Hier mijn bijdrage
1.

2.

en mijn dank aan NCN voor de geslaagde middag.
mvg
Robert
Als je even snel in je Commander mode menu kijkt, dan zie je dat je de pop-up flitser ook gewoon uit kunt zetten, dat hij dus alleen maar als aansturing voor de andere flitser(s) werkt. De flits die je er dan eventueel nog uit ziet komen is alleen maar voor die andere(n), zelf flitst hij niet mee.Tony D schreef:Mijn weergave van de orchidee
SB600 flitser van links, beetje van onder en aangestuurd door de pop-up flitser van de D90. Geen belichtingscompensatie.
In PS een beetje USM eroverheen
Ik zie zelf te veel schaduw van de pop-up flitser. De frontale flitser is ook te fel naar mijn mening.
Mijn eerste reactie zou zijn dat dat niet klopt, maar ik heb zelf geen D90, dus wellicht heb je gelijk.Audion schreef:Als je even snel in je Commander mode menu kijkt, dan zie je dat je de pop-up flitser ook gewoon uit kunt zetten, dat hij dus alleen maar als aansturing voor de andere flitser(s) werkt. De flits die je er dan eventueel nog uit ziet komen is alleen maar voor die andere(n), zelf flitst hij niet mee.Tony D schreef:Mijn weergave van de orchidee
SB600 flitser van links, beetje van onder en aangestuurd door de pop-up flitser van de D90. Geen belichtingscompensatie.
Ik zie zelf te veel schaduw van de pop-up flitser. De frontale flitser is ook te fel naar mijn mening.
Het ging mij alleen maar om de harde schaduw die hij vanaf zijn pop-up flitser had, en dat terwijl hij slechts 1 flitser wilde gebruiken, zo las ik zijn eigen commentaar... En dan kun je mooi je commander niet mee laten flitsen.Tom schreef:Mijn eerste reactie zou zijn dat dat niet klopt, maar ik heb zelf geen D90, dus wellicht heb je gelijk.Audion schreef:Als je even snel in je Commander mode menu kijkt, dan zie je dat je de pop-up flitser ook gewoon uit kunt zetten, dat hij dus alleen maar als aansturing voor de andere flitser(s) werkt. De flits die je er dan eventueel nog uit ziet komen is alleen maar voor die andere(n), zelf flitst hij niet mee.Tony D schreef:Mijn weergave van de orchidee
Een SG-3IR (die deed ik uit m'n hoofd) is eventueel een prima oplossing.
Dat zei iemand anders ook, maar toen had ik geen tijd meer om daar nog op mijn gemak mee te oefenen bij die orchidee.Audion schreef:Als je even snel in je Commander mode menu kijkt, dan zie je dat je de pop-up flitser ook gewoon uit kunt zetten, dat hij dus alleen maar als aansturing voor de andere flitser(s) werkt. De flits die je er dan eventueel nog uit ziet komen is alleen maar voor die andere(n), zelf flitst hij niet mee.Tony D schreef:Mijn weergave van de orchidee
Dat gaat allemaal zo snel, hij commandeert andere flitsers met een lichtpuls zo kort voor de echte flits dat wij het onderscheid nauwelijks zien, maar alles toch goed gaat! De sluiter is dan nog niet open!Tony D schreef:Dat zei iemand anders ook, maar toen had ik geen tijd meer om daar nog op mijn gemak mee te oefenen bij die orchidee.Audion schreef:Als je even snel in je Commander mode menu kijkt, dan zie je dat je de pop-up flitser ook gewoon uit kunt zetten, dat hij dus alleen maar als aansturing voor de andere flitser(s) werkt. De flits die je er dan eventueel nog uit ziet komen is alleen maar voor die andere(n), zelf flitst hij niet mee.Tony D schreef:Mijn weergave van de orchidee
Ik weet alleen niet of ik dat begrijp: je pop-upflits gaat af om die andere aan te sturen, maar dan is dat op practisch hetzelfde moment. Dan is toch de sluiter open en dan krijg je toch ook licht van je pop-upflits binnen?
Tony D
Ik ben er zelf niet geweest vanwge het weer en mijn auto. Maar je popupflitser werkt wel mee met de belichting. Wil je dat voorkomen, dan moet je de flits afschermen met een donker glaasje oid. IR gaat er wel door maar het zichtbare licht niet.Tony D schreef:Dat zei iemand anders ook, maar toen had ik geen tijd meer om daar nog op mijn gemak mee te oefenen bij die orchidee.Audion schreef:Als je even snel in je Commander mode menu kijkt, dan zie je dat je de pop-up flitser ook gewoon uit kunt zetten, dat hij dus alleen maar als aansturing voor de andere flitser(s) werkt. De flits die je er dan eventueel nog uit ziet komen is alleen maar voor die andere(n), zelf flitst hij niet mee.Tony D schreef:Mijn weergave van de orchidee
Ik weet alleen niet of ik dat begrijp: je pop-upflits gaat af om die andere aan te sturen, maar dan is dat op practisch hetzelfde moment. Dan is toch de sluiter open en dan krijg je toch ook licht van je pop-upflits binnen?
Tony D
Waarschijnlijk was ik die 'iemand'Tony D schreef:Dat zei iemand anders ook, maar toen had ik geen tijd meer om daar nog op mijn gemak mee te oefenen bij die orchidee.
Tony D
Dat de SB600 hetzelfde kan als de SB900 wens ik toch echt te betwijfelen. De SB900 heeft wel wat extra kwaliteiten en nauwkeurigheid in huis. Neem alleen maar de mogelijkheid om het licht te spreiden, de ruimere zoom mogelijkheid, enz.Ed Schouten schreef: zij die een camera met pop-up flitser hebben en die cls ondersteund hoeven niet perse de SB 900 aan te schaffen de SB 600 doet hetzelfde als de 900 en scheelt al gauw € 150. de pop-up stuurt ook deze flitsers aan
Ik had begrepen dat de communicatie tussen camera en flitser verliep in het IR-gebied. De SG-3IR wordt verkocht als een IR-filter wat suggereert dat alles behalve IR wordt doorgelaten. In het door jou aangehaald artikel, zeer interessant trouwens, komt het woord IR ook niet voor.ArendV schreef:Bij deze review bij de introductie van het Nikon CLS door imaging-resource.com zie je in de foto mooi gevisualiseerd dat er heel wat flitsen uitgewisseld worden tussen commandor en slaves voordat de "exposureflash" wordt ontstoken.
En de pop-up flash geeft inderdaad in stand -- nog wat licht af, ook bij het openstaan van de sluiter. Dat heeft wjvanessen hier gedemonstreerd en heb ik ook zelf ook gemerkt toen ik probeerde met de flitser buiten en mijn camera achter glas vogeltjes in de tuin te fotograferen (door de weerkaatsing vlak voor het glas is het flitseffect dan behoorlijk en die opstelling was zo niet werkbaar).
(In hetzelfde stukje van imaging-resource staat dit ook verderop beschreven onder "Onboard flash: Contributes or not?" en zij geven inderdaad ook aan dat het licht van de pop-up flitser alleen bij dichtbij opnamen een probleem kan zijn).
Daarom heeft Nikon ook de SG-3IR in het programma om dit probleem op te lossen.