Snow Leopard en Nikon software

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Snow Leopard en Nikon software

Bericht door Marten » do nov 19 2009 5:31 pm

aseesink schreef:Het is gewoon te gek voor woorden (vind ik zelf) dat er gewoon niks gecommuniceerd wordt.
Andre
Niet overal wordt er zo uitgebreid gepolderd.
Als ze iets klaar hebben wordt het op de site gezet. Dan ben je de eerste. Bugs als gevolg van onvoldoende testen wil je ook niet.
Ik vind de info van Nikon en de beantwoording van al die vragen méér dan voortreffelijk.
Dat Mac bezitters niet vooraan in de rij staan is jammer, maar dat komt nu eenmaal omdat de doelgroep kleiner is.
Het is wel het gevolg van een eigen keuze.

diskfac
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door diskfac » vr nov 20 2009 8:39 am

Marten schreef:
diskfac schreef:Dat is nog niks. Al mijn Epson, HP Designjet etc werken niet meer met Snow Leopard.
Wat ik niet snap is waarom die drivers zo verschillend zouden zijn dat plots niks meer werkt?
Kan je niet de verouderde driver gebruiken die destijds meegeleverd werd op cd?
Ik heb een oude geluidskaart. Windows 7 kon geen driver vinden. Ik had geen geluid.
Ik heb de cd die destijds bij het moederbord / kaart werd geleverd, geprobeerd en het spul werkte daarna gewoon. Maw nieuw OS en oude drivers werken soms prima samen.

En: werkt de bestaande Nikon software niet gewoon op SnowL? Is dat geprobeerd?
nee helaas niet bij Apple.
vrgr

Lode
D3S

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » vr nov 20 2009 8:44 am

wil schreef:
Marten schreef:Dus, Wil, heb je NX2.2.0 geprobeerd?
ja, ik werk nu noodgedwongen met 2.2.0 op de mac. :(

Begrijp niet waarom Nikon maanden nodig heeft voor een update.
hier is het standaard antwoord van Nikon
Onlangs heeft u persoonlijke assistentie aangevraagd bij ons online supportcenter. Hieronder vindt u een samenvatting van uw vraag en ons antwoord.
Nikon Europe Support 20/07/2009 | 02:54 NM
Geachte Heer,
Hartelijk dank voor uw reactie.

De Coolscan kwam uit in 2004 op dat moment was Panther (10.3) van Apple op de markt. Tiger (10.4) kwam iets later, namelijk in april 2005. Leopard kwam pas in october 2007, nadat de scanner al 3,5 jaar op de markt was. Helaas is tussentijds de ondersteuning van Nikon scanners gestopt en daarom is er geen compatibele versie van Nikon Scan voor Mac OS Leopard 10.5 uitgekomen. Wij raden u daarom aan om derde partij software zoals Silverfast van Lasersoft te gebruiken.

Erop vertrouwende u voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog verdere vragen hebben, kunt u de link klikken bovenaan de email en uw vraag bijwerken.

Met vriendelijke groeten,

Mieke
Nikon Europe Support
http://www.europe-nikon.com/support
wedden dat het antwoord is dat de D300 en de D700 al een jaar oud zijn en dat het hun probleem niet is omdat Mac-software hun niet meer interessert nu ze voor de RAW-plugins op Adobe kunnen rekenen?
Ik heb die Coolscan nieuw gekocht via de officiele kanalen medio 2008!
D3S

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » vr nov 20 2009 8:48 am

Marten schreef: Dat Mac bezitters niet vooraan in de rij staan is jammer, maar dat komt nu eenmaal omdat de doelgroep kleiner is.
Het is wel het gevolg van een eigen keuze.
Ik ken maar 1 persfotograaf die met Windows werkt namelijk Michiel Hendryckx (en op de redactie is het Mac) de rest allemaal Apple-gebruikers.
Stemt tot nadenken.
D3S

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 20 2009 9:12 am

diskfac schreef:Ik ken maar 1 persfotograaf die met Windows werkt namelijk Michiel Hendryckx (en op de redactie is het Mac) de rest allemaal Apple-gebruikers.Stemt tot nadenken.
Nadenken kan nooit kwaad inderdaad.
Appel zal ongetwijfeld een prima keuze zijn maar bij verandering van het besturingssysteem staan de gebruikers ervan nu eenmaal niet vooraan in de rij bij de leveranciers van software. Dat blijkt ook nu weer. Misschien dat dat ooit anders wordt, wie zal het zeggen.
Overigens heb ik wel eens het gevoel dat Appel gebruikers wel héél erg kritiekloos zijn t.a.v. hun merk.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » vr nov 20 2009 9:39 am

Marten schreef:
diskfac schreef:Ik ken maar 1 persfotograaf die met Windows werkt namelijk Michiel Hendryckx (en op de redactie is het Mac) de rest allemaal Apple-gebruikers.Stemt tot nadenken.
Nadenken kan nooit kwaad inderdaad.
Appel zal ongetwijfeld een prima keuze zijn maar bij verandering van het besturingssysteem staan de gebruikers ervan nu eenmaal niet vooraan in de rij bij de leveranciers van software. Dat blijkt ook nu weer. Misschien dat dat ooit anders wordt, wie zal het zeggen.
Overigens heb ik wel eens het gevoel dat Appel gebruikers wel héél erg kritiekloos zijn t.a.v. hun merk.
Dan moet je eens op een mac forum kijken. Mac gebruikers zijn juist heel kritisch. Als er een bug in de software wordt gevonden vallen er soms harde worrden richting Apple als die snel genoeg wordt opgelost. Ik werk op mijn werk met Windows en Mac. Het werken op de Mac vind ik zoveel plezieriger.
En de doelgroep is echt niet zo klein. De hele grafische wereld werkt op Mac.

iJoost

Bericht door iJoost » vr nov 20 2009 11:23 am

Ach, Fotolader doet het gewoon, iPhoto, Aperture, Photoshop, Camera Raw, de Gimp... eigenlijk zo goed als alles deed het meteen bij de upgrade naar Snow Leopard. Alleen de Nikon software doet het nog steeds niet. Het is dan ook niet bepaald alsof je helemaal niets meer met je camera kunt doen als je een Mac hebt. Niet dat het niet vervelend is, je hebt er immers voor de Nikon software ook betaald. Maar misschien is het een reden om nog eens naar een van de alternatieven te kijken. ;-)

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » vr nov 20 2009 11:47 am

Als de Nikon software zo belangrijk voor je is zou je pas het besturingssysteem moeten opwaarderen als Nikon die nieuwe versie 'officieel' ondersteunt. Professionals zullen zo handelen. En het is nog steeds prima werken hoor, met Leopard zonder Snow.

Particulieren doen meestal wat anders. Zodra er een nieuwe versie OS uitkomt wordt er, nieuwsgierig naar nieuwe speeltjes, meteen ge-upgrade zonder goed te checken of alle programma's dan nog wel werken. Eigenlijk is het je eigen schuld als je dan (tijdelijk) niet al je software kan gebruiken.

Maar ik heb zelf ook het ene ongeduld voor het volgende ingewisseld hoor. :-)

Blijft dat Nikon er wel heel lang over doet deze keer...

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » vr nov 20 2009 12:07 pm

Ik had ook er even niet aan gedacht te kijken of NX2 werkte. Wel alle andere software, scanner en printers. :lol: Ben ook van het ongeduldige type. Maar NX2 2.2.0 werkt prima. Moet eerlijk bekennen dat ik ook niet weet wat er anders is in 2.2.2. Alleen ondersteuning nieuwe camera modellen en wat bugfixen ?

Ik heb nu meer problemen met Windows 7 met HP printer. En HP is ook traag met nieuwe drivers. Maar die geven tenminste wel aan wanneer de Windows 7 drivers er zijn. Nikon communiceert niet goed met klanten. Toch vreemd dat ik op dit forum lees dat er een update komt voor NX2 en op dezelfde dag een e-mail krijg van Nikon dat er nog niets bekend is.

Op de Mac werkte alle hardware die er aan hangt meteen na het upgraden naar 10.6. En daar zitten ook wat verouderde apperaten bij. :wink:

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr nov 20 2009 12:59 pm

Moet eerlijk bekennen dat ik ook niet weet wat er anders is in 2.2.2.
Dat is een vraag die mij ook bezig houd. Ik heb net een nieuwe mac met snow erop en durf NX er eigenlijk niet op te zetten. Zijn de verschillen tussen 2.2.0 en 2.2.2 echt zo groot ?????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » vr nov 20 2009 5:23 pm

Marten schreef: Overigens heb ik wel eens het gevoel dat Appel gebruikers wel héél erg kritiekloos zijn t.a.v. hun merk.
Je hebt inderdaad de categorie van jehova-getuigen onder de Maccies sedert het begin, maar ook de realo's. Ikzelf erger me kapot aan Apple (met zijn censuur, 0,0 support...) en werk op PC en Mac. Maar als ik moet kiezen dan wordt het steeds de Mac tenzij het iets is wat niet kan met Mac (legio: configureren routers via com-poort, robots aansturen, machine-vision...).
Probeer maar eens een DVD te authoren op Windows? Als je professioneel wil werken dan heb je enkel het peperdure Scenarist van Sonic (nu ReelDVD niet meer bestaat) en dan is DVD StudioPro veel comfortabeler en veiliger (ik werk met beide). Idem video-montage Avid op Windows of Mac of Final Cut Pro. In het begin Apple vervloekt, maar op de Macpro met Final Cut Studio 2 kan ik tenminste snel werken (relatief hoor). Ik werk met beide maar Avid moet vanalles van derden bijleveren om een project van A tot Z te kunnen doen (Avid DVD by Sonic, Boris FX, Sorenson, Cleaner...; neemt niet weg dat Compressor van Apple op niet veel trekt). Surround geluid maken? Op PC moet je Dolby een vermogen betalen en downloaden uit Londen. Op Mac? Gratis porgramma bij Final Cut.
De enige uitzondering is Adobe Creative Suite 4 dat is vergelijkbaar alleen is de integratie op Mac beter (kan ook gemakkelijker uiteraard). Ik werk met Photoshop en Illustrator op Win en Mac sedert jaren en zelf bij gelijke prestaties en functionaliteit blijft Mac aangenamer werken en dat is geen snobisme.
Wat wel opvalt is dat wie van PC naar Mac gaat zelden last heeft van regressie.
Apple Computer a company one loves to hate.
D3S

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » vr nov 20 2009 5:27 pm

Onno schreef:Als de Nikon software zo belangrijk voor je is zou je pas het besturingssysteem moeten opwaarderen als Nikon die nieuwe versie 'officieel' ondersteunt. Professionals zullen zo handelen. En het is nog steeds prima werken hoor, met Leopard zonder Snow.
nee die zetten hem meteen op hun speeltje en laten de produktie-machines met rust ;-)
alleen ik heb veel speeltjes
D3S

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 20 2009 6:16 pm

diskfac schreef:Ikzelf erger me kapot aan Apple (met zijn censuur, 0,0 support...) en werk op PC en Mac. Maar als ik moet kiezen dan wordt het steeds de Mac tenzij het iets is wat niet kan met Mac
Het gerucht gaat dat Macs nooit falen en support helemaal niet nodig is... :twisted:

Geen enkel systeem is foutloos. Een Mac heeft absoluut wat streepjes voor op Windows (en Linux), maar het wordt wel eens overdreven. Ik had al vaker verteld dat ik behalve mijn fotospul alles onder Linux doe? Ubuntu in mijn geval.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » vr nov 20 2009 6:44 pm

Patrick schreef: Geen enkel systeem is foutloos. Een Mac heeft absoluut wat streepjes voor op Windows (en Linux), maar het wordt wel eens overdreven. Ik had al vaker verteld dat ik behalve mijn fotospul alles onder Linux doe? Ubuntu in mijn geval.
leuk en hoeveel uur heb je zitten installeren en googlen voor je kon achterover leunen?
D3S

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 20 2009 6:59 pm

diskfac schreef:
Patrick schreef: Geen enkel systeem is foutloos. Een Mac heeft absoluut wat streepjes voor op Windows (en Linux), maar het wordt wel eens overdreven. Ik had al vaker verteld dat ik behalve mijn fotospul alles onder Linux doe? Ubuntu in mijn geval.
leuk en hoeveel uur heb je zitten installeren en googlen voor je kon achterover leunen?
De laatste keer (na een harddiskcrash) had ik binnen een uur een geheel werkend systeem. Dus OS, Office, mailclient, chatprogramma (Pidgin), Firefox, etc. Als je je zorgen over dat soort dingen maakt: probeer Mint Linux eens. Daar zitten heel veel zaken die je toch wilt al in. En is gebaseerd op Ubuntu.

Maar we dwalen enorm af van het onderwerp. Begin als je dat wil even een ander draadje hierover. Dan leg ik met alle liefde mijn ziel en zaligheid bloot. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”