PiaR-Fotografie schreef:Leon bedankt!!!! dat was idd het probleem en omdat ik uitgerekend mijn groothoek objectieven niet apart gecalibreerd had, gaven die een probleem. Alleen nu het uitstaat moet ik waarschijnlijk de scherpte van alle andere objectieven weer controleren. Maar goed, probleem opgelost....
Dat ik je naar die verwisseling bij het inbrengen van waarden verwees is dat ikzelf bijna ook eens dezelfde fout maakte. De instelling zit onder elkaar. Eenmaal lenzen ingebracht, wordt het lijstje aan lenzen in de volgorde getoond zoals je ze hebt ingebracht. Heb je ze toevallig niet gronologisch in oplopende brandpunt ingebracht wordt het lijstje ook niet chronologisch getoond. Dat is wat vervelend, dus als je alsnog apart die groothoeklenzen gaat afregelen komen ze in het lijstje onder reeds ingebrachte tele-objectieven te staan. Dat had Nikon netter kunnen regelen in hun firmware. Wil je ze perse in volgorde hebben staan, moet je alle eerder ingegeven waarden wissen, en een nieuw lijstje gaan aanmaken met telkens het juiste objectief op je camera, in volgorde bijv. van je brandpunt.
Maar ik vraag me af hoe het komt dat je elk objectief zou moeten afregelen?
Het komt doorgaans slechts bij enkele objectieven voor dat het nodig is zoiets te moeten afregelen.
Misschien is het je ingegeven, omdat je dus een keer die vergissing hebt gemaakt, met "Standaard". Want een eenmaal ingestelde waarde daar, geldt dan voor elke niet ingebrachte lens. En kom je dus al gauw aan het idee dat al je lenzen "niet kloppen". Zou je lijstje aan ingebrachte objectieven nog helemaal leeg zijn (dus nog geen objectieven ingebracht of alles verwijderd), heeft een Standaard fine-tune afregeling dus betrekking op
al je objectieven (met CPU).
Er staat overigens een waarschuwing in de handleiding, die jij dus hebt ondervonden (door die standaard instelling).
"AF-fijnafstelling
De camera kan mogelijk niet scherpstellen op de minimale afstand of op oneindig als AF-fijnafstelling wordt toegepast."
Zet eerst die standaard waarde uit, en controleer dan of er überhaupt nog een afwijking is voor je groothoekobjectieven en het nodig zou zijn lenzen alsnog individueel te moeten afregelen.
De meeste kans dat het helemaal niet nodig is.