Dining with the Stars (+ Update 2)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
flitslicht

Re: Dining with the Stars

Bericht door flitslicht » zo nov 08 2009 7:00 pm

ALE schreef:Ik ga Robert Kranenborg eens onder handen nemen
Als dit een computerexpert is, kijk dan eens naar dit draadje. Hier heb ik een PC-tje bij elkaar geklikt en een link naar een monitor geplaatst. Met name die monitor lijkt me een goede prijs/prestatie verhouding te hebben en zo'n pc-tje, daar draait iemand die er wat van weet zijn hand niet voor om. Ik denk dat je met een notebook vaak niet genoeg calibratiemogelijkheden hebt. Als je een bepaald niveau met fotograferen bereikt worden die laatste dure stapjes steeds belangrijker.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=21737

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Dining with the Stars (+ Update)

Bericht door Jolanda » zo nov 08 2009 7:10 pm

Hoi ALE,

allereerst leuk dat je hierbij aanwezig mocht en kon zijn en dat je mocht fotograferen. Lijkt mij geweldig!
Koken is een andere hobby van mij, maar helaas komt daar op het moment niet veel van (dat krijg je met een 3-jarige in huis).
Het kijken naar andere koks, kookprogramma's, foto's op het web, recepten zoeken etc. vind ik dan nu ook des te leuker.

Vind de serie in zijn geheel leuk en mooi om te bekijken en ik haal er jouw wijze van bewerken op de één of andere manier toch wel tussenuit. Mij valt wel op dat de foto's wat (té?) rood ogen, maar dat heb ik eigenlijk altijd wel een beetje bij jouw foto's: misschien is dat wel een uniek kenmerk bij jou. Ook ik moet daarbij eerlijk zeggen dat ik naar een goedkoop HP schermpje zit te kijken en ook nog ongecallibreerd... Maar aan de andere kant is dat ook het schermpje waarmee ik mijn eigen foto's bewerk en bekijk.

Hoe je nog kunt verbeteren? Geen flauw idee, jij bent mij ver voor met de kennis van de flitstechnieken. Zou het ook nog wel fijn vinden om wat foto's van gerechtjes te zien.

Kleine opmerkingen:
foto 2: volgens mij hellen de glazen ietwat naar rechts toe.
Foto 3: hier valt mij het rode van de Chef vooral in zijn gezicht op.
Foto 4: had ik ook graag de personen links helemaal scherp gezien.

Cheers!
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » zo nov 08 2009 8:24 pm

Puike serie Arhtur, "smaakt" naar veel meer. :D
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo nov 08 2009 10:12 pm

Over flitstechniek kan ik hier niets toevoegen. Respect voor jouw vakmanschap, de positieve feedback die ik hier lees en vervolgens weer jouw open leergierigheid. Het siert de meester !
Mijn reactie: foto twee is een van mijn favorieten. Een mooi shot (standpunt) van een glazenopstelling met een persoon die (daarmee) druk bezig is vaag op de achtergrond. Volgens mij wordt deze foto nog sterker als je die persoon helemaal (bewust) betrekt in de compositie. Van de eerste foto's vind ik soms de korrel nét iets te aanwezig en zou ik kiezen voor een lagere ISO.
Foto 12 en met name 14: supermooi belicht !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 08 2009 10:28 pm

@Ale
Een goede monitor is erg belangrijk met betrekking tot kleurbewerking. Het scherm van een notebook redt het meestal niet.

Verder heb je wel een prima insteek van het gebruiken van gel-filters voor de flitskop om de kleurkarakteristiek van de flits naar dat van het aanwezige licht te brengen. Om het corrigeren achteraf makkelijker te maken zou je er nog een handig mee te nemen X-Rite ColorChecker Passport bij kunnen nemen.
http://shop.colourconfidence.com/produc ... cl&xLang=3

Dat fotografeer je in de bewuste ruimte dan ervoor of erna van de gewone opnamen. Daarmee heb je allerlei referenties vastgelegd als insteek voor de "echte" opnamen onder die omstandigheden. In dat ColorChecker Passport zitten tevens net "verkeerde grijsvlakjes". Vlakjes die net wat koeler of warmer van toon zijn dan neutraal grijs, oplopend in bepaalde waarden van de afwijking met werkelijk neutraal. Op die wijze kun je je opnamen direct naar een iets koelere of warmere sfeer afregelen, wat wellicht meer overeenstemt met de werkelijke perceptie. Makkelijker dan dat jezelf de kleurwaarden moet gaan zoeken.

Product info: http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1257
Reviews:
1. http://www.outbackphoto.com/CONTENT_200 ... index.html
2. http://www.northlight-images.co.uk/revi ... ort_1.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo nov 08 2009 10:34 pm

Creme de la creme, zowel de serie als de lokatie :shock:
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » zo nov 08 2009 10:35 pm

Ale, je hebt er niks aan maar ik kan en wil alleen maar zeggen dat ik weer eens onder de indruk ben.
Als genoemd zulke omstandigheden en dan zulke resultaten... prachtig!
Vooral de tweede serie vind ik erg mooi, heel veel sfeer en tja foto 14 is voor mij de topper!
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo nov 08 2009 11:55 pm

Jolanda schreef:foto 2: volgens mij hellen de glazen ietwat naar rechts toe.
Foto 3: hier valt mij het rode van de Chef vooral in zijn gezicht op.
Foto 4: had ik ook graag de personen links helemaal scherp gezien.
Foto 2: wow goed gezien, stond 0,79 graden uit het lood. Heb hem gecorrigeerd.
Foto 3: klopt ook, ben daar mee bezig maar wil nog niet vlotte. die nabewerkingstechniek heb ik nog niet goed onder controle
Foto 4: Ook helemaal mee eens, manueel aan het belichten, even niet opletten en met iets anders bezig. Diafragma f/3.2 en dan gaan de heren toosten. Yep dat is vragen om een onscherpe foto. Eigen schuld, dikke bult.
Kleur rood, ja een afwijking. Continu en dat geldt (ik hoop eerder op gold) ook voor het contrast. Maar we komen weer een stapje dichterbij.
Léon Obers schreef:Om het corrigeren achteraf makkelijker te maken zou je er nog een handig mee te nemen X-Rite ColorChecker Passport bij kunnen nemen.
:oops: :oops: :oops: Ik heb de X-Rite ColorChecker Passport echter die lag toen in mijn auto.... :evil: :evil: Hoe stom kan je zijn want dat had de nabewerking een stuk eenvoudiger gemaakt. Vandaar dat ik gebruik heb gemaakt van mijn creditcard formaat grijskaart. Je hebt hier echt een goed punt, die X-Rite ColorChecker Passport is een aanrader voor iedereen !!!!

Marcel, D-90's, Frans65, Frankie, Kees en Ree, ook jullie bedankt voor de complimenten /feedback.

De foto die er volgens jullie als beste uitkwam heb ik nog verder bewerkt n.a.v.de hint van Léon.

14-2 Afbeelding

Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

AEL
Forumlid
Forumlid

Bericht door AEL » ma nov 09 2009 12:41 am

Maestro,

Had jij nu ook al een Spyder in gebruik? Ik heb het scherm van mijn notebook (zelfde stal) ermee gecalibreerd en vervolgens een serie testfoto's naar Profotonet gestuurd. Het resultaat is verbluffend.. Nu ik jouw serie bekijk lijkt het alsof foto 3 + 4 teveel verzadigd zijn, met name in het rode kanaal. We moeten de schermen deze weeks eens naast elkaar zetten, ben erg benieuwd!

Buiten dat: complimenten maar weer :-)

-AEL
D700 - AF-S 24-70 mm/F 2,8 G ED - AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 09 2009 11:09 am

Via PB heb ik Arthur aangeboden ook eens naar een bestand te kijken, om te zien of er wat meer uitgehaald kan worden:

Originele eerste bewerking aanvankelijk door Arthur (niet die hij hierboven nog heeft aangepast):
Afbeelding

Bewerking in Nikon Capture NX2. Gebruik makend van o.a. sturingspunten:
Afbeelding

OK, je kunt over kleine details nog discussiëren over contrast, helderheid, en mogelijk een iets andere interpretatie van kleur.
(Het is een moeilijke opname door de combinatie van koel buitenlicht en warm binnenlicht).
Dat zijn slechts persoonlijke interpretatieverschillen. Waar het om gaat is dat beeld tot een beter niveau opgetrokken kan worden.
Met name heb ik veel meer details over gelaten van de wat smoezelige donkere tonen, zodat je een meer vriendelijk licht hebt om aan tafel te zitten.
(Hoewel deze tafel daar nu niet echt voor bedoeld is).

Wat me direct opviel is dat de door Arthur gebruikte RAW-converter ---> CameraRaw (Adobe) veel van een viezig rood erin houdt.
Ik heb namelijk slechts erg weinig aan de witbalans gecorrigeerd in NX2. Direct valt die typische kleurtoon weg.
Nu moet ik er ook bij schrijven dat ik wel een ander camera "Picture Control" profiel heb gebruikt.
Arthur gebruikt op zijn D3 daar een "D2X Mode1" variant voor. Zelf heb ik dat i.v.m. het grote contrast dat op "Neutraal" gezet, waarbij ik nog D-Lightning gebruik en met een curve dan uiteindelijk het contrast dan toch weer ietsje krachtiger heb gemaakt.

Arthur zal hier denk ik nog wel op reageren als die vanavond thuis is. (Hij heeft het resultaat al wel vluchtig gezien).

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma nov 09 2009 11:42 am

leuke serie, maar heb je iets van een noise ninja o.i.d. gebruikt???
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma nov 09 2009 12:52 pm

Ook nog even zitten spelen met de bewerking van Léon (hopelijk is dit ok, anders haal ik hem natuurlijk weg). Het is puur effectbejag. en misschien een beetje over de top. Ik heb geprobeerd de aandacht zoveel mogelijk op de lamp en de tafel te krijgen.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 09 2009 1:04 pm

M.Oorthuis schreef:leuke serie, maar heb je iets van een noise ninja o.i.d. gebruikt???
De bestanden komen uit een D3 en hebben in basis eigenlijk weinig ruis-onderdrukking nodig.
Normaal zou je bij ISO 1600 mogelijk helemaal geen ruisonderdrukking nodig hebben. Maar bij toch een relatief grote mate van opheldering van de donkere partijen loopt de ruis daarin sterker op. Voor wat betreft mijn bewerking (hier 3 reacties terug) heb ik enkel de standaard mogelijkheden van Capture NX2 gebruikt, waarbij ik de intensiteit van de ruisonderdrukking op 4 heb gezet.
Bestanden terug geschaald voor web-formaat heb je die ruisonderdrukking eigenlijk helemaal niet nodig.
flitslicht schreef:Ook nog even zitten spelen met de bewerking van Léon (hopelijk is dit ok, anders haal ik hem natuurlijk weg). Het is puur effectbejag. en misschien een beetje over de top. Ik heb geprobeerd de aandacht zoveel mogelijk op de lamp en de tafel te krijgen.
Ha, dat is ook een aardige interpretatiemogelijkheid. In mijn versie heb ik juist het blauw van de buitenlucht met sturingspunten in saturatie getemperd, en de helderheid net wat meer gegeven. Dat is net de andere kant in. :)

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma nov 09 2009 1:30 pm

Ben zo langzamerhand wel benieuwd hoe de kleuren er in het ècht uitzagen ;)

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma nov 09 2009 1:35 pm

remoss schreef:Ben zo langzamerhand wel benieuwd hoe de kleuren er in het ècht uitzagen ;)
Binnen zo'n 3000K en buiten rond de 6500K vermoed ik.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”