?
Een WT is een Wireless Transmitters. Een Draadloze Zenders. En dat doet ie zonder NCCP ook...
Dat je met NCCP nog meer kan is een heel ander verhaal. Dat geldt ook voor NCNX.
Ook voor wt-4 zal gelden dat mensen misschien meerdere apparaten kopen terwijl ze de software maar een keer nodig hebben.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di nov 10 2009 5:05 pm

yoyo schreef:[Waarom kun je een WT-4 niet gebruiken zonder NCCP..?
Een WT4 aanschaffen om alleen draadloos je foto's op een comp te kunnen zetten lijkt mij weg gegooid geld. of minstens TE VEEL geld.
Willem.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di nov 10 2009 6:55 pm

Je kan ook andere goedkoper apps gebruiken zoals tone-up (€15 geloof ik) of deze, weet niet of je de 'pro' versie nodig hebt: http://www.fastpictureviewer.com/faq/#tethered

yoyo

Bericht door yoyo » di nov 10 2009 8:10 pm

wblink schreef:
yoyo schreef:[Waarom kun je een WT-4 niet gebruiken zonder NCCP..?
Een WT4 aanschaffen om alleen draadloos je foto's op een comp te kunnen zetten lijkt mij weg gegooid geld. of minstens TE VEEL geld.
De eerste WT kon alleen maar via FTP uploaden. Mannetje met camera in het stadion, fotootje click... fotootje gaat draadloos naar mannetje met notebook op de perstribune... fotootje croppen en bewerken... even zenden via e-mail naar de redactie en je hebt het nieuws als eerste. Is goud waard...

En met een Nikon ML-3 kit kun je ook remote werken. De WT stuurt dan de foto's naar je positie.

Niwreg
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Niwreg » wo nov 11 2009 2:04 pm

Ik gebruik hier Aperture 2 en soms CS3.

Gerwin
Wil graag een hoop, maar doe te weinig.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo nov 11 2009 2:38 pm

ACDSee 10 voor snel bekijken en een aantal batch-bewerkingen
CS4 voor RAW-conversie en het serieuzere werk.

Met deze combi ben ik vertrouwd en tevreden. Soms laat ik me verleiden om naar andere programma's te kijken: Lightroom, Capture, etc maar dan zinkt de moed me in de schoenen en voel ik me oud.
Ik heb er de kracht niet voor...
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”