Een klein ruis testje met een prototype leerde dat ISO 1600 zonder ruis geen probleem is. Dat zal bij de productie-exemplaren misschien nog beter worden.RvDam schreef:Ik ben benieuwd naar de test resultaten en of de kwaliteit van de foto's, en met name de ruis resultaten, gelijk of beter zijn als de D300s. Dan is voor mij de keuze eenvoudig.....
nieuw: D7000
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: nieuw: D7000
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ter vergelijking, wat was volgende dezelfde definitie 'geen probleem' bij de D90 en D300s? ISO800 of ISO1600?Hans Braakhuis schreef:Een klein ruis testje met een prototype leerde dat ISO 1600 zonder ruis geen probleem is. Dat zal bij de productie-exemplaren misschien nog beter worden.RvDam schreef:Ik ben benieuwd naar de test resultaten en of de kwaliteit van de foto's, en met name de ruis resultaten, gelijk of beter zijn als de D300s. Dan is voor mij de keuze eenvoudig.....
Alles is immers relatief...

Spul waarmee je foto's maakt...
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Wat Canon en consorten maar niet wilde lukken, een D300-killer uitbrengen, doet Nikon nu maar even zelf?
Het ziet er zeer goed uit moet ik zeggen. Nu moeten ze ook met een opvolger van de D300s komen, want die wordt nu een stuk minder goed te verkopen...

Het ziet er zeer goed uit moet ik zeggen. Nu moeten ze ook met een opvolger van de D300s komen, want die wordt nu een stuk minder goed te verkopen...
D3 en D300 opvolgers worden begin volgend jaar verwacht las ik. Eigenlijk is de D7000 precies juist naast m'n D700. Een hoogwaardige DX body die niet te duur is en Full HD kan filmen (ja ik zit ook in de filmbiz). Ik heb een Panasonic pro video camera, maar die haalt de scherpte diepte effecten bij lange na niet. SLR doet dat wel.
klijnfotografie.com
Das niet erg, als je niet al te gevoelig bent voor nieuw spul heb je daar een fijne camera aan.Patrick schreef:Wat Canon en consorten maar niet wilde lukken, een D300-killer uitbrengen, doet Nikon nu maar even zelf?![]()
En het drukt de prijzen lekker.
Mensen die op MP geboden hebben op een D300s zullen hun bod wel snel weghalen.

Laatst gewijzigd door Shiftmeister op wo sep 15 2010 11:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ojee, daar gaat mijn spaarpot. Wordt nu wel bijna 1200 euro voor gevraagd, dat lijkt me een beetje veel voor een D90 opvolger. En dan zal nu ook wel snel de D400 komen.... 
Vreemd genoeg had ik een bepaalde trend verwacht in de modellen. Sprong voorruit - kleine update - sprong voorruit - kleine update.
De D80/D200 was een kleine update tov de D70, de D300/D90/D5000 was een grote stap voorruit. Daarom zou ik nu een kleine update verwachten om door te sparen voor de D500 in 2012.

Vreemd genoeg had ik een bepaalde trend verwacht in de modellen. Sprong voorruit - kleine update - sprong voorruit - kleine update.
De D80/D200 was een kleine update tov de D70, de D300/D90/D5000 was een grote stap voorruit. Daarom zou ik nu een kleine update verwachten om door te sparen voor de D500 in 2012.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Iets meer creativiteit zou ik wel van de Nikon marketing afdeling verwachten, je kunt ook nog een letter toevoegen.Léon Obers schreef:Tja, de reeks van tientallen houdt een keer op. D40, D50, D60, D70, D80, D90....... Moet je met iets anders komen.ArendV schreef:Wel maakt Nikon een zooitje van de modelnummering die nu onduidelijker is dan ooit.
Bovendien zou een duidelijk onderscheid tussen DX- en FX-bodies wel handig zijn.
Dus de opvolger van de D300s als top DX body wordt DX1, de opvolger van deze D7000 wordt DX10 (middensegment DX) en de opvolger van de D3100 wordt DX100 (starters DX) en in bij de fullframes wordt bijvoorbeeld de opvolger van de D700 de FX10 (middensegment FX).
Bij Canon was het duidelijker tot de komst van de 7D en de nieuwe kleinere 60D is niet de opvolger van de 50D.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Heel vroeger had Canon een D30 en D60 meen ik. Zij hebben dezelfde problemen als Nikon in dit geval lijkt me.ArendV schreef:Bij Canon was het duidelijker tot de komst van de 7D en de nieuwe kleinere 60D is niet de opvolger van de 50D.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik doe het niet dagelijks, maar ik ga mezelf quoten...Patrick schreef:Het ziet er zeer goed uit moet ik zeggen. Nu moeten ze ook met een opvolger van de D300s komen, want die wordt nu een stuk minder goed te verkopen...

Nikon MOET nu met een opvolger van de D300s komen. Doen ze het niet, dan is de scheiding definitief. Dan is het pro-segment FX, en blijven de amateurs stoeien met DX camera's.
De D300s is wat mij betreft nog steeds het betere apparaat voor de pro-fotograaf die een DX formaat camera wil. Denk aan natuurfotografen bijvoorbeeld waarvoor vogeltjes en dergelijk altijd verder zitten dan je objectief prettig vindt. De D7000 komt in de buurt, of gaat verder, als ik kijk naar de mogelijkheden. Maar de body van de D300s lijkt me nog steeds van een andere orde. Al wordt het verschil steeds kleiner.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Vanochtend in alle drukte een nieuw draadje geopend, dat gelukkig nu op slot zit. Dus hier maar weer verder:
Van: http://www.camera2go.nl/digitale-camera" onclick="window.open(this.href);return false; ... uwing.html
Voorbeschouwing Nikon D7000
Nieuwe camera, nieuwe sensor, nieuwe software en meer mogelijkheden. Dat zijn de basisbestandsdelen van de D7000. En al dat nieuws heeft waarschijnlijk ook nog andere consequenties.
De recent aangekondigde instapcamera D3100, heeft software die de opnamen sneller kan verwerken dan de D300s. Dat zit dus ook in de D7000. De D7000 heeft een 100% zoekerbeeld, iets dat je alleen terug vindt in de top camera’s D3s en D3X. Met deze camera kun je filmopnamen maken met behoudt van de autofocusfunctie. De D7000 heeft een nieuw ontworpen Pentaprisma, en dat kijkt heel prettig. De camera heeft plek voor 2 SD kaarten. De D7000 heeft 39 AF punten en dat is dan net nog iets minder dan de 51 uit de D300, D700 en D3 serie camera’s. Gelukkig, er blijft verschil. En net als de nu genoemde camera’s, heeft ook de D7000 magnesium voor het camerahuis.

Er is dus wat nieuws gaande. Gebruikelijk is dat Nikon met een top camera komt, zoals bv de D3, en dat je daarna een minder professionele versie ziet met dezelfde sensor, veel van dezelfde techniek, en met minder professionele mogelijkheden. In het geval van de D3 werd dat de D700. Wat je ook ziet bij Nikon dat men een nieuwe techniek eerst eens uit probeert bij een goedkopere camera. Zo was de D90 de eerste camera van Nikon met een filmmogelijkheid en zie je dat de latere D3S daar weer een schepje boven op doet.

En wat nu geheel anders is, dat Nikon met de instapcamera’s D3100 en D7000 aanmerkelijke innovaties door voert. De D3100 vervangt de de D3000. Het is de vraag of de D5000 blijft, want de D3100 passeert de D5000 aan de rechterkant. De D7000 gaat heel veel verder dan de D90 en haalt waarschijnlijk ook wel de D300s in.
Daar waar we nu een lijntje D3000, D5000, D90, D300S, D700 en dan de D3 serie hebben, zou het best wel eens kunnen dat we straks een korter lijntje D3100, D7000, misschien nog een update D300S, de D700 en dan de D3 serie. Van 7 verschillende camera’s nu in productie, terug naar 5 of 6 camera’s. Een oplossing voor een financieel recessie probleem.
Een klein ruis testje met een prototype leerde dat ISO 1600 zonder ruis geen probleem is. Dat zal bij de productie-exemplaren misschien nog beter worden.

Gelukkig voor de bezitters van een D90, waar eigenlijk niks mis mee is, is de D7000 camera wel ongeveer de helft duurder in de winkel. Al dat moois van de D7000 kost wat en dan heb je ook wat. Let wel even op, de adviesprijs van de D90 was destijds bij introductie maar zo’n 150 euro lager.
De D7000 zal veel als opvolger camera gekocht worden. De kopers hebben dan al een of meerdere Nikkor objectieven. De leverbare kit variatie maakt het goedkoop met een prima objectief. Maar gezien de klasse van de D7000 zou ik toch voor een wat duurdere AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR gaan. Eventueel aan te vullen met een AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR.
In Nederland is de D7000 leverbaar vanaf 29 oktober 2010 en heeft de camera een adviesprijs van €1.189 voor het camerahuis alleen of €1.399 voor de camera met het AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR kit objectief. Let op: een adviesprijs van Nikon is niet hetzelfde als een winkelprijs. Een winkel mag zelf de verkoopprijs bepalen en meestal is die minder dan de adviesprijs.
Van: http://www.camera2go.nl/digitale-camera" onclick="window.open(this.href);return false; ... uwing.html
Voorbeschouwing Nikon D7000
Nieuwe camera, nieuwe sensor, nieuwe software en meer mogelijkheden. Dat zijn de basisbestandsdelen van de D7000. En al dat nieuws heeft waarschijnlijk ook nog andere consequenties.
De recent aangekondigde instapcamera D3100, heeft software die de opnamen sneller kan verwerken dan de D300s. Dat zit dus ook in de D7000. De D7000 heeft een 100% zoekerbeeld, iets dat je alleen terug vindt in de top camera’s D3s en D3X. Met deze camera kun je filmopnamen maken met behoudt van de autofocusfunctie. De D7000 heeft een nieuw ontworpen Pentaprisma, en dat kijkt heel prettig. De camera heeft plek voor 2 SD kaarten. De D7000 heeft 39 AF punten en dat is dan net nog iets minder dan de 51 uit de D300, D700 en D3 serie camera’s. Gelukkig, er blijft verschil. En net als de nu genoemde camera’s, heeft ook de D7000 magnesium voor het camerahuis.

Er is dus wat nieuws gaande. Gebruikelijk is dat Nikon met een top camera komt, zoals bv de D3, en dat je daarna een minder professionele versie ziet met dezelfde sensor, veel van dezelfde techniek, en met minder professionele mogelijkheden. In het geval van de D3 werd dat de D700. Wat je ook ziet bij Nikon dat men een nieuwe techniek eerst eens uit probeert bij een goedkopere camera. Zo was de D90 de eerste camera van Nikon met een filmmogelijkheid en zie je dat de latere D3S daar weer een schepje boven op doet.

En wat nu geheel anders is, dat Nikon met de instapcamera’s D3100 en D7000 aanmerkelijke innovaties door voert. De D3100 vervangt de de D3000. Het is de vraag of de D5000 blijft, want de D3100 passeert de D5000 aan de rechterkant. De D7000 gaat heel veel verder dan de D90 en haalt waarschijnlijk ook wel de D300s in.
Daar waar we nu een lijntje D3000, D5000, D90, D300S, D700 en dan de D3 serie hebben, zou het best wel eens kunnen dat we straks een korter lijntje D3100, D7000, misschien nog een update D300S, de D700 en dan de D3 serie. Van 7 verschillende camera’s nu in productie, terug naar 5 of 6 camera’s. Een oplossing voor een financieel recessie probleem.
Een klein ruis testje met een prototype leerde dat ISO 1600 zonder ruis geen probleem is. Dat zal bij de productie-exemplaren misschien nog beter worden.

Gelukkig voor de bezitters van een D90, waar eigenlijk niks mis mee is, is de D7000 camera wel ongeveer de helft duurder in de winkel. Al dat moois van de D7000 kost wat en dan heb je ook wat. Let wel even op, de adviesprijs van de D90 was destijds bij introductie maar zo’n 150 euro lager.
De D7000 zal veel als opvolger camera gekocht worden. De kopers hebben dan al een of meerdere Nikkor objectieven. De leverbare kit variatie maakt het goedkoop met een prima objectief. Maar gezien de klasse van de D7000 zou ik toch voor een wat duurdere AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR gaan. Eventueel aan te vullen met een AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR.
In Nederland is de D7000 leverbaar vanaf 29 oktober 2010 en heeft de camera een adviesprijs van €1.189 voor het camerahuis alleen of €1.399 voor de camera met het AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR kit objectief. Let op: een adviesprijs van Nikon is niet hetzelfde als een winkelprijs. Een winkel mag zelf de verkoopprijs bepalen en meestal is die minder dan de adviesprijs.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
google is best handig als je er de weg weet:

En klik even op het plaatje: vanochtend om 12 over 06 stond het bericht hierboven al bovenaan op Google.

En klik even op het plaatje: vanochtend om 12 over 06 stond het bericht hierboven al bovenaan op Google.

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De D300S zal voorlopig nog wel blijven.Patrick schreef:Wat Canon en consorten maar niet wilde lukken, een D300-killer uitbrengen, doet Nikon nu maar even zelf?![]()
De D300S heeft toch een steverige body met veel meer magnesium. Bij de D7000 is de voorkant nog vrijwel geheel kunststof.
http://press.nikonusa.com/gallery/nikon ... body_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan kun je met de D300 ook gebruik maken van alle manuele objectieven (zo'n 40 miljoen) die nog veel gebruikt worden en soms zelf in een kast liggen.
De D7000 is toch maar een gewoon G camera. En mist dus wat.
Hans, wel even blijven oplettenHans Braakhuis schreef:De D7000 heeft een 100% zoekerbeeld, iets dat je alleen terug vindt in de top camera’s D3s en D3X.

De D300/D300s hebben ook een 100% zoekerbeeld.
En de D7000 heeft een diafragma coupler voor de oude AI-s objectieven.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
AI en AI-S objectieven kun je met lichtmeting gebruiken op de D7000!En dan kun je met de D300 ook gebruik maken van alle manuele objectieven (zo'n 40 miljoen) die nog veel gebruikt worden en soms zelf in een kast liggen.
Krijg nu toch wel sterk het vermoeden dat Nikon weer naar een helder product aanbod gaat:
DX voor mainstream consumenten lijn
D3XXX als instapper
D7xxx als gevorderden model
FX voor pro en hobby
Dx pro
D700 (of wat er volgt) voor hobby/semi pro.
Les voor mij: wees voorzichtig met nu nog DX objectieven kopen!
DX voor mainstream consumenten lijn
D3XXX als instapper
D7xxx als gevorderden model
FX voor pro en hobby
Dx pro
D700 (of wat er volgt) voor hobby/semi pro.
Les voor mij: wees voorzichtig met nu nog DX objectieven kopen!