M'n complimenten, een hele goede uiteenzetting hoe of je met een cameraset kunt starten en tegelijk alle plus en minpunten meenemend....Jop schreef:Ik begrijp je punt wel. Vorig jaar heb ik een nieuwe D5000 gekocht na veel voorwerk gedaan te hebben. Mij werd ook geadviseerd om te beginnen met een D90 en toen ik daar naar ging kijken zag ik de D300 die ik ook wel erg gaaf vond. Waarom ben ik dan uiteindelijk dan toch voor de D5000 gegaan? Ik ben terug gaan denken waarom ik een spiegel reflex camera wil hebben en wat mijn ervaring met fotografie op dat moment was. Tot dan toe had ik alleen point-and-shoot camera's gebruikt en dus geen ervaring met (D)SLR. Ik heb toen bewust gekozen voor de D5000 omdat deze wordt beschreven als een goed startmodel (de D3000 was er toen nog niet, maar daar geldt hetzelfde voor). De D5000 heeft naar mijn mening genoeg te bieden voor een beginner. Waar ik in het begin veel gebruik maakte van de automatische standen (dit zijn de pretstanden), werk ik nu uitsluitend met de A-, S- of M-standen. Met deze standen moet je zelf de instellingen bepalen en ben je zelf verantwoordelijk voor het resultaat van de foto. Tot slot nog het genoemde voordeel van een D90 die een AF-motor in de body heeft, dit houdt in dat de D90 in de body een motor heeft die ervoor zorgt dat je objectief scherpstelt. Voordeel hiervan is dat je oudere objectieven waar geen AF-motor in zit kunt gebruiken met autofocus (doordat de D90 dit regelt met de body). Als je bijvoorbeeld zoekt naar AF-D objectieven, zul je zien dat deze vaak wat goedkoper zijn dan AF-S objectieven. AF-S objectieven moet je kopen als je met de D3000 of D5000 automatisch wilt scherpstellen (AF = autofocus).Maikovich schreef: Sorry - ik ben nog een leek op dit gebied. Wat is een AF motor? En pretstanden? En is het elke keer die 200 euro waard om over te stappen naar een geavanceerder model? Dan kan ik altijd doorgaan, dan komen we op een gegeven moment uit bij de D3S
Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik, sinds ik meer leer en ervaar, met een schuin oog uitkijk naar een nieuwe body en objectieven, het blijkt voor mij een erg verslavende maar vooral leuke hobby te zijn geworden.
Aan alle twijfelaars en degene die in dubio zit...

Doe hier je voordeel mee..
Groeten Eelco