macro 1:1 of 1:2 macro of zoom

Discussies over macro/micro objectieven
WillemIII

Re: macro 1:1 of 1:2 macro of zoom nieuwe vragen

Bericht door WillemIII » di apr 06 2010 11:24 am

Beste Léon,

Hartelijk dank voor je antwoorden en doorverwijzingen naar links en testen. De meeste had ik al wel gelezen, maar ik had ze nog niet allemaal gevonden en ben dus toch weer wijzer geworden.

Ik wil je niet voor de borst stoten, want ik kan het zeer waarderen dat je uitleg geeft. Toch heb ik het gevoel dat je mn vragen en opmerkingen niet goed gelezen hebt en dat is jammer, want ik heb mn best gedaan om ze zo zorgvuldig en duidelijk mogelijk neer te zetten. Misschien is het goed om de tekst eerst rustig door te lezen, twee tellen adem te halen en dan pas een reactie te geven :wink: :? Maar het kan ook zijn dat ik ze niet duidelijk heb opgeschreven...

Naar de onderwerpen:
WillemIII schreef: 28-105 zoom, op macro stand en 105 mm:
Ik stel de zoomlens scherp op oneindig.
Neem een voorwerp dat dichtbij staat beeldvullend in de zoeker.
Stel vervolgens scherp op het voorwerp dat dichtbij staat.
Het voorwerp is nu kleiner geworden.
Het is dan niet meer beeldvullend.
Dus de lengte van de lens neemt iets af.
De 105 mm is geen 105 mm meer, maar iets minder, ik schat ongeveer 80 mm.
Léon Obers schreef:Verkeerde schatting. Je ging uit van een voorwerp "dat dichtbij staat". Neem een voorwerp op oneindig.
Alleen bij oneindig klopt een brandpuntopgave. Maar het zegt nog niet alles voor wat er dichterbij zou gelden.

Ik geef toch heel duidelijk aan wat er gebeurd! :-) Er staat namelijk: Ik stel scherp op oneindig! En oneindig is in de verte, dus een voorwerp ver weg.

De conclusie heb ik er niet bij gezet, omdat ik dacht dat deze duidelijk was. De conclusie is: Als je scherp stelt van oneindig naar dichtbij, dan vergroot de ene lens een voorwerp, terwijl de andere lens een voorwerp verkleint! De lenzen "werken" dus op een andere manier!

vraag 1
Dank voor het aangeven van de testen. Ik was echter vooral benieuwd naar praktijkervaring. Verder gaan deze test over een andere lens, namelijk de nieuwe VR versie en mijn vraag gaat over de oude AFD versie. De vraag is:
Hoe kan ik met deze lens een foto maken met zoveel mogelijk scherptediepte, zonder dat de kwaliteit van de foto te soft, te wazig wordt? Is er iemand die hier ervaring mee heeft? De vraag is dus niet: Hoe krijg ik de scherpste foto met deze lens?

vraag 2
Dank je wel voor de link. De vraag waarom een andere lens dan toch dezelfde sluitertijd en diafragma heeft is nog niet opgelost. Heeft die andere lens dan ook een beperkte lichtopbrengst. En dan toevallig precies dezelfde beperking? Het blijft een beetje mistig.

vraag 3
De vraag is niet duidelijk gesteld. Ik had beter kunnen vragen. Heeft iemand ervaring met het wel en niet opklappen van de spiegel? Ik vind het namelijk niet handig om te doen, dus zou deze alleen opklappen als het inderdaad een verschil maakt en niet elke keer voor "de zekerheid".

Opmerking VR
WillemIII schreef:De lens werkt trouwens prima, het ontbreken van de VR vind ik geen gemis, dit heb je bij macro/close up mijns inziens toch niet nodig, omdat je dan zo-wie-zo een statief/rijstzak nodig hebt. De autofocus vind ik wel een beetje tegenvallen, alleen voorwerpen met heel veel contrast stellen goed scherp, de rest moet met de hand. Wat ik niet echt heel handig vind.
Léon Obers schreef:Antwoord op VR. VR heeft alleen zin als je geen statief gebruikt. Bij gebruik van statief wordt VR zelfs afgeraden. Testen tonen aan dat de scherpte dan ook minder is, dan met ingeschakelde VR.
Lees de laatste twee quotes nog maar eens rustig door. We zijn het helemaal eens! :-)

Vriendelijke groet,

Willem III

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 07 2010 2:55 am

WillemIII schreef:Toch heb ik het gevoel dat je mn vragen en opmerkingen niet goed gelezen hebt en dat is jammer, want ik heb mn best gedaan om ze zo zorgvuldig en duidelijk mogelijk neer te zetten.
WillemIII schreef: Ik stel de zoomlens scherp op oneindig.
Neem een voorwerp dat dichtbij staat beeldvullend in de zoeker.
Ik geef toch heel duidelijk aan wat er gebeurd! :-) Er staat namelijk: Ik stel scherp op oneindig! En oneindig is in de verte, dus een voorwerp ver weg.
IMO geef je aan dat je de scherpstelling op oneindig zet maar een onderwerp dichterbij in de zoeker neemt.
Hoe het ook zij, ik geef je links naar en/of direct informatie hoe een en ander zich met elkaar verhoudt.
Als bij een 1:2 maatstaf de afstand lens - voorwerp slechts 5 cm is, zou de kijkhoek om vanaf de frontlens het bijbehorende beeldveld te kunnen overzien eerder in de buurt van 24mm kunnen zijn dan van 80 of 105mm
WillemIII schreef: De lenzen "werken" dus op een andere manier!
Dat die lenzen op een andere manier werken is me van meet af aan bekend. De verschillen waar het hem dan in zit probeer ik je telkens uit te leggen of althans naar info te verwijzen waar je dat kunt vinden.
WillemIII schreef: vraag 1
Dank voor het aangeven van de testen. Ik was echter vooral benieuwd naar praktijkervaring. Verder gaan deze test over een andere lens, namelijk de nieuwe VR versie en mijn vraag gaat over de oude AFD versie.
Sorry, maar dan kijk je simpel bij die test websites wat de resultaten zijn van de AF-(D) versie.
Test 1 AF-D type: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Test 2 AF-(D) type: http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 102/cat/12" onclick="window.open(this.href);return false;
In zijn algemeenheid geldt dat globaal voor elke lens bij gebruik met de hier besproken camera's (kleinbeeld, FX en DX formaat) het voor de kwaliteit van de scherpte niet verstandig is kleiner te diafragmeren dan pakweg f11 in verband met diffractie.
WillemIII schreef: vraag 2
Dank je wel voor de link. De vraag waarom een andere lens dan toch dezelfde sluitertijd en diafragma heeft is nog niet opgelost. Heeft die andere lens dan ook een beperkte lichtopbrengst. En dan toevallig precies dezelfde beperking? Het blijft een beetje mistig.
(EDIT - correctie):
Op het punt van lichtmeten bij dezelfde vergrotingsmaatstaf gelden binnen de eigenschappen van lenzen dezelfde verlengingsfactoren, dus krijg je overeenkomende lichtmetingen bij dezelfde diafragma's. Dus een 50mm macrolens, 100mm of 200mm hebben bij dezelfde 1:2 vergrotingsmaatstaf allen dezelfde belichtings-verlengingsfactor.

Het werkelijke verschil in lichtsterkte bij volle opening bij een bepaalde vergrotingsmaatstaf, geldt verder evenredig bij elke stop verder die je als diafragma kleiner instelt. C.q. heb je een stop verlies op de hoogste lichtsterkte, geldt dat verschil verder bij elk kleiner ingesteld diafragma.
WillemIII schreef: vraag 3
De vraag is niet duidelijk gesteld. Ik had beter kunnen vragen. Heeft iemand ervaring met het wel en niet opklappen van de spiegel? Ik vind het namelijk niet handig om te doen, dus zou deze alleen opklappen als het inderdaad een verschil maakt en niet elke keer voor "de zekerheid".
Het opklappen van een spiegel (bij een Nikon F4) is specifiek ingebouwd als vibratiereductie. Meer als zekerheid om het te gebruiken kan iemand je niet geven. Het hangt van nogal wat omstandigheden en factoren af of het wel of niet helpt. Gebruikte model en gewicht statief, gewicht en model lens wat iemand heeft, korte onderwerpafstand of langer, sluitertijd, flits. Teveel variabelen om dat apart te kunnen benoemen.
Baadt het niet, schaadt het niet. Het is aan jezelf of je die moeite wel of niet wilt nemen.

Wil je veel vrij beschikbare informatie waar omstandigheden en karakteristieken besproken worden als resultaat van wat een beeld oplevert, lees dan deze artikelen, erg goed en informatief: http://diglloyd.com/articles/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor dieper gaande informatie met vele online testresultaten kun je je abonneren op een betaald account gedeelte van die voornoemde website. Voor de beschikbare info kijk wat verder naar beneden op die webpagina:
http://diglloyd.com/dap/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo apr 07 2010 10:10 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

WillemIII

Bericht door WillemIII » wo apr 07 2010 9:44 am

Beste Leon,

Hartelijk dank voor je uitvoerige reactie! Ik zal de genoemde links bekijken.

Het is mooi weer, ik denk dat ik nu maar naar buiten ga om foto's te maken!

Vriendelijke groet,

Willem III

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”