Het vissenoog van Nikon....
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee

Brenzef.....
Gefeliciteerd met je nieuwe glas
Ben er nu een paar dagen mee bezig, en leer er veel van hoe je op een (denk ik ) goede manier met de lens bezig moet zijn.
Foto's met extreme vertekening een beetje bijtrekken zodat de foto wat beter kijkt.
Enneh de "pretlens"foto's daar doe ik niks aan....

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Jes indeed, maar kvin 600,- toch wat prijzigBrenzef schreef:Na het lezen van dit onderwerp toch ook maar een 10,5 geregeld.
Heerlijk!
@ opgezetfan: ook een aanrader voor jou i.v.m. het maken van pano's

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Wat heb jij ervoor betaald dan?Brenzef schreef:Dat moet je er ook niet voor betalen.Opgezetfan schreef:Jes indeed, maar kvin 600,- toch wat prijzig
Althans, heb ik er niet voor betaald

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Prachtlens. Ik vind deze lens heel erg geschikt voor landschapsopnamen. Je moet er wel mee leren omgaan. Rechte lijnen door de diagonaal en door het midden (verticaal en horizontaal) blijven recht. Als je daar bij het fotograferen rekening mee houdt kun je echt spectaculaire beelden krijgen. Ook voor heel spectaculaire dichtbijopnamen erg goed, maar dan ga je wel meer voor het effect van een fisheye. Zelfs voor architectuur is deze lens goed te gebruiken. Camera heel goed waterpas houden ...en een hoop experimenteren. Gert heeft al een paar voorbeelden laten zien (hondje vind ik vooral goed, alleen jammer dat het grasveld niet precies in het midden staat waardoor die lijn bol is).
Ik heb zelf alleen maar vaste brandpunten, waaronder de 10,5mm fisheye. Als ik foto's ga maken heb ik altijd maar 1 of 2 lenzen bij me. Voor landschappen de 20mm en de 10,5mm fisheye; voor recepties e.d. de 60mm macro (standaard) en de 20mm voor een enkele overzichtsfoto; portret de 60mm macro of de 85mm; natuur de 60mm macro en de 300mm. Door je te beperken in het brandpuntbereik van de lenzen dwing je jezelf veel beter na te denken over standpunt en compositie.
groet,
Karel
Ik heb zelf alleen maar vaste brandpunten, waaronder de 10,5mm fisheye. Als ik foto's ga maken heb ik altijd maar 1 of 2 lenzen bij me. Voor landschappen de 20mm en de 10,5mm fisheye; voor recepties e.d. de 60mm macro (standaard) en de 20mm voor een enkele overzichtsfoto; portret de 60mm macro of de 85mm; natuur de 60mm macro en de 300mm. Door je te beperken in het brandpuntbereik van de lenzen dwing je jezelf veel beter na te denken over standpunt en compositie.
groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Aloha Brenzef,
Mooie plaat, ben volop ideeen aan het op doen voor als straks hier in de Flevopolder de bloembollen volop in bloei staan.
Ben vooral bepaalde compositie's aan het uitdenken, waarbij de wijdsheid van de Flevopolder, de kleur en het lijnenspel van de gezaaide bollen tot zijn recht komen
Mooie plaat, ben volop ideeen aan het op doen voor als straks hier in de Flevopolder de bloembollen volop in bloei staan.
Ben vooral bepaalde compositie's aan het uitdenken, waarbij de wijdsheid van de Flevopolder, de kleur en het lijnenspel van de gezaaide bollen tot zijn recht komen
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Karel, even een vraag over je 60mm gebruik, je zet hem vaak in, bij recepties bijvoorbeeld, is dan een 50mm 1.4 niet meer voor de hand liggend? Is lichtsterker, of heb je een specifieke reden voor de 60mm. Ik denk er namelijk aan om naast mijn 50mm 1.4 een 60mm aan te kopen voor het macro werk.
Oja, het item was fisheye, daarom nog meer een foto met de 10.5mm en de SB600 flitser......

copyright Gert Wagelaar
Oja, het item was fisheye, daarom nog meer een foto met de 10.5mm en de SB600 flitser......

copyright Gert Wagelaar
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
makkelijk Pano's maken
Ziet er goed uit Brenzef,
Op deze manier hoef je de plaatjes niet meer aan elkaar te plakken.
Is veel makkelijker en spaart een hoop tijd uit.
Groetjes George
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: makkelijk Pano's maken
Onderwerp moet zich er wel voor lenen. te veel rechte ijnen in de hoeken en je ziet een hinderlijke vervorming. Als je het juiste onderwerp kiest is het een geweldige lens. Ik gebruik hem zelf onderwater ... 10cm van je onderwerp en toch het hele 'landschap' geeft geweldige resultaten en je hebt nog steeds je onderwerp uitgelicht.George Fennes schreef:Ziet er goed uit Brenzef,
Groetjes George
Grtz,
Paul