toen ik nog een D80 had stond hij vast op iso 100 en de belichtingscorrectie op -0,7. geen last van hogelichten en geen ruis te zien.
op 200 zag je al wat ruis. Bij de D90 op 200 geen ruis, maar bij genoeg licht ga ik het liefst zo laag mogelijk met iso, omdat het er in mijn ogen beter uitziet.
Nieuwsgierig: Waarom heet ISO 100 eigenlijk ISO L1.0? [D90]
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nieuwsgierig: Waarom heet ISO 100 eigenlijk ISO L1.0? [D
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- jacobus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik vind de linker foto mooier, dat is die met 200 ISO begrijp ik. Zelf fotografeer ik met de D80 ook op 200 en het bevalt me uitstekend
Jacobus
Jacobus
Sony RX100 Mark4
T gaat een beetje off-topic nu maar ik haak er ook ff op in. Ik heb zelf ook een test gedaan met mn D90 ISO 200 vs. LO1(110 ISO) en ik concludeerde dat de 100 toch minder ruis geeft wanneer je op 100% beeld weergave kijkt. En nee, D-lighting stond bewust niet aan.....
Ik las overigens ergens in een review dat de ISO 100 (Lo1) een stop minder dynamisch bereik zou hebben. Ik heb dat zelf niet direct kunnen terug zien.
Ik las overigens ergens in een review dat de ISO 100 (Lo1) een stop minder dynamisch bereik zou hebben. Ik heb dat zelf niet direct kunnen terug zien.
Dat blijkt uit dit grafiekje:

Maar dan heb je het wel over wat je meet, terwijl in de top van de schouder de verschillen in de lichte partijen steeds kleiner worden; het wordt daar een beetje 'soepig' en dan zie je het verschil in die hele licht grijstinten bijna niet meer waardoor die hogere DR min of meer een academische kwestie wordt.
Verder weet ik wel zeker dat je bij ISO 100 minder snel ruis hebt dan bij ISO 200 als je de schaduwen gaat oplichten.

Maar dan heb je het wel over wat je meet, terwijl in de top van de schouder de verschillen in de lichte partijen steeds kleiner worden; het wordt daar een beetje 'soepig' en dan zie je het verschil in die hele licht grijstinten bijna niet meer waardoor die hogere DR min of meer een academische kwestie wordt.
Verder weet ik wel zeker dat je bij ISO 100 minder snel ruis hebt dan bij ISO 200 als je de schaduwen gaat oplichten.
Kan je niet net zo goed in RAW op ISO 200 werken? De camerasoftware doet denk ik niet meer dan wat je tijdens RAW bewerking kunt doen. Het signaal uit de sensor wordt op ISO 100 verzwakt. De sensor levert niet meer informatie dan op ISO 200.Dushi schreef:De fotovergelijking van Flip vind ik heel opmerkelijk.. Duidelijk in het voordeel van ISO 100. Achteraf kan er natuurlijk van alles gecorrigeerd worden, maar hoe beter de beginfoto, hoe meer mogelijkheden.
Ik ben geen sensorexpert en weet niet hoe dat van binnen in de camera werkt. Wel weet ik dat er een duidelijk verschil is tussen opnamen met ISO 100 en 200 dat je niet zomaar even bijwerkt in CaptureNX.
Wil je een ISO 200 opname via CaptureNX er net zo uit laten zien als een ISO 100 opname dan zal je de ISO 200 opname waarschijnlijk een stop moeten overbelichten en dan via Exposure Compensation een stop moeten terugbrengen. Met onderbelichten werkt die truck wel en sommigen zeggen dat je vanaf een ISO of 1600 (afhankelijk van de camera) beter het bestand in CaptureNX lichter kan maken dan de ISO verder verhogen.
Wil je een ISO 200 opname via CaptureNX er net zo uit laten zien als een ISO 100 opname dan zal je de ISO 200 opname waarschijnlijk een stop moeten overbelichten en dan via Exposure Compensation een stop moeten terugbrengen. Met onderbelichten werkt die truck wel en sommigen zeggen dat je vanaf een ISO of 1600 (afhankelijk van de camera) beter het bestand in CaptureNX lichter kan maken dan de ISO verder verhogen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik heb daar wel eens testen in gemaakt om dat uit te zoeken, maar die stelling kan ik niet bevestigen.flitslicht schreef:Met onderbelichten werkt die truck wel en sommigen zeggen dat je vanaf een ISO of 1600 (afhankelijk van de camera) beter het bestand in CaptureNX lichter kan maken dan de ISO verder verhogen.
Je houdt eigenlijk het beste bestand over als je gewoon de ISO verhoogt en zodanig belicht dat het histogram vrij sterk "rechts" zit.
Vriendelijke groet, Léon Obers