Geen scherpte in foto
Re: Geen scherpte in foto
Hallo flitslicht
Ik begrijp jou antwoord mischien niet helemaal goed
Ik begrijp dat ik bij bewegende onderwerpen zoals kids een snellere sluitertijd moet nemen maar dan worden de foto's veel te donker
Groet Ronnie
Ik begrijp dat ik bij bewegende onderwerpen zoals kids een snellere sluitertijd moet nemen maar dan worden de foto's veel te donker
Groet Ronnie
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
ronnie heb je toevallig in de auto stand geschoten ?
Die snelle sluitertijd is om beweging van de camera uit te sluiten. Je kan de ISO wat hoger zetten, bijvoorbeeld naar 800 of zelfs 1600 voor zo'n test, dan wordt de foto lichter. Het diafragma zo ver mogelijk open om de scherptediepte zo klein mogelijk te maken, dan kan je beter zien of de scherpte goed ligt. Zet als het kan de camera ergens op, statief is ideaal, anders een stoel waar je hem op vast duwt of zo (muurtje, paaltje). Dit laatste ook om de camera stil te houden.Ronnie schreef:Hallo flitslicht
Groet Ronnie
En hoe heb je de AF-veldstand staan? Dichts bijzijnde, dynamisch veld of enkelpunt? Dichtsbijzijnd onderwerp wordt standaard gekozen indien je opnamestand M kiest (pag 58-59). Aanpassen kun je lezen op pag 109
Suc6,
ALE
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Dat zal ik morgen eens proberen
Dan zal ik wel een foto plaatsen
Groet Ronnie
Dan zal ik wel een foto plaatsen
Groet Ronnie
ALE schreef:En hoe heb je de AF-veldstand staan? Dichts bijzijnde, dynamisch veld of enkelpunt? Dichtsbijzijnd onderwerp wordt standaard gekozen indien je opnamestand M kiest (pag 58-59). Aanpassen kun je lezen op pag 109
Suc6,
ALE
Die heb ik op dynamisch veld staan
Groet Ronnie
Ok, bij het testen zet dan eens je scherpstelveld op enkelpunts en de scherpstelstand op AF-S. Wel zorgen dat je scherpstelpunt door op gericht is die je scherp wil hebben, in jouw voorbeeld op de ogen van de kinderen (multi selector kun je hiervoor gebruiken).
Suc6,
ALE
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Ron,
Ga van die M-stand af. Doe dat later. Ga naar de S of A stand. Dan heb je een vaste verhouding tussen je sluitersnelheid en diafragma en kun je spelen met de snelheid zonder dat de foto's donkerder of lichter worden. Als je de een veranderd, veranderd de andere ook. En houd dat in de gaten in je zoeker.
George
Ga van die M-stand af. Doe dat later. Ga naar de S of A stand. Dan heb je een vaste verhouding tussen je sluitersnelheid en diafragma en kun je spelen met de snelheid zonder dat de foto's donkerder of lichter worden. Als je de een veranderd, veranderd de andere ook. En houd dat in de gaten in je zoeker.
George
Op de basis cursus leer je op de M stand fotograferen, dussss
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ronnie schreef:Op de basis cursus leer je op de M stand fotograferen, dussss
....en bijna niemand die het in de praktijk doet!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
... en voor het weet ben ook jij een flitslicht...flitslicht schreef:...behalve ik
Dus TS, blijf lekker op M schieten.

Die M stand is prachtig als je weet wat je doet. Zolang te dat niet weet, zou ik 'm niet gebruiken. De meeste fotografen gebruiken die stand trouwens niet zo vaak, omdat de camera best wat van het werk mag doen; daar is niets mis mee.
Vergeet dan niet dat je 2 variabelen hebt die je moet gebruiken, sluitersnelheid en diafragma. Als je je sluitersnelheid omhoog gooit, moet je je diafragma meer open zetten. Anders krijg je die onderbelichte foto waar je over klaagt. De M-stand is m.i. alleen zinvol bij afwijkende foto's en om te leren hoe de belichting werkt, zoals op een cursus.Ronnie schreef:Op de basis cursus leer je op de M stand fotograferen, dussss
Neemt niet weg dat de belichting van je foto wel correct is in mijn ogen, alleen de scherpte niet. Zo te zien met daglicht en dan moet het met jouw sluitersnelheid toch te halen zijn.
Andere scherpteinstellingen zullen een ander scherptepunt weergeven op je foto, maar ik zie er geen. Ben ik ook geen licht in. Misschien toch bewegingsonscherpte.
George