Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 12:38 am

Verwend? Waarmee vergelijk je 'm dan? En verwacht je niet wat teveel van het objectief bij een zo groot diafragma? Zeker op de kortere afstanden. Hoewel dik anderhalve meter natuurlijk wel "portretafstand" is...

Blijft vreemd. Ik vind de mijne in ieder geval erg scherp.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 12:40 am

sjakie schreef:Afbeelding
100% crop uit de Fujifilm. Dit is uit mijn objectief, presteert identiek aan de andere. Ik vind 'm op de Fuji wel beter presteren dan op de D90, maar misschien ligt dat aan het verschil in megapixels.
Als dit een 100% crop is, dan zie ik het probleem niet... :huh: :huh: :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo sep 01 2010 1:47 am

sjakie schreef:
JaapV schreef:Ik was eigenlijk alleen benieuwd waarom je het antwoord aan Patrick niet gewoon in het forum plaatst.
Omdat ik teleurgesteld ben in de Nikon Service, maar dat meer is door het gevoel dat men me wist te geven dan dat ik hard kan onderbouwen waarom ik vind dat ze het aan de telefoon al niet goed bij me doen.
Dat is op zich al een goed antwoord. :wink:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

sjakie

Bericht door sjakie » wo sep 01 2010 8:53 am

Patrick schreef:
sjakie schreef:Afbeelding
100% crop uit de Fujifilm. Dit is uit mijn objectief, presteert identiek aan de andere. Ik vind 'm op de Fuji wel beter presteren dan op de D90, maar misschien ligt dat aan het verschil in megapixels.
Als dit een 100% crop is, dan zie ik het probleem niet... :huh: :huh: :huh:
Als ik een foto met de D90 + 17-50 neem is die zo scherp dat het nog net geen pijn doet in je ogen, je herkent foutjes in het visgraatmotief van een maatpak en fijne rimpeltjes in de kin van een jonge vrouw bij een portret van top tot teen. Zowel op 24mm f/8 als op 50mm f/2.8. Dat mis ik bij de 85mm, dat ie het niet redt op f/1.8 begrijp ik maar op f/2.8 moet het kunnen.

Let wel: klik even voor de 800x5xx

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 11:16 am

sjakie schreef:Let wel: klik even voor de 800x5xx
Die link krijg ik niet te zien. Is dat wellicht alleen voor genodigden? :wink:

sjakie

Bericht door sjakie » wo sep 01 2010 11:35 am

Ik bedoelde: Klik even op het plaatje ;)

Als jij 'm goed vindt ga ik 'm verkopen...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 11:51 am

sjakie schreef:Ik bedoelde: Klik even op het plaatje ;)

Als jij 'm goed vindt ga ik 'm verkopen...
Kan niet op het plaatje klikken. :?

Je hebt mijn toestemming niet nodig. Sterker nog: ik wil de verantwoordelijkheid niet. :mryellow:

sjakie

Bericht door sjakie » wo sep 01 2010 12:04 pm

http://www.freeimagehosting.net/image.p ... a65def.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo dan... en welke verantwoordelijkheid? :D

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 12:24 pm

sjakie schreef:http://www.freeimagehosting.net/image.php?30e5a65def.jpg

Zo dan... en welke verantwoordelijkheid? :D
Nog steeds hetzelfde plaatje volgens mij.

Verantwoordelijkheid: als ik 'm goed genoeg vind, dan kan het objectief verkocht worden. Ik ben hier geen partij. Je moet voor jezelf uitmaken of ie goed genoeg is, en hoe je 'm gaat verkopen.

sjakie

Bericht door sjakie » wo sep 01 2010 1:07 pm

Patrick schreef:Verantwoordelijkheid: als ik 'm goed genoeg vind, dan kan het objectief verkocht worden. Ik ben hier geen partij. Je moet voor jezelf uitmaken of ie goed genoeg is, en hoe je 'm gaat verkopen.
Ik bedoelde meer: als ánderen die dit objectief ook hebben 'm goed genoeg vinden mag ie van mij weg, want dan ben ik hier blijkbaar gewoon niet tevreden mee (buiten dat een setje Sigma 50 EX HSM 1.4 + Sigma 85 EX HSM 1.4 me wel aanspreekt). Als anderen opmerken dat ie lang niet scherp genoeg is weet ik dat er nog winst te behalen valt en wil ik er mogelijk nog even mee verder proberen, dan kan dat spaargeld aan een 135 f/2 besteed worden.

Overigens: Zie je een plaatje van ~150x100 of ~800x525?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 1:17 pm

800px × 550px

sjakie

Bericht door sjakie » wo sep 01 2010 11:52 pm

Dan zie je de goeie. Ik twijfel, ga z.s.m. de Sigma 85mm f/1.4 EX HSM proberen. Nu ik alle foto's die ik er de laatste week mee gemaakt heb zo eens door blader vind ik de onscherpte meevallen... maar bij een Sigma 50mm f/1.4 valt ie qua detail in het niet. Het verschil wordt kleiner, maar is nog steeds aanwezig als ik f/1.4 (50) met f/2.8 (85) vergelijk.

sjakie

Bericht door sjakie » do sep 02 2010 6:50 pm

Word er moe van. Toch maar weer gaan testen. Schiet ik op 1/125 f/8, ISO 160, en met een studiolamp (zonder softbox want daar wordt de hond bang van) dan krijg ik dit:

Afbeelding
Overzichtje

Afbeelding
100% crop op 12mp (uit een D90)

Een fullsize voor de freaks

Scherptediepte was in dit geval zo'n 7cm en het focuspunt was in het midden tussen de ogen (er zou 4cm erachter, 3cm ervoor scherp moeten zijn).

Ik heb niet naverscherpt oid.

Hoor graag jullie mening over de mate van detail...

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do sep 02 2010 9:16 pm

sjakie schreef:---<>---
Hoor graag jullie mening over de mate van detail...
Moeilijke vraag! Als je zou bedoelen "waar zie je het scherpste deel?", dan is dat net niet helemaal linksonder in de 100% crop, in een soort kruintje. Dus niet midden tussen de ogen. Maar als je je vraag letterlijk bedoelt, dan zou ik het als niet-hondenkenner niet weten. Als relatieve leek denk ik dat dat kruintje prachtig gededailleerd is. Is het jou nog te vaag??
Afbeelding
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 03 2010 2:40 am

Ik zie het scherptevlak helemaal rondom de snuit lopen. Boven waar Jaap het aangeeft, maar dan verder naar de zijkanten, de snorharen en bij de onderkaak de kin of hoe noem je dat bij een hond.
Als je tussen de ogen hebt scherp gesteld lijkt je lens front-focus te hebben, tenminste op deze korte afstand.
Op zichzelf lijkt me op het punt waar de scherpte zit, weinig mis te zijn met die scherpte.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”