Tom schreef:Bedankt voor je moeite!
'slechter' dan ik had verwacht eigenlijk, zelfs op 55mm zijn de hoeken nog erg matig...al is het natuurlijk wel 2.8, en gaat het op F/8 weer beter.
Het is logisch dat op f8 de randen beter zijn,immers hoe kleiner het diafragma hoe groter de beeldcirkel van de lens.
In mijn analoge tijd met technische kamera's kon je een 150 mm wat de standard lens was voor 4 x 5 ' op F 22 ook gebruiken voor een 13 x 18 cm dia of negatief,maar je kon het toestel dan wel niet meer verstellen...
De beeldcirkel van de Symmar 150 mm bedroeg bij F22 210 mm ,in feite is er voor 4 X 5 ' maar een beeldcirkel van ongeveer 130 mm nodig.
Jammer genoeg zijn onze moderne lenzen voor FX en DX krap bemeten van beeldcirkel.... waarom zouden ze ook,het maakt de lens alleen maar zwaarder en kostelijker en verstellen kan je er niet mee.
De PC Nikkors die verstelbaar zijn zullen waarschijnlijk een veel grotere beeldcirkel hebben.
Maar wat ik in deze test zie,met een beetje te croppen (als het kan) en wat corigeren in LR is het mogelijk toch te gebruiken,
Bedankt voor de test ZeroDex