Hans Braakhuis schreef:verander: kleinbeeldcamera gezocht met veel eisen;·)
eens in: goede compactcamera gezocht.
Een kleinbeeld camera heeft een film of sensorformaat van 24x36mm.
Hehe, eindelijk iemand die het opmerkt.
Ik zag de titel en dacht gelijk dat iemand nog lekker eens met film aan de gang wilde. Een Nikon FM(2-3a) of zoiets.
Gaat het hele draadje over digitale compactcamera's.
Hoe snel mensen termen die vele decennia lang zijn gebruikt (vanaf circa 1925) in hun betekenis weer vergeten zijn.
Verder wel een aardig draadje natuurlijk.
Wat ik me wel afvraag of iemand met reumaklachten geen problemen ondervindt om al die pietepeuterige knopjes te bedienen van een compactcamera. Ik ben er niet in thuis hoor, maar ze zou simpel eens enkele camera's in een winkel kunnen vastnemen om te kijken hoe iets in de hand ligt, maar vooral hoe te bedienen. En van daaruit een keus maken.
Wat verder bij tegenwoordige compactcamera's in de meeste gevallen ontbreekt is een optische zoeker. Dat met gestrekte armen voor je uit fotograferen heb ik nooit begrepen, maar ik denk dat het voor iemand met reuma ook geen ideale houding is.
Dus schrap alle camera's zonder een optische of elektronische zoeker zou ik zeggen.
Kom je nog aan een paar beslist aardige modellen zoals de Canon G12 of Nikon Coolpix P7000.
Maar ook die eerst genoemde Panasonic FZ-38 is een heel aardige optie. (Met 18x optische zoom).
Vergeet verder dat de kwaliteit hetzelfde zal zijn als een reflexcamera, zeker bij hoge ISO.
Het zit hem in de lengte of in de breedte. Maar er valt best mee te leven hoor.