Auto Iso bij concertfotografie (D700)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Auto Iso bij concertfotografie (D700)

Bericht door Pancarans » za dec 05 2009 12:56 am

Nou Sandra, de 1e post is geen verkeerde hoor. Ik zou hem graag wat groter zien om hem beter te beoordelen, maar wat ik er nu van kan zien;
Goed scherp en goed belicht.
Netjes gedaan.

Gr. Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

San

Bericht door San » za dec 05 2009 8:09 am

Hier 1024 px langste zijde, of bedoel je nog groter ...
Vervelend dat hoofd van die man ervoor, maar hij was niet weg te slaan ;)

Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za dec 05 2009 11:25 am

San schreef:Vervelend dat hoofd van die man ervoor, maar hij was niet weg te slaan ;)
Dan "sla" je hem toch weg met de reparatietool in PS... Indien je dit niet wil, gewoon zeggen en ik haal hem onmiddellijk weg.

Afbeelding

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za dec 05 2009 11:34 am

Sandra,
Geen verkeerde opname hoor. Goed belicht en scherp. Het kan alleen wat sterker mijn tips:
Gewoon die gozer eraf knippen, de gamma iets terug schroeven en smart sharpen in CS3 erover.
Zie hier mijn bewerking en als hij eraf moet hoor ik het wel:

Afbeelding

Als je deze bwerking uitvoert vanuit het originele bestand kun je hem ook groter maken natuurlijk.

Groet, Irwan

San

Bericht door San » za dec 05 2009 12:01 pm

@ Ale: Laat maar staan hoor, ik had het inderdaad nog in Photoshop kunnen herstellen. Maar na al die foto's niet zo'n zin meer in. Heb je netjes gedaan! :)
@ Pancarans: Mooie bewerking .. Gamma terugschroeven .. wat is precies gamma. Ik heb er even op gegoogled, is het een tool in Photoshop? In Lightroom werk je alleen met Exposure, brightness, contrast, blacks etc.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » za dec 05 2009 12:12 pm

San schreef:
Alleen na een hele avond schieten, kreeg ik ineens een aantal zwaar onderbelichte foto's, terwijl ik niets aan de instellingen had veranderd. Toen ik op mijn scherm keek naar de instellingen van de onderbelichte foto, zag ik bij diafragma F-- staan. Heel vreemd. Ik heb toen de camera even uit en aan gezet en toen ging het even goed. Daarna heb ik het diafragma even veranderd en weer teruggezet naar F/4 .. daarna geen problemen mee gehad. Zou dit moeten mogen voor een nieuwe camera en objectief of kan dit na een avond fotograferen. Toen ik eenmaal het diafragma even op een ander diafragma had gezet en weer terug, heb ik er geen last meer van gehad.

Ik krijg met de Tamron ook geregeld F-- meldingen op mijn D200. Vandaar dat ik liever alleen objectieven van Nikon koop.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za dec 05 2009 12:16 pm

Sandra,

Nu ken ik Lightroom niet, maar in CS3 ga ik naar exposure en krijg dan een menutje met drie schuiven:
1. Exposure
2. Offset
3. Gamma correction

De onderste heb ik gebruikt.
Wellicht dat één van de lightroom gebruikers je dit kan vertellen, het lijkt me stug dat het er niet op zit.
Gr. Irwan

San

Bericht door San » za dec 05 2009 12:53 pm

@ Gonnie: Ik ben blij dat je het zegt. Ik maakte me er toch wat zorgen over...
@ Pancarans: Ik zie het al, ik heb het ook in Photoshop CS4 .. (schuifje naar rechts toch? .. het is net omgekeerd).

San

Bericht door San » za dec 05 2009 9:31 pm

gongon schreef:
San schreef:
Alleen na een hele avond schieten, kreeg ik ineens een aantal zwaar onderbelichte foto's, terwijl ik niets aan de instellingen had veranderd. Toen ik op mijn scherm keek naar de instellingen van de onderbelichte foto, zag ik bij diafragma F-- staan. Heel vreemd. Ik heb toen de camera even uit en aan gezet en toen ging het even goed. Daarna heb ik het diafragma even veranderd en weer teruggezet naar F/4 .. daarna geen problemen mee gehad. Zou dit moeten mogen voor een nieuwe camera en objectief of kan dit na een avond fotograferen. Toen ik eenmaal het diafragma even op een ander diafragma had gezet en weer terug, heb ik er geen last meer van gehad.
Ik krijg met de Tamron ook geregeld F-- meldingen op mijn D200. Vandaar dat ik liever alleen objectieven van Nikon koop.
Ik had vanavond de Metz 48 gebruikt en deze blokkeerde ook geregeld. Zwaar overbelichte foto's .. even uitzetten en aanzetten soms. Maar soms herstelde het ook niet. De Metz moet toch gewoon kunnen op de D700. Ik baal hier een beetje van. Ik had juist voor een Metz gekozen omdat ik de SB900 te ingewikkeld vond en de Metz heel bekend ... Zou het de camera zijn of gaat de combinatie Nikon met andere merken gewoon niet ...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 06 2009 2:54 pm

San schreef:Ik had vanavond de Metz 48 gebruikt en deze blokkeerde ook geregeld. Zwaar overbelichte foto's .. even uitzetten en aanzetten soms. Maar soms herstelde het ook niet. De Metz moet toch gewoon kunnen op de D700. Ik baal hier een beetje van. Ik had juist voor een Metz gekozen omdat ik de SB900 te ingewikkeld vond en de Metz heel bekend ... Zou het de camera zijn of gaat de combinatie Nikon met andere merken gewoon niet ...
Ik ben nooit vies geweest van andere merken, maar flitsers koop ik liever van Nikon zelf; ze zijn erg goed en niet zoveel duurder.

De SB-900 zou juist veel eenvoudiger moeten zijn geworden, zeker in vergelijking met een SB-600 of SB-800. Helaas kan ik je niet echt helpen. Heb je al gekeken naar een overzichtje met welke functies de flitser ondersteunt per camera? Ik neem aan dat Metz zoiets zou moeten hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

San

Bericht door San » zo dec 06 2009 6:57 pm

Die SB900 wil ik niet .. veel te complex (en lomp groot voor mij).. Ik twijfel over de SB-600 of SB-400 (vooral die laatste is heerlijk klein en licht).
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

Daan
Clublid
Clublid

Bericht door Daan » zo dec 06 2009 7:42 pm

Het nadeel van de SB 400 is dat deze in portret stand niet kan bouncen via plafond.

dboomsma
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door dboomsma » zo dec 06 2009 8:56 pm

San schreef:Welke instellingen heb jij als uitgangspunt in de M-stand? Ga je voor 1/80 of toch wat sneller om bewegingsonscherpte te beperken?
Vooropgesteld dat ik niet vaak concerten heb gefotografeerd: meestal is het toch wel even aanpielen. Er zijn diverse manieren waarop ik 't doe:

1. Op programma A gaat het diafragma allereerst naar "zo groot mogelijk" (dus klein F-getal). Dan bekijk ik wat het resultaat is, en met welke sluitertijden het toestel aankomt. Eventueel stel ik de ISO bij (naar boven, maar liefst blijft-ie zo laag mogelijk).
2. Maar dan wil je meer, en wil je een bepaalde sfeer vastleggen. De spotlights spelen een belangrijke rol. Dus vaak ga ik hierna met de AE-lock (spot)meter aan de gang. De belichting houdt ik dan vast op een bepaalde plaats van 't podium, en hercomposeer en wacht tot het spotlicht daar weer is.
3. Een andere manier is door vervolgens op M stand te gaan schieten. Sluitertijden variëren dan tussen pakweg 1/10 en 1/100. Dit hangt sterk af van de mate van zoom (ik heb een 18-200 lens, die F3.5 - F5.6 is). Maar doordat je al even aan 't fotograferen bent, heb je inmiddels al gevoel voor diafragma, sluitertijd en ISO gekregen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten, Doede

Dugrand

Bericht door Dugrand » ma dec 07 2009 6:57 pm

Hoi San,

Ik fotografeer veel concerten en mijn basisinstelling op een D3 en D300 is als volgt:

M-stand
ISO1600 (minimaal)
F2.8 tot F5.6
1/30 tot 1/125
Lichtmeting op spotmeting

Misschien heb je er iets aan.

Gr. Marc

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di dec 08 2009 12:03 am

Hey Marc,

Volgens mij heb ik jou gezien op Badpop en staan jouw foto's samen met de mijne op de site van Stereo, klopt dat?

Gr. Irwan

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”