nieuwe Coolpix P7000

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: nieuwe Coolpix P7000

Bericht door Cees » zo okt 24 2010 8:12 pm

GeeJee schreef: Een minpunt is dat hij kennelijk een ander soort raw-bestanden maakt dan de P6000 (die ik niet ken), want de laatste versie van Camera Raw kan er nog niet mee uit de voeten. En Capture NX 1 ook niet, wat mij zeer verbaast én ergert. Waarom levert Nikon geen update, anders moet je nog eens pakweg 100 euro extra besteden aan CNX 2.

En het wordt nog 'erger': binnen afzienbare tijd verschijnt Capture NX3. Althans, dat zijn de geruchten....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » zo okt 24 2010 9:26 pm

Hi GeeJee.
Mooi dat jij die P7000 hebt :) . En dat je enthousiast bent zo te lezen. Ik heb zo mijn bedenkingen over een sensor van 1/1.7 inch maar misschien ben ik te benauwd. Wat denk je dat de maximale print vergroting is die ermee kan. Zou een 30x45 cm lukken? Uiteraard bij goede lichtomstandigheden etc. En dan RAW. Ik neem aan dat Nikon toch wel zo beleefd is om er een stukje software bij te leveren zodat je je RAW's kunt "ontwikkelen". Kan je ze met die software dan ook als DNG's opslaan? Zo ja, dan kan je die alsnog naar Adobe Camera Raw brengen voor het "echte" werk lijkt mij.
Ik hoor graag van je.
Peter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 24 2010 10:45 pm

GeeJee schreef:Een minpunt is dat hij kennelijk een ander soort raw-bestanden maakt dan de P6000 (die ik niet ken), want de laatste versie van Camera Raw kan er nog niet mee uit de voeten. En Capture NX 1 ook niet, wat mij zeer verbaast én ergert. Waarom levert Nikon geen update, anders moet je nog eens pakweg 100 euro extra besteden aan CNX 2.
Alles is eindig GJ. Een update naar versie 2 biedt je trouwens wel wat meer op dan alleen ondersteuning voor deze camera. Het is gewoon een veel uitgebreider en krachtiger programma geworden.

Wanneer versie 3 uitkomt weet nog niemand. Van mij mag het morgen komen. Ik ben een echte fan van Capture NX 2, maar ik kan wel wat verbeterpunten bedenken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

HetFotoAtelier
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door HetFotoAtelier » ma okt 25 2010 9:05 am

Met de viewNX2 software die erbij zit kun je de raw bestanden wel lezen/omzetten :!:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 25 2010 10:32 am

pixelpeter schreef:Ik heb zo mijn bedenkingen over een sensor van 1/1.7 inch maar misschien ben ik te benauwd.
Dezelfde maat zit ook in de Lumix 3 en 5 en de Canon G10 11 12.
Dat je voor een ongeveer gelijke aanschafprijs ook camera's kunt krijgen met grotere sensoren, klopt. Maar de camera's en eventuele aparte objectieven, maken het geheel wel groter.

GeeJee

Bericht door GeeJee » ma okt 25 2010 11:32 am

HetFotoAtelier schreef:Met de viewNX2 software die erbij zit kun je de raw bestanden wel lezen/omzetten :!:
Lezen lukt nog wel, maar ik heb niet kunnen ontdekken hoe je met ViewNX2 raw-bestanden kunt bewaren als jpg of tiff. Er zit wel een 'bewaar als' knop onderin, maar daarmee kun je alleen de naam van het bestand veranderen, niet het bestandsformaat. Iemand?

HetFotoAtelier
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door HetFotoAtelier » ma okt 25 2010 11:51 am

klik op tab "bewerken" daarna evt op tab "bestand" ---> "bestandconversie" :idea:

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » ma okt 25 2010 5:50 pm

De raw bestanden (NRW) van de nieuwe P7000 zijn gewoon in CNX2 te openen en te bewerken.

Stukje uit de Nikon site bij de versie beschrijving:
Info over deze software
Deze software voert een update uit van een eerder geïnstalleerde volledige versie van Capture NX 2.2.4 naar 2.2.5. Als u deze software gebruikt als update, dient u mogelijk de productcode nogmaals in te voeren om te bewijzen dat u in het bezit bent van een eerdere versie van de software.

Wijzigingen in deze versie
- Ondersteuning toegevoegd voor RAW-beelden die zijn vastgelegd met de D3100 en COOLPIX P7000.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma okt 25 2010 6:07 pm

hans1956 schreef:De raw bestanden (NRW) van de nieuwe P7000 zijn gewoon in CNX2 te openen en te bewerken.
...(KNIP)...
GeeJee heeft alleen CNX1... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

GeeJee

Bericht door GeeJee » ma okt 25 2010 7:28 pm

HetFotoAtelier schreef:klik op tab "bewerken" daarna evt op tab "bestand" ---> "bestandconversie" :idea:
Aha, ik heb het door. Ik moet converteren in het verkennerscherm, niet in het bewerkingsscherm. Gaat overigens behoorlijk traag, van nrw naar tiff, maar dat moet dan maar. Bedankt!

Bernd

Bericht door Bernd » zo nov 28 2010 12:19 pm

Ik heb mijn foto spullen verkocht om de eerder genoemde redenen, maar wil toch blijven fotografen, al is het niet meer op pro niveau.
Ik heb een Nikon P7000 aangeschaft, het was wel wennen van een zware body naar een compact.
Ik was er ook wat sceptisch over, totdat ik een paar simpele foto's op mijn scherm zag, wat een scherpte en fraaie kleuren.
Wat ik vooral waardeer is het instellen, veel keuze als bij een spiegelreflex, snelle bediening en het fotografern in RAW(NRW).
Tot nu toe ben ik blij met mijn lichte en handzame Nikon, als ik op het net zoek zie ik fraaie beelden.
Kun je ook grotere bestanden overhouden? ik bedoel dan van NRW naar JPEG, ik hou dan zo'n 4,7mb over, of doe ik iets niet goed?

GeeJee

Bericht door GeeJee » zo nov 28 2010 12:45 pm

Op Dpreview is net een groepstest van compacts verschenen, waarin de P7000 er niet zo best van af komt: http://dpreview.com/reviews/q42010highendcompactgroup/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vooral de snelheid valt erg tegen en ik ben het daar beslist mee eens. Als je in RAW foografeert, is hij per foto 6 (zes!) seconden bezig met opslaan. En in die tijd heb je geen live-beeld, dus sta je gewoon te wachten. En overschakelen van beeld terugkijken naar fotograferen kost maar liefst 3 seconden. Ik dacht dat ik gewoon verwend was met mijn D300, maar deze traagheid schijnt voor een compact toch niet normaal te zijn. Verder is er kritiek op de AF, die vooral dichtbij lang niet altijd erg precies is. Verder zijn er nog wel wat kleinigheidjes. Aan de andere kant vind ik dat in de test te weinig nadruk ligt op wat deze camera zo goed maakt. Neem bijvoorbeeld de geweldige lenskwaliteit, gecombineerd met een enorm zoombereik.
Ik hoop dat er binnenkort een firmware-update komt waardoor de camera wat sneller wordt! Volgens mij zitten er ook nog een paar minor bugs in.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » zo nov 28 2010 4:07 pm

GeeJee, dat vind ik belangrijke praktijk informatie dat over die traagheid. Ik neem aan dat je hem zelf hebt. Overigens heb ik de dpreview test die je aanhaalt ook gelezen. Dat van de goede beeldkwalietit en het mooie zoombereik klopt maar als ik in de vergelijking naar de beeldkwaliteit van de Canon G12 kijk dan is die toch nog wel wat beter, tenminste zo zie ik dat met mijn ogen. Zie http://www.dpreview.com/reviews/q42010h ... page12.asp
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

GeeJee

Bericht door GeeJee » ma nov 29 2010 5:33 pm

Pixelpeter: ik heb de beelden uitgebreid bestudeerd, en moet tandenknarsend toegeven dat de P7000 als minste uit de bus komt. :cry: Ook als je kijkt naar RAW en hogere gevoeligheden, blijft de P7000 achter op de andere twee, ook al is het verschil wel erg subtiel.
Desondanks vind ik de P7000 een fijn cameraatje om mee te fotograferen, als je geen forse spiegelreflex wilt meezeulen.

GeeJee

Bericht door GeeJee » wo dec 15 2010 2:05 pm

Ha, mijn vurige wens is vervuld! Er is een firmware-update verschenen die de opslagtijd (van 6 naar 3 sec) en de overschakeltijd (van 3 naar 1,5 sec) halveert. Ook de objectiefbesturing is verbeterd. Hiermee is het nog steeds geen heel snelle camera, maar dit is een aanzienlijke verbetering. Daardoor wordt de dpreview-test toch voor een groot deel achterhaald. Was Nikon maar iets minder haastig geweest om met deze fijne camera op de markt te komen, dan stond er nu een heel wat positiever oordeel op dpreview, vermoed ik.
(Ik had hier een url willen invoegen voor de update, maar om een of andere reden verschijnt die niet in het voorbeeld :roll: )

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”