D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Bericht door Léon Obers » do dec 09 2010 12:07 pm

Greatgreengoblin schreef:Die testen op het internet moet je niet altijd zo serieus nemen. Ik zie dikwijls testen staan waarbij een minuscuul deeltje van een foto wordt uitvergroot om dan tot op bijna pixelniveau te kunnen vergelijken op iso ruis. Nonsens natuurlijk.
Ook de d7000 review van dpreview heeft me in die zin wat teleurgesteld.
:?: :?: :?:
Het hele verhaal van een test lees ik niet zo uitgebreid, kijk hoofdzakelijk naar de resultaten.
Wat dat betreft ziet dat er op alle fronten prima uit. Juist wat betreft ruis, dynamisch bereik, en de reserve aan dynamisch bereik in de donkere partijen heeft me bijzonder in positieve zin verrast. Zie: http://dpreview.com/reviews/nikond7000/page17.asp
Dus ik snap eigenlijk niet waarover mensen teleurgesteld zouden moeten zijn.
Ik vraag me dan eerder af of mensen wel in staat zijn testen op de juiste manier kunnen lezen.

Bij de eindconclusie worden hoofdzakelijk wat negatieve puntjes genoemd bij de functies en plaatsing van de knoppen.
Nou ja, daar kan ik wel inkomen. Het is een compacte camera in de stijl van een D80/D90, niet die van een D300, D700
Dan krijg je gewoon dat het allemaal wat kort op een kluitje op elkaar zit (met name die gecombineerde draaiknop links van het prisma) met al die extra functies die erop zitten. Het zit hem in de lengte of in de breedte.
Maar het is toch het resultaat wat telt, daar hebben mensen aan het gereedschap wat ze in handen hebben weinig klagen aan.
Uitgezonderd misschien die hotpixels bij video, maar daar wordt aan gewerkt met een firmware update.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » do dec 09 2010 12:25 pm

Léon Obers schreef: :?: :?: :?:
Het hele verhaal van een test lees ik niet zo uitgebreid, kijk hoofdzakelijk naar de resultaten.
Wat dat betreft ziet dat er op alle fronten prima uit. Juist wat betreft ruis, dynamisch bereik, en de reserve aan dynamisch bereik in de donkere partijen heeft me bijzonder in positieve zin verrast. Zie: http://dpreview.com/reviews/nikond7000/page17.asp
Dus ik snap eigenlijk niet waarover mensen teleurgesteld zouden moeten zijn.
Ik vraag me dan eerder af of mensen wel in staat zijn testen op de juiste manier kunnen lezen.

Bij de eindconclusie worden hoofdzakelijk wat negatieve puntjes genoemd bij de functies en plaatsing van de knoppen.
Nou ja, daar kan ik wel inkomen. Het is een compacte camera in de stijl van een D80/D90, niet die van een D300, D700
Dan krijg je gewoon dat het allemaal wat kort op een kluitje op elkaar zit (met name die gecombineerde draaiknop links van het prisma) met al die extra functies die erop zitten. Het zit hem in de lengte of in de breedte.
Maar het is toch het resultaat wat telt, daar hebben mensen aan het gereedschap wat ze in handen hebben weinig klagen aan.
Uitgezonderd misschien die hotpixels bij video, maar daar wordt aan gewerkt met een firmware update.

Voor wat betreft de eindconclusie, het is waar je ook op een gegeven moment aan gewend bent geraakt.
Ik had een D90, 4 weken een D300s en nu de D7000.
En ik moet zeggen dat ik de meeste dingen toch al blindelings kan instellen en bedienen. En dat gaat best Rapido.
Dus ook dat vind ik redelijk subjectief voor een test, werk ergens een hele tijd mee en je went eraan.
Maar dat is natuurlijk voor een review geen oplossing.
Wat nog zou kunnen, wijs na de review iemand aan en laat de camera een maand of drie gebruiken. Geef dan weer een oordeel.
En ik weet er zijn veel camera's dus heb je veel mensen nodig, nou ook een manier.om meer mensen aan het werk te krijgen.
Elk nadeel hep zijn voordeel zal ik maar zeggen.

MatthijsDe

Bericht door MatthijsDe » do dec 09 2010 9:00 pm

@Hans: bedankt voor de verwijzing naar het clubblad. Nog geen tijd gehad om het te lezen...
@Jan &Patrick: bedankt voor de link.

Ik blijf leren met deze camera. Ben benieuwd hoe hij het volgende week in Kenia doet.

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ronald-D » za dec 11 2010 9:45 am

Naar Kenia...... ben benieuwd naar de plaatjes die je daar schiet!

Het is dat je de D7000 nu al hebt, maar het volgende filmpje had je twijfels ook weg kunnen nemen :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=tg2AGHlPUrE
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

kaartliefhebber

Bericht door kaartliefhebber » wo jan 05 2011 11:34 am

Na met tevredenheid de d200 de d40x en de d60 gebruikt te hebben heb ik vorige week een d7000 gehaald. De teleurstelling na het zien van de eerste foto,s was groot. Uitgebleekt ,onscherp kortom niet des nikon's. Had de camera na het laden van de accu in gebruik genomen met de kitlens 18-105 erop en alles in de defaultstand af fabriek. Als eerste bleek het automatisch scherpstellen over een groot vlak voor mij een minpunt want de aanwezige takken lantaarnpalen etc zorgden bij het scherpstellen steeds voor afleiding van het onderwerp waarop dan wel scherpgesteld moest worden.Gelukkig kan dat anders ingesteld worden en dat scheelt al een hoop.De camera belicht nogal over en moet echt onderbelicht worden om beter beeld te krijgen. Ook vertoonde de kitlens langs bijna alle contouren een blauwroze randje wat je pas bij 100% vergroting goed ziet maar wel van invloed is op het hele beeld. Terug naar de winkel . Daar mocht ik een andere d7000 proberen en volgens mijn gevoel had die de door mij geconstateerde problemen niet. 2 Uur verder na het overnemen van de instelling van de winkel d7000 en nog een d300s bij de beoordeling betrokken te hebben (ook mee gefotografeerd) kwamen de foto,s er even scherp en vol uit als ik al in eerste instantie had gehoopt. Dit testen gebeurde trouwens met een 60 mm macro. De camera is dus in staat wel degelijk goede foto's te maken maar nadat ie uit de verpakking is gekomen moet er nogwel wat ingesteld worden en een betere lens is ook aan te raden. Kortom uitgebreide bestudering van de handleiding is echt nodig en misschien kan de defaultafstelling van de camera anders ingericht worden.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 05 2011 11:40 am

Kan je aangeven welke instellingen je veranderd hebt om tot betere resultaten te komen Kaartliefhebber? Lijkt me nuttige informatie voor onze forumbezoekers!

Over die AF. Je hebt in de D7000 een veel geavanceerder AF-systeem. Kan heel goed dat je dat even moet leren kennen. Ik meen dat je ook gewoon terug kan naar een 11 punts AF. Kan in ieder geval met mijn D300s. Werkt het een en ander dan wel meer zoals je (nog) gewend bent?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

kaartliefhebber

Bericht door kaartliefhebber » wo jan 05 2011 12:09 pm

beste patrick

Heb de camera nu op af-s 1 scherpstelpunt staan en de belichting op 0.7 ev in de min. Verder niet meer de 18-105 maar de 16-85

kaartliefhebber

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 05 2011 12:52 pm

Beetje zonde om met slechts 1 scherpstelpunt te werken. :huh:

Of bedoel je wat anders? Je selecteert er eentje uit de serie wellicht?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ruud O

Bericht door Ruud O » wo jan 05 2011 1:55 pm

Patrick , wat bedoel je met zonde om maar een scherpstelpunt te gebruiken?
Ik gebruik een D700, en werk graag met weinig scherpte diepte, en wil graag zelf bepalen op welke plaats mijn foto scherp is.
Doe ik iets helemaal fout, of wat ?
Groet Ruud.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 05 2011 2:10 pm

Vandaar mijn vraag. Ik kies ook veelal een scherpstelpunt. Die kies ik uit 51, 21 of 11 punten, afhankelijk van hoe ik de camera instel. Als je dat met 1 punt werken noemt, dan is er geen probleem is het niet zonde.

Als je alleen die in het midden gebruikt, dan is dat zonde. Dat bedoelde ik.

Ruud O

Bericht door Ruud O » wo jan 05 2011 2:55 pm

Ik gebruik wel degelijk maar 1 scherpstelpunt, wel plaats ik die met de multi selector op de plek waar ik de foto scherp wil hebben.
Dus toch een verschillende manier van werken.
Groet Ruud.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jan 05 2011 4:19 pm

Het stukje op de voorpagina van Thom Hogan is in dit opzicht wel opmerkelijk:

Hij zegt er onder andere dit over: http://www.bythom.com/
"...D7000 Overexposes. (Red: Statement op forums). I haven't yet found one that does. Indeed, install a UniWB on the D7000 and you might decide the D7000 underexposes. The default camera settings set a very bright gamma, use high contrast settings, the camera has a too-bright LCD, and the metering isn't as aggressive in bringing down highlight detail in high contrast scenes like older Nikons. But the camera does not overexpose. Users overexpose."

Ik gok dus dat als je gamma, contrast (en evt. LCD scherm helderheid) wat terugschroeft je iets krijgt wat meer op een D300s lijkt.

verder heeft hij ook een D7000 review nu online staan:

Daarin wordt o.a. dit gezegd: http://www.bythom.com/nikond7000review.htm

"I've noticed a bit of chatter on the net about "overexposure." But that's not what's really happening with the D7000 metering system. No, it's that color matching and pattern matching coming into play. And correctly, I think. Let's say, for example, that there's a skin tone in the foreground of your scene. Perhaps the person with that skin is even a bit backlit. Well, the D7000 certainly sees that skin tone and knows where to put it on the tonal scale. But in previous Nikon matrix meters, if the background was producing values that would blow out the histogram, the matrix meter tended (but not always and not completely) to preserve highlights. I don't see as much of that with the D7000 (except in single servo AF). It's not going to preserve those highlights at the expense of what it thinks is "subject." It certainly won't preserve them as much as previous Nikon matrix meters, even when it decides to do so. Two other things play into the "overexposure" issue. First, there's gamma. People coming from older (pre-D3) Nikon bodies and seeing Picture Controls for the first time are reacting to the mid-range boost that the default Picture Control applies compared to the old style image settings. Second is contrast. The defaults (and many of the other Picture Controls) push contrast a bit, and that has a tendency to make bright seem brighter."

Thom Hogan kennende zal in zijn D7000 guide wel komen te staan welke instellingen je moet maken om het resultaat meer op het gedrag van voorgaande camera's te laten lijken.
Spul waarmee je foto's maakt...

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo jan 05 2011 7:57 pm

Voor wie het nog wil lezen, gisteren Focus (nr. 1 2011) binnengekregen en daar staat een vergelijkingstest in van de D90, D300s en de D7000, zelf nog niet gelezen. groet, peter

kaartliefhebber

Bericht door kaartliefhebber » wo jan 05 2011 8:11 pm

Ik selecteer inderdaad 1 punt uit de velen en anders druk ik even op oke om hem in het midden te krijgen.Overigens had ik in mijn d200 een katz focusing screen zitten met een instelwig heel handig voor de oudere nog niet autofocus lenzen . Hopelijk komt er ook nog een voor de d7000 want dat oude glaswerk is echt nog wel bruikbaar en per slot van rekening hebben we het tijden zonder autofocus gedaan met maar 1 scherpstelpunt.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » zo jan 16 2011 3:01 pm

Dag allemaal!
Ik ben splinternieuw hier, 10 minuten geleden aangemeld, omdat ik dit forum vond naar aanleiding van mijn problemen met de D7000.
Zag hem in september aangekondigd staan, en was direct weg van de specificaties: 100% zoeker, Ai compatibel, sluiter snellen en duurzamer, redelijk stof en waterdicht, twee geheugenslots. Die moest mijn D80 gaan vervangen.
Maar wat een deceptie na een paar weken testen en schrikken: Niet één opname die net zo "crisp" eruit komt als bij de D80. De scherpstelling MOET je wel naar één punt terug zetten, anders heb je er geen controle over, en dan nog heb je last van (behoorlijk) ernaast zitten van de scherpte. Het is net of de foto's (altijd in RAW) toch jpegs zijn, er komen contour.randjes aan fijne details, en de hele boel versmeert. Ik heb een opname erbij, waarbij op een afstand van ongeveer 1m20-1m40 het scherpstel punt en de scherpt wel 30 cm verschil hebben ( scherpte zit op ±125, terwijl het scherpstel punt op ±95 zat!) Boomtakken tegen een lichte achtergrond geven allemaal een onduidelijk beeld, alsof de sensor beslagen is.
En het is niet zo dat ik niet weet wat ik doe, ik werk al sinds 1970 met spiegel reflexen, sinds 1997 met Nikon, en sinds 2007 digitaal, maar dit heb ik alleen ooit met een Zenith spiegelreflex van indertijd 200 GULDEN met lens mee gemaakt, en daar bleek het matglas scheef in te zitten, was in 1 week uit en thuis (zonder kosten) in orde, zieik in dit geval nog niet gebeuren.... Kortom, ik voel mij belazerd door Nikon.
De belichting klopt bij mijn exemplaar wel, terwijl ik bij de D80 overdag altijd op -0.7 zat, kan deze op 0.0 blijven staan, of zelfs (afgelopen dagen met dat grijze weer op +0,.7)
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”