sneeuwfotografie
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik maak met beide camera,s alleen nog maar foto,s in NEF.
En als ik het kan (als computeranalfabeet) kunnen jullie het ook.
De 2 hele grote voordelen van NEF vind ik de witbalans aanpassing en de foto lichter/donkerder maken.
Dat laatste kun je natuurlijk ook met een jpeg maar met NEF kun je ze ongestraft veel te donker schieten wat je bij jpeg niet hoeft te proberen.
Het is zo simpel in CS2 , het kost je alleen een beetje meer inlaadtijd, gewoon proberen , de komende dagen is er genoeg te fotograferen.
De 2 hele grote voordelen van NEF vind ik de witbalans aanpassing en de foto lichter/donkerder maken.
Dat laatste kun je natuurlijk ook met een jpeg maar met NEF kun je ze ongestraft veel te donker schieten wat je bij jpeg niet hoeft te proberen.
Het is zo simpel in CS2 , het kost je alleen een beetje meer inlaadtijd, gewoon proberen , de komende dagen is er genoeg te fotograferen.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- reneo57
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
koop eens een boek (hoeft echt niet zo duur te zijn) RAW of een ander onderwerp, je steek er veel van op.alfredo schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit in NEF heb geschoten...beetje drempelvrees en nog niet thuis in Photoshop CS2...Ik schiet JPEG en laat ze verscherpen in Picasa...
http://www.computerboek.nl/rubriek_info ... +en+geluid
Laatst gewijzigd door reneo57 op do feb 08 2007 6:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb van Roel een tooltje gekregen voor CS2 en al mijn raw foto,s openen gewoon.yoyo schreef:Olle,
Hoe selecteer jij dan de beste foto uit een serie van 8? Of zelfs uit een serie van 200? Open je ze allemaal in NX?
Ik doe dat liever met Jpeg's. Ik heb nog steeds niet een betere manier gevonden om snel een serie NEF's te vergelijken, helaas...
(sorry dat we weer off-topic bezig zijn)
Ik kan dus al een voorselectie doen aan de hand van de kleine foto,s die ik zie.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- alfredo
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb heb die boeken al aangeschaft..wordt nu tijd echt met RAW te beginnen...bedankt voor de aansporing!reneo57 schreef:koop eens een boek (hoeft echt niet zo duur te zijn) RAW of een ander onderwerp, je steek er veel van op.alfredo schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit in NEF heb geschoten...beetje drempelvrees en nog niet thuis in Photoshop CS2...Ik schiet JPEG en laat ze verscherpen in Picasa...
http://www.computerboek.nl/rubriek_info ... +en+geluid
- alfredo
- Forumlid
- Contacteer:
wat bedoel je met inlaadtijd, Olle?olle_griese schreef:Ik maak met beide camera,s alleen nog maar foto,s in NEF.
Ik gebruik geen CS2.olle_griese schreef: Ik heb van Roel een tooltje gekregen voor CS2 en al mijn raw foto,s openen gewoon.
Ik kan dus al een voorselectie doen aan de hand van de kleine foto,s die ik zie.
Ik zie de NEF's wel als thumbnail in Windhoos maar daar kan ik het verschil in scherpte tussen twee foto's niet zien. Het kan eventueel wel in de Microsof RAW Image Viewer, maar deze laatste is echter te traag. Ook het naast elkaar zetten gaat niet.
Ik gebruik nu dus nog steeds Jpeg's om in Microsof Windhoos Picture & Fax Viewer en een ander proggie om foto's te vergelijken en te selecteren.
(nogmaals sorry dat we weer off-topic bezig zijn)
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Met inlaadtijd bedoel ik de tijd die de comp nodig heeft de foto van het kaartje in CS te zetten dit duurt toch gauw 6 tot 8 seconden, maar het ging i.d.d. over de sneeuw , laten we van dit beetje sneeuw dankbaar gebruik maken.
@ George
Ik schiet meestal in NEF en gebruik dan het gratis te downloaden Pixmantic Rawshooter. Dit is een vrij eenvoudig programma waarmee je toch aardig wat bewerkingen kunt uitvoeren: witbalans aanpassen, hoge lichten drukken, schaduwen versterken, verzadiging aanpassen, etc.. en natuurlijk converteren naar Tiff/Jpeg. Goed om mee te beginnen. Gewoon een paar foto's in NEF schieten en ermee aan de slag gaan in Pixmantic. Hiervoor hoef je echt geen boeken door te spitten!
Adobe Lightroom is trouwens ook een vrij eenvoudig programma. Ik ben nu een beetje aan het spelen met de gratis beta-versie.
Henk
Ik schiet meestal in NEF en gebruik dan het gratis te downloaden Pixmantic Rawshooter. Dit is een vrij eenvoudig programma waarmee je toch aardig wat bewerkingen kunt uitvoeren: witbalans aanpassen, hoge lichten drukken, schaduwen versterken, verzadiging aanpassen, etc.. en natuurlijk converteren naar Tiff/Jpeg. Goed om mee te beginnen. Gewoon een paar foto's in NEF schieten en ermee aan de slag gaan in Pixmantic. Hiervoor hoef je echt geen boeken door te spitten!
Adobe Lightroom is trouwens ook een vrij eenvoudig programma. Ik ben nu een beetje aan het spelen met de gratis beta-versie.
Henk
-
- Clublid
Pixmantic Rawshooter.
Oké Henk ik ga het eens proberen en zal hier laten horen hoe het voor een digibeet verloopt
Mochten er wat vragen zijn, dan zal ik ze zeker posten.
Bedankt alvast.
Groetjes George

Mochten er wat vragen zijn, dan zal ik ze zeker posten.
Bedankt alvast.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: Dom he
Beste George, je bent niet dom als je eigenlijk vindt dat dingen veel en veel simpeler kunnen... De beste en mooiste uitvindingen zijn altijd gedaan door mensen die vonden dat ze niet hoefden te pikken dat iets moeilijk gaat.George Fennes schreef:Dan was het analoge tijdperk toch een stuk makkelijker, maar ja ik moet met mijn tijd meegaan, anders komt ik in hetzelfde rijtje terecht als Gerrit en Amadeus.
Niets ten nadele van deze zeer gerespecteerde heren hoor, ik heb er bewondering voor.
Maar ik heb wat problemen met concentratie en als ik allerlij toch wel ingewikkelde dingen in boeken lees, zie ik door de bomen het bos niet meer en gooi ik alles door elkaar (en op een hoop).
Dus voor mij zou een cursus handig zijn.
Is misschien wel dom, maar daar moet ik mee leren leven, het is niet anders.
Groetjes George
Ik ben zelf ook heeeeel simpel... Ik neem gewoon mijn F2 en een grijskaart, meet het licht en voila: perfect belichte opnamen.
Voor sneeuwopnamen kom ik dan vanzelf uit op de gewenste pakweg twee à drie stops compensatie.
Laat die digitalo's maar in hun waan, dat ze zo gemakkelijk bezig zijn... en zo goedkoop... en zo snel...
Groet, E.M. de Klerk
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Yoyo, kijk eens naar dit tooltje http://drchung.new21.net/previewextractor/yoyo schreef:Olle,
Hoe selecteer jij dan de beste foto uit een serie van 8? Of zelfs uit een serie van 200? Open je ze allemaal in NX?
Ik doe dat liever met Jpeg's. Ik heb nog steeds niet een betere manier gevonden om snel een serie NEF's te vergelijken, helaas...
(sorry dat we weer off-topic bezig zijn)
Ik gebruik het naar tevredenheid. In de NEF zit namelijk al een ingbouwde JPG (voor weergave op het schermpje van de camera en windows oa.) Ik schiet alles in RAW en doe met dit tooltje een extract van de JPG uit de RAW halen. Het gaat snel en geeft de foto goed weer (geen hq natuurlijk maar wel vol formaat)
Handig tooltje hoor

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Dank je.a90 schreef: Yoyo, kijk eens naar dit tooltje http://drchung.new21.net/previewextractor/
Ik gebruik het naar tevredenheid. In de NEF zit namelijk al een ingbouwde JPG (voor weergave op het schermpje van de camera en windows oa.) Ik schiet alles in RAW en doe met dit tooltje een extract van de JPG uit de RAW halen. Het gaat snel en geeft de foto goed weer (geen hq natuurlijk maar wel vol formaat)
Handig tooltje hoor
De jpeg is wel klein, maar dit kan handig zijn als ik per ongeluk alleen maar NEF heb geschoten.